Zenuwsnede, hoe/wat en kosten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

Zenuwsnede, hoe/wat en kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 09:57

Aangezien onze merrie ondanks alle behandelingen niet beter is gaan lopen ben ik al voorzichtig op zoek naar alternatieven tegen de pijn. Zenuwsnede kwam ook in me op als er geen ander alternatief meer is om haar pijnvrij te krijgen / te genezen, maar ik vroeg me af of ze daar volledig voor onder narcose moeten (met het oog op dracht), wat de hersteltijd is na de ingreep en wat ongeveer de kosten van zo'n ingreep zijn.

Momenteel is het medisch dossier van mijn merrie onderweg naar de verzekering en die gaat zich buigen over afkeuring of eventueel second opinion in een andere kliniek. Mocht ze afgekeurd worden, wordt ze teruggekocht. De merrie is momenteel drachtig en zal niet meer bereden worden. Een eventuele zenuwsnede zou alleen uitgevoerd worden om haar nog een paar jaar pijnvrij als fokmerrie/grasmaaier op de wei te zetten.

Fitzroy

Re: Zenuwsnede, hoe/wat en kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:44

Bij de kliniek in Bodegraven kost het iets van 750 euro. Ik weet het niet meer precies.
Ze gaan idd volledig onder narcose, maar misschien valt daar nog iets te regelen? Aansluitend moeten ze 6 weken volledige boxrust en daarna mag je gaan stappen en heel langzaam weer opbouwen.

Misschien moet je gewoon even een rondje klinieken bellen.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 12:03

Fitzroy schreef:
Bij de kliniek in Bodegraven kost het iets van 750 euro. Ik weet het niet meer precies.
Ze gaan idd volledig onder narcose, maar misschien valt daar nog iets te regelen? Aansluitend moeten ze 6 weken volledige boxrust en daarna mag je gaan stappen en heel langzaam weer opbouwen.

Misschien moet je gewoon even een rondje klinieken bellen.

Ja, ik was tzt van plan om bij verschillende klinieken te informeren, maar hoop dat het niet nodig is. Vroeg me voornamelijk af hoe het gedaan werd (helemaal plat of gedeeltelijk), als ze volledig onder narcose moet is een zenuwsnede ws al uitgesloten, lijkt me namelijk niet bevordelijk voor de dracht.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:25

off topic reacties verwijderd

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:27

zenuwsnede is niet genezen.
Je haalt alleen de pijn weg, maar het probleem niet!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:28

gaarne on topic reageren.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:38

Ooh sorry.
het was niet aanvallend bedoeld aan haar.
Ik wou het er alleen neerzetten als TIP!!
Maar goed, dan maar succes en als je geen andere keuze hebt tja, ik zou gewoon alle DA praktijken die een beetje goed zijn in de buurt afbellen.
Ik denk wel dat het prijzig is!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:51

Een zenuwsnede heeft als nadeel dat je merrie ongetwijfeld aan de medicijnen moet daarna. Dus zal je allereerst moeten wachten tot ze bevallen is. Voor zover ik weet kan dat alleen onder narcose. Wat heeft je paardje precies?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 16:35

De merrie is sinds februari kreupel/onregelmatig, heeft haar goede en haar slechte dagen maar de slechte hebben momenteel de overhand. Ze gingen uit van een slijmbeursontsteking in het hoefgewricht (op zich een langdurige blessure) maar ondanks alle behandelingen is er tot op heden geen vooruitgang (eerder slechter). Zoals eerder vermeldt, buigt de verzekering zich nu over de kwestie. Ik ben me alleen nog maar aan het oriënteren op mogelijkheden om haar een nog zo prettig mogelijke tijd als Hoofd Groenvoorziening en Voortplanting te geven. De merrie wordt niet meer gereden en is gedekt op advies van en in overleg met een DA.

Het is trouwens niet gezegd dat de merrie daadwerkelijk een zenuwsnede krijgt, ik ben me aan het verdiepen in de mogelijkheden als ze afgekeurd zou worden. Zenuwsnede is er een van, maar dat valt al af omdat ze volledig onder narcose moeten. Eigenlijk wil ik nog een persoon als Steffi v/d Laarse oid naar haar laten kijken, maar ik wacht gewoon eerst af wat de verzekering doet. Mss komen zij wel met een andere kliniek aanzetten of een andere behandelingswijze.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:21

Heb je al eens je licht opgestoken op www.hoefnatuurlijk.nl? Misschien kan dat nog uitkomst bieden? Bij een zenuwsnede lopen paarden met gevoelloze benen rond, moet je voorstellen hoe dat aan moet voelen.....

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:04

Een zenuwsnede kan ook staand worden uitgevoerd met plaatselijke verdoving, alleen kan de veearts dan minder steriel werken en is de kans op infectie naderhand groter. Bovendien kan dat alleen zo als je merrie echt kuikenmak is. Onder volledige verdoving kan ook bij een drachtige merrie, alleen geeft de stress van alles eromheen wat kans op het verwerpen. Hoe vroeger in de dracht, hoe kleiner dit risico. Als er steriel wordt geopereerd en alles gaat volgens het boekje, dan krijgen ze alleen nog een paar dagen pijnstillers maar geen antibiotica.
Zo hebben wij het een aantal jaren terug bij een drachtige merrie aan één voorbeen staand laten doen nadat ze ernstig hoefbevangen was geraakt. Zo kon ze pijnvrij de dracht en zelfs de zoogperiode meemaken. Het veulen is al op 3 maanden gespeend (wat prima ging, het was een enorme vetzak) en de merrie is toen geslacht. Omdat die van jou om hele andere redenen wordt geopereerd zal dat vroeg afspenen en slachten ook wel niet hoeven, neem ik aan. Helaas is de (duitse) veearts die het uitvoerde inmiddels met pensioen.
Meestal kost een zenuwsnede aan 2 kanten als het liggend wordt gedaan iets van 500 euro.
Ik vind het een ideale oplossing voor paarden waar verder niets meer aan te doen is. Lijkt me voor het paard ook best wel fijner dan ingeslapen of geslacht worden....

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 19:46

Mijn merrie heeft ook nog veel plezier in het leven ondanks dat ze nu niet verder komt dan de wei en de stal (ze genoot altijd van een buitenrit). Ook op de dagen dat ze bijna op drie benen loopt, blijft ze opgewekt, looplustig en vol levenslust. Ik heb nog wat pijnstillers over die ik haar kan/mag geven op zo'n dag dat ze echt strompelt, maar ik hoop toch dat ik volgende week met haar "verder" kan "dokteren" want ik ben hier geen voorstander van......

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:11

Maar ze weten niet of het probleem in de spieren, gewrichten of pezen zit? Ik heb Baduh ook zo kreupel gehad, wilden ze ook een zenuwsnede doen. Ik heb toen een second opinion gehad en er bleek een gewrichtsontsteking te zitten en een gat in de pees. Ondanks dat Baduh al 16 is heb ik hem er dankzij een aantal fijne producten volledig bovenop gekregen. Een product daarvan was Glucosamine Complex van De Groene Os. Al weten ze niet precies waar het zit raad ik je toch aan het te proberen. Het werkt ontstekingremmend en stimuleert de afvoer van afvalstoffen, maar het allerbelangrijkste; het stimuleert sterk de aanmaak van gewrichtsvloeistoffen en dus smeer. Glucosamine kan zichzelf daar bovendien in omzetten. Je hebt dan in ieder geval een goede bloedsomloop in de benen én een goede vering wat de klachten al enorm kan verzachten. Als je geïnteresseerd bent kan je me even mailen of PBen.

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 14:04

op www.hoofcare.nl staat precies wat ze dan doen. Met foto`s...jakkie.... prijs staat er niet bij maar dan kun je in ieder geval op je gemak bekijken hoe de ingreep in zijn werk gaat. Lijkt mij een te overwegen alternatief als je paard altijd pijn heeft als ik het zo lees. Sterkte

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:47

Ennuh... heb je al een beslissing genomen?