pony aan de diarree na het eten van hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

pony aan de diarree na het eten van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 08:42

nog nooit meegemaakt...

wel als de paarden net in het gras komen dat ze dan wat aan de diarree zijn,maar nu is t net andersom!

even uitleg: we hebben drie stukjes wei, als het gras bijna op is worden ze 2 dagen bijgevoerd met hooi, en dan gaan ze naar een nieuw stuk wei..

nu komt het:

als mijn pony dan dus hooi krijgt is hij acuut aan de diarree, het is gewoon hooi van vorig jaar, t is wel echt oud hooi trouwens, beetje grof en zit weinig voeding in....
zodra hij in het nieuwe stuk gras staat is de diarree verdwenen

de diarree is vrij licht van kleur, zal wel van dat oude hooi komen, maar hij heeft dit nog nooit gehad, vorig jaar niet en toen was de situatie hetzelfde..

iemand een idee wat dit precies veroorzaakt?
en is dit erg?

Kyona

Re: pony aan de diarree na het eten van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:18

Wel heel vreemd! Door je titel dacht ik toch echt dat is vast doordat het vers hooi is wat nog geen 6 weken gelegen heeft. Maar dat kan het dus niet zijn....
En hoe erg is hij aan de diarree? Een beetje of echt spuitpoep zeg maar? Probeer anders eens een pak hooi ergens anders vandaan hoe het dan is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 07:57

heel raar, het is echt hele dunne poep, t spuit er nog net niet uit, en wel de gewone normale hoeveelheid, geen kleine beetjes...

het rare is dat alleen hij dat dus heeft, de oude merrie die bij hem staat heeft het niet...

ik had wel het idee dat hij toch lichtelijk gevoelig was op zijn buik, gisteren en eergisteren hebben ze dus ook weer dat hooi gehad, en had ik het idee dat hij wat stijf met zijn buik liep tijdens het rijden.

geen koliek hoor, maar wel gevoelig...
t komt idd wel van dat hooi, ik ga eens probeen of ik ergens anders een ander pak kan regelen en kijken wat daarmee gebeurt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 08:01

Misschien hem elke dag een heel klein beetje geven. Zodat hij er aan gewend is als hij die 2 dagen wat meer krijgt?

Maar idd wel vreemd, want van oud hooi hoor je dat nooit.
Of het moet beschimmeld zijn, maar neem aan dat dat niet het geval is.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 08:26

er kan wel iets inzitten waar de pony niet tegen kan. Ik zou stoppen met het geven van dat hooi, dit zijn toch wel signalen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 18:48

ik ben eens even aan het zoeken geweest, en waarschijnlijk zit er een schimmel o.i.d. in waar hij heftig op reageerd.

doordat het al een jaar ligt kan er vanalles in gekomen zijn wat bij hem die diarree veroorzaakt,

hij krijgt nu ander hooi en ineens is t ook weer over..

in elk geval wel bedankt voor jullie antwoorden!