mijn paard zweet heel erg...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

mijn paard zweet heel erg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 22:53

Onze nieuwe 5-jarige tinker zweet erg. Zelfs als ze een poosje stilstaat op stal is ze bij dit weer al bezweet. na 20 minuten rijden is ze drijfnat...ookal lijkt ze nog niet zo moe. Ze heeft nog niet zo'n goede conditie maar ze is kerngezond.
Is dit normaal?

beantsje

Re: mijn paard zweet heel erg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 23:04

Niemand een tip?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 23:09

hmm nooit van gehoord. Is het altijd al geweest of alleen nu (weet je daar iets over)? is ze ook van stal/voer etc veranderd?
Een tinker heeft in principe al een lagere huid/massa verhouding dan bijvoorbeeld een shetlander. Ze kunnen daarom minder goed hun warmte kwijt. Met dit benauwde weer dat al helemaal geen doen. Al helemaal niet als ze al met hun wintervacht bezig zijn vanwege de slechte zomer zoals veel paarden al doen!

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:44

Daar komt bij dat het ene paard gewoon sneller zweet dan het andere...

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:51

Dat heeft mijn tinker dus ook.
Als ik aan het rijden ben en even een stukje draven enz dan is ze ook binnen 20 min zeiknat en ook zij is dan niet moe.
Haar conditie moet nu ook weer opgebouwt worden, omdat ik een paar weken een andere oefening heb gedaan en was niets anders dan stappen. (kun je ook wel aan dr buik zien )
Ze zweet ook vaak na, bijv als ik dus heb gereden haar uitgestapt heb en ze zo goed als droog is zadel ik dr af krijgt ze eten en als ik dr weer terug wil zetten zweet ze alweer.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:48

je zou haar kunnen scheren........
Scheelt allicht in de warmte. Niet zo mooi, maar waarschijnlijk wel doeltreffend

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:18

Vlimmen schreef:
je zou haar kunnen scheren........
Scheelt allicht in de warmte. Niet zo mooi, maar waarschijnlijk wel doeltreffend

denk dat er nu niet veel te scheren valt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:19

Met dit weer zijn er meer paarden die snel zweten. Die van mij is nu ook heel snel erg nat en ook op stal is hij klammig (combinatie van het drukkende weer en het al hebben van wat wintervacht).

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 14:36

OK we zijn al wat gerustgesteld...maar we denken erover onze beide tinkers in de winter half te scheren, dus de hals, onderste helft romp en buik, zo'n engels jachtmodel. Iemand hier ervaringen mee???

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 12:08

Ik heb er geen ervaring mee, maar je zou het kunnen proberen.
Scheren is voor mij geen optie aangezien die van mij dag en nacht in de wei staat.

Sayyid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 17:53

Ik scheer mijn Arabier iedere winter ook in dat jachtmodel,en dit bevalt mij dan ook echt prima!
Met losrijden hoef je niet een deken te gebruiken,en als je geen binnenbak tot je beschiking hebt is dai echt een uitkomst.
Ik ben wel van mening dat helemaal geschoren mooier is,maar vind zelf dat de gezondheid voor gaat!
Op deze manier kunnen ze ook s`winters leker gewoon naar buiten.

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 21:16

Mijn tinker zweet ook zo erg. Als ze onder het zadel gaat, loopt het zweet met druppels tegelijk langs haar benen en onder haar buik op de grond. In de winter is dit niet zo. Verder heeft ze er geen last van, dus ik denk dat het voor jouw paard ook niet uitmaakt. Ik weet van meerdere tinkers dat die heel snel heel veel zweten.

carin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 08:14

Erg herkenbaar, mijn Shire zweet ook als ze maar 5 minuutjes binnen staat.
Nu staat ze zelden binnen, maar soms moet het....
Het lijkt wel een soort van claustrofobie, in de trailer heeft ze het nl ook en die wordt dan goed doorlucht.

Lekker zoveel mogelijk buitenlaten ( heeft jouw tinker een buitenbox ?)

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 08:29

Mijn tinker zweet ook binnen de kortste keren... hij kan erg moeilijk zijn warmte kwijt... Nu voer ik hem elke dag een schepje knoflookpoeder (van de hofmans lieve geloof ik) en dat werkt prima, hij zweet nog wel, maar kan beter de warmte kwijt...
Succes...

CoSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:02

Dat heeft mijn fjord ook hoor!
Hoe maar even te rijden en ze is kleddernat. Haar conditie is wel goed, dus daar ligt het niet aan.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 12:23

Volgens mij is het een beetje rasgebonden. Mijn tinker zweet ook heel erg. Kwartiertje stappen en draven en het zweet druipt er al vanaf. En hij heeft echt een goede conditie. Hij word ook niet moe ofzo, niet buitenadem, maar zweet gewoon als een gek.
Eigenlijk is het ook niet zo erg, het stinkt alleen wat.

In de winter, wat betreft scheren, lijkt me niet verstandig als je je paard buiten laat staan. Ik weet niet hoe je je tinker houdt, maar als ze buiten staan in de winter, dan moet je ook weer iets hebben voor hun hals.
Die van mij staat met een inloopstal, 24/7 op de wei. En zodra het kouder wordt gooi ik er een deken op, waardoor de haren niet zo lang worden. Behalve aan de benen, etc. Scheren durf ik niet aan, dan heeft hij zn hals vrijwel onbehaart in die kou.
Tja... en hij zweet in de winter ook niet als hij gewoon buiten staat. Alleen tijdens het rijden, en door de deken beperk ik de lengte en dikte van de haren, en na het rijden gooi ik een uitrijdeken onder de winterdeken. En laat ik een uurtje liggen, droogt hij mooi onder op.
Gaat perfect.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 20:01

Onze tinkers staan overdag buiten, en gaan s nachts op stal. Als het heel slecht weer is , blijven ze binnen, en in een "gewoon" slechte periode gaan ze 4 of 5 uur naar buiten.
We doen ze dan wel een dekentje op.