Tips gevraagd over een Klophengst!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bibi

Tips gevraagd over een Klophengst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 17:43

Nou vandaag zou het gebeuren, Darkos zou gecastreerd worden. De dierenarts had een aantal maanden daarvoor al gevoeld en zijn ene bal was al in gedaald en de andere was door zijn lieskanaal heen en zou spoedig indalen..Nu 4 maanden later zou hij dus gecastreerd worden. Dus alles stond klaar en hij ging nog even voelen...En hij kon die bal dus niet vinden, ja heel diep in de lies voelde hij een puntje, maar hij kon dus niet gecastreerd worden...
De dierenarts denkt zelf niet dat hij nog gaat indalen, zeker omdat het een heel klein balletje is en het al maanden geleden had moeten indalen. Voor zijn gedrag hoef ik hem niet te castreren, hij is zo mak als een lammetje, maar zodra een merrie hengstig is, dan weet meneer s'nachts uit zijn stal te ontsnappen{hij krijgt alles sloten los } en denkt wel even over de deur bij de merrie te stappen. Dus vandaar dat ik hem wilde castereren, want ja met alles is het toch wel makkelijk.
Maar helaas dat ging niet op. Volgens mijn dierenarts moet het via de lies gebeuren en dat is best wel een heftige en dure ingreep.. Hij zei dat ik anders tot het voorjaar moest wachten en heel misschien daalt de bal nog, maar hij gaf het weinig kans aangezien het al maanden hetzelfde is. Dus dan kom je toch weer op die ingreep..
Ik baal dus ook als een stekker, heb ik weer....
Maar goed tips zijn welkom, want ik heb er geen ervaring mee.

Groetjes Bianca
Ik heb totaal geen ervaringen met een klophengst dus misschien kunnen jullie me er meer over vertellen en wat ik het beste kan doen?

Jantien

Re: Tips gevraagd over een Klophengst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 18:27

bibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 09:46

Bedankt, ga er even op kijken. Weet iemand trouwens wat zo'n operatie kost? ik hoor zo rond de 1500 euro klopt dat?

nadine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:55

bibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 12:56

Ja idd bij deze kliniek is het idd goedkoper dan wat ik meestal lees, vreemd vraag me dan toch af waar het verschil in zit?

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:06

Bij mijn paard koste het iets van 800 euro. Dierenkliniek de Langstraat (heeft ook nog een stuk over in de bit gestaan)

Chawwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:07

hoi hoi,

Wij hebben onze klophengst bij die kliniek in Lichtenvoorde laten castreren, en dit is allemaal super verlopen. De verzorging was uitstekend en hij heeft er totaal geen last van gehad en kwam zeg maar fluitend weer thuis. Kosten? Euro 500,00 en dat was het. Het is echt super gegaan, ik kan het iedereen aanraden

grrr chwwa

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:30

Wat is het voor paard? Ik zou hem nog een seizoen de begrazing/opfok in doen. Misschien is hij daarna wel ingedaald en niemand heeft dan 'last' van hem.

Mijn shetlander heeft er ook lang over gedaan om zijn ballen in te laten dalen. Hij is nu 4 jaar en ze zijn er allebei luid en duidelijk

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:46

Mijn pony is 5 jaar geleden laproscopisch gesterilliseerd op de Faculteit Utrecht. Hij heeft er 8 dagen gestaan en het kostte me toen 715 GULDEN.

Hij heeft dus nog beide ballen, ze zijn alleen afgebonden.

Maar ik ben voor totale verwijdering, want het komt vaak voor dat er nog veel testosteron wordt aangemaakt, waardoor het paard toch hengstenstreken blijft houden.

Ik moet binnenkort ook weer contact opnemen met de DA, want (na een gesprekje met iemand) denk ik dat mijn pony idd nog teveel testosteron aanmaakt. Tijd voor een bloedtestje.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:48

Bij sterilsatie wordt hij alleen onvruchtbaar gemaakt......... Denk aan mannen die gesteriliseerd worden, die houden ook 'mannenstreken' LOL.
Wat was de reden voor sterilisatie ipv castratie??

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:53

Rosita schreef:
Bij sterilsatie wordt hij alleen onvruchtbaar gemaakt......... Denk aan mannen die gesteriliseerd worden, die houden ook 'mannenstreken' LOL.
Wat was de reden voor sterilisatie ipv castratie??

Geen idee, was nieuw toen

Maar de mensen die mijn paard hebben aangereden hebben ook een klophengst gehad en op dezelfde manier als de mijne laten helpen. Deze bleef ook de hengstenstreken houden en zijn na een jaar teruggegaan naar de kliniek en hebben ze alsnog de ballen verwijderd. Volgens mij kosteloos, maar hang me er niet aan op.

Bij mijn pony hangt er dus 1 bal buitenboord (die zie je duidelijk hangen, heb ook een papier bij mijn papieren waarop staat dat ie is geholpen, om problemen bij een evt. verkoop te voorkomen).

Raar ja, nu ik er zo over nadenk...

bibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 17:32

Hoi,

Bedankt voor de reactie. Ik laat hem idd ook lopen tot het voorjaar en dan zien we wel of ie nog gaat indalen, zo niet ja dan moet hij er toch echt aan geloven{en ik ook }, want anders kan hij straks niet thuis staan.
Hebben die klinieken ook een site weten jullie dat zo?

Groetjes bianca

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:23

mijn tinker is ook nog klophengst.
ik laat hem zo. hij is 8 en deze bal daalt toch nu niet meer in. meneer is ook niet lastig en is goed handelbaar dus ik ga deze risicovolle en pittige operatie ook niet laten doen. heb er wel eens aan gedacht maar ik doe het niet.

bibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 10:39

qouto tinkchester: mijn tinker is ook nog klophengst.
ik laat hem zo. hij is 8 en deze bal daalt toch nu niet meer in. meneer is ook niet lastig en is goed handelbaar dus ik ga deze risicovolle en pittige operatie ook niet laten doen. heb er wel eens aan gedacht maar ik doe het niet

Maar is jouw paard dan niet vervelend met merrie's in de buurt? en je kan hem dus ook nooit met een merrie op het land zetten, want ze hebben toch dek neigingen.
Darkos is in dat opzicht een echte hengst want als hij een merrie ziet dan wordt ie helemaal druk, zet hij zijn hals erop en het liefst duikt hij over de deur de stal in
Maar in de omgang is hij juist zo braaf en merk je er niks van, vind het dus wel heel moeilijk...

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:08

Is het niet zo dat een bal, die niet ingedaald is, de kans op kwaadaardige (woeker)gezwellen verhoogt?
Ik spreek niet echt uit ervaring met een klophengst... (ik heb een merrie),
maar ter vergelijking: mijn raskater was cryptorchide...
Het is inderdaad door de hoge temperatuur in de buik, dat de niet-ingedaalde bal weinig / geen zaad produceert ... (maar wel extra hormonen)...
vaak is deze bal ook onder-ontwikkeld.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:59

Mijn pony is in april ook door middel van een laproscopisch gecasteerd in utrecht, ik moet zeggen dat het al met al erg mee viel, de ingreep... het herstel, de kosten..alles is het dubbel en dwars waar geweest..

ik ben zelf bij de operatie bij gewees...als je vragen hebt.. PB me dan even

Ik kan je denk ik genoeg vertellen uit mijn eigen ervaring !!

Owja, en @Annekexxx: Over de kans op een tumor...daar heb je gelijk in..de kans is iets groter.. Omdat het niet 'normaal' is wat daar dan in het lichaam zit (Zo heb ik het mij laten vertellen ! )

bibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 14:05

Ik heb je een PB gestuurd!

Garfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:40

Ik heb net een hengst laten castreren via de lies, niet omdat het een klophengst was, maar omdat met deze operatie de kans op ontstekingen veel kleiner is.

Deze operatie kostte ongeveer € 300,00.

Het is mij zeer goed bevallen, maar nogmaals die van mij was geen klophengst.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:17

Roger van mij is ook nog steeds klophengst en voorlopig laat ik het zo. Voor zijn gedrag hoef ik het niet te doen, ik ben zoiezo en "hengstenmens" en hij staat bij mijn andere hengst in de wei. Heeft dus wel een sociaal leven en geen porblemen ofzo.
Alleen omdat er verhalen gaan dat de kans op kanker groter is heb ik er over nagedacht, maar dat voor mij nog niet genoeg bevestigd om zo'n toch wel grote operatie te laten doen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:08

viola schreef:
Alleen omdat er verhalen gaan dat de kans op kanker groter is heb ik er over nagedacht, maar dat voor mij nog niet genoeg bevestigd om zo'n toch wel grote operatie te laten doen.

Hier zijn ze bij honden volledig van teruggekomen dus waarschijnlijk bij paarden ook?