diabetes bij paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marsu

diabetes bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 16:25

wie kan mij hier iets meer over vertellen?

Vandaag vertelde een van de vrijwilligers van de kinderboerderij dat mijn oude verzorgpony ernstige suikerziekte heeft.

De pony vermagerde al lange tijd, meer voer hielp niet en er werd door de dierenarts gedacht dat het door een afgebroken kies in zijn kaak kwam. De pony staat altijd te eten, en krijgt echt genoeg, maar het komt niet aan.
De dierenarts heeft nu urineonderzoek gedaan en hier kwam uit dat het diabetes is, en in een nogal ernstige vorm. Pillen zouden niet meer genoeg zijn, er zou insuline gespoten moeten worden.

Kan iemand mij hier meer over vertellen. Er gaat waarschijnlijk ivm kostenoverweging en de leeftijd en gezondheid van de pony geen insuline gespoten gaan worden. Wat kost zoiets op maandbasis?
Is er verder nog een kans voor zo'n pony of is dit alleen maar het lijden verlengen?? Hij is 23jr is chronisch hoefbevangen, broodmager en staat vanwege kreupelheden al 10 jr van zijn pensioen te genieten.

Als het haalbaar is wil ik misschien de insuline betalen, maar dan moet ik wel weten wat zoiets ongeveer kost, ik wil het de kinderboerderij niet vragen, want ik wil ze geen hoop geven en dan later zeggen dat het voor mij ook te duur is. Moet er een cursus gevolgd worden voor het injecteren?

Alane

Re: diabetes bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 18:58

Geen idee eigelijk of je insuline kunt spuiten bij paarden/pony's. Ik denk dat je DA je er meer over kan vertellen.

Ik heb er hier 1 staan van 38 jaar die heeft de ziekte van Cushing, en daardoor ook suikerziekte maar wordt niet behandeld, behlave dan dat hij altijd ruim voldoende water heeft (hij drinkt meer dan de rest van de pony's en zijn urine heeft een aparte geur)

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 21:54

Volgens de dierenarts kan je insuline spuiten bij paarden net zo als bij mensen, maar dat het erg duur is. De pony drinkt idd erg veel.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 22:02

Lijkt mij als mens diabeet zeg maar erg complex
Want wat als het paard een hypo heeft? Hoe ontdek je dat en hoe controleer je dat. Hoe handel je.
Hoe zorg je (op een kinderboerderij) dat het paard elke dag evenveel te eten en beweging krijgt??

Ik weet niet hoe je dat bij een paard zou moeten doen. Als ik naar mezelf kijk en waar je allemaal rekening mee moet houden.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 22:17

Gelukkig is het een kinderboerderij waar het voederen door bezoekers niet veel wordt gedaan, omdat de grotere dieren ivm veiligheid achter een hek staan. Bezoekers kunnen er wel bij maar lekkere hapjes sneuvelen eigenlijk altijd bij de geitjes voor het hek. Ook zijn de meeste mensen er bekend mee dat de pony's niets extras mogen

De dierenarts zei zelf te dat de mogelijkheid bestond dat de pony best binnenkort het loodje zou kunnen leggen door de diabetes, maar gaf ook aan dat insuline geven voor de kinderboerderij financieel niet haalbaar zou zijn.

Het is inderdaad eigenlijk niet na te gaan, hoe zijn suikerspiegel staat.
Er wordt nu in ieder geval op gelet dat er geen handen suikerklonten in gaan. En in verband met zijn gewichtverlies wordt er heel secuur met zijn voer omgegaan. Verder staat hij overdag op een arm stukje gras en 's avonds op stal. Altijd hooi tot zijn beschikking.

Laten we het er maar op houden dat hij een mooi leven gehad heeft, 10 jr pensioen is toch meer dan de meeste krijgen. Ookal is hij nog niet zo heel oud, het is echt een krakende wagen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 07:09

bij mensen word nog wel eens chroom gegeven om de suikerspiegel in balans te houden..

informeer eens of dit bij die pony ook haalbaar is, zo hoef je namelijk niet te spuiten..

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 07:19

chroom? ik zal eens informeren.
Ik zag trouwens bij de drogist dat Kaneel ook goed is voor diabetici, zou dit ook voor paarden gelden?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:27

chroom helpt inderdaad, kijk bijvoorbeeld eens op www.pilliewillie.nl, daar staat de werking van chroom bij mensen uitgelegd.
Verder kun je eens kritisch kijken naar zijn eetpatroon. Brok bevat nogal wat suikers, waardoor de bloedsuikerspiegel te veel kan schommelen. Ook is het misschien handig om hooi te controleren... als het veel fructaan bevat kan dat ook slecht zijn voor de bloedsuikerspiegel

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 14:00

Veel suikers in brokken. Inderdaad iets om op te letten. Weet iemand misschien de samenstelling van pavo stimix? Dat krijgt hij nu. Op de site van Pavo kan ik het niet vinden.
Ik weet niet of de voedingswaarde van het hooi controleren nut heeft, want dit komt via een boer die het weer van verschillende landjes in de buurt haalt. Ik heb laatst idd een artikel gelezen over fructaan in grassoorten. Was erg interessant.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:17

Het is dan in ieder geval belangrijk dat men vraagt naar de tijd dat het hooi geoogst is... bij voorkeur niet in mei bijvoorbeeld

Heel veel succes in ieder geval!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 15:57

Waar kan je de voedingswaarde van hooi laten controleren? Is er een bedrijf dat dat soort onderzoeken doet, of is dit via de da te regelen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:16

Pas je wel op met het paardje zomaar op rantsoen te zetten?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 18:40

Ik kan hem zelfs niet zomaar op rantsoen zetten, dan legt hij binnen de kortste keren het loodje. Hij is dusdanig vermagerd dat ik eerder meer dan minder zou gaan voeren. Maar wat er gevoerd zou worden moet dan wel goed voor hem zijn. Dan zou ik bijvoorbeeld kiezen voor hooi met een lagere fructaanwaarde en een brok die beter door het lichaam wordt opgenomen. evt aangevuld door een supplement met chroom

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 19:04

Mischien handig om eens te kijken waar die suikerziekte vandaan komt....

De pony die hier staat en dus ook "suiker " plast , krijgt geen rantsoen, en zolang hij voldoende drinkt om het vocht op peil te houden is er niets aan de hand...

Wat jij omschrijft, hoefbevangenheid, kreupelheid, veel eten, veel drinken en suikerziekte lijkt op de ziekte van Cushing ook gezien de leeftijd van de pony (met de nadruk op lijkt)
Mocht dat zo zijn dan kan het suikerziekte probleem ook verminderd worden door medicatie te geven die de grote hoeveelhedebn hormonen remt.... (let op dit een mogelijkheid en kan alleen door een DA die de pony gezien heeft als diagnose gesteld worden en alleen samen met een DA kan een behandelplan opgesteld worden....)

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 20:33

Cushing zat ik zelf ook al aan te denken.
Probleem is een beetje dat ik de pony niet meer verzorg. Het beheer van de kinderboerderij is in handen van vrijwilligers. En draait op donaties. Er is de laatste jaren enorm veel geld in dit dier gestoken, omdat iedereen zo gek van hem is.

De dierenarts heeft vorige week aangegeven dat de behandeling voor de kinderboerderij te duur zou zijn en dat ze het verder maar aan moesten kijken. Ze zou over een paar maanden nog een keer urineonderzoek doen. Eigenlijk is dus al besloten niet verder te behandelen. Hier kan ik mij eigenlijk best wel in vinden, deze pony heeft al jaren last van allerlei kwalen en ellende. Eens moet je er een punt achter zetten.

Ik had zelf nog het naieve idee dat er misschien met het injecteren van insuline nog wat aan te doen zou zijn. Maar ik kan me bij nader inzien niet voorstellen dat vrijwilligers gaan injecteren. Dat zou iedereen dan uitgelegd moeten worden, en dan hebben we het nog niet over mensen die dat niet willen of durven. Er komt dan een enorme belasting op een klein aantal mensen.

Theoretisch zou verder behandelen misschien nog mogelijk zijn, maar in de praktijk is dat helaas anders.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 23:38

Prognose van Cushing is ook niet goed, en soms is het wel fijn dat iets een naam heeft.... tja de theorie is leuk maar of het voor het dier ook leuk is? Afwachten en thee drinken en als het nodig is de noodrem bedienen en hem een waardig afscheid geven ....
En wat is naief.... ook je gemoedsrust en geweten moeten het kunnen .... en als je weet dat je al het mogelijke bedacht en geprobeerd hebt dan is dat altijd prettig en heb je geen verwijten...

Heeft deze ook wat lang haar, wat krullerig?

De pony die hier staat is eigenlijk hetzelfde verhaal... het ontbreekt hem aan niets en zolang het het leven geen lijden wordt hupselt hij gewoon rond... Hij kreupelt niet, crossed nog achter de merries aan als het "moet" en is ogenschijnlijk gelukkig en blij

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 10:35

Alane, jij geeft eigenlijk precies aan zoals het er nu voorstaat. De pony lijkt het best nog naar zijn zin te hebben, speelt regelmatig met de andere pony op de wei.
De bedoeling is nu inderdaad hem lekker te laten lopen en als het niet meer gaat de dierenarts te laten komen.....

Het is op het moment vooral moeilijk voor de vrijwilligers daar. Zij krijgen vaak opmerkingen over dierenmishandeling of verwaarlozing naar hun hoofd omdat hij zo mager is. De bezoekers weten nou eenmaal niet beter. De rest van de dieren bevindt zich in een voor kinderboerderijen bekende overconditie, maar daar wordt dan niet naar gekeken.

Lang haar heeft hij niet zo, hij kwam dit jaar wel slecht door zijn verharing, ook die voor cushing bekende krulletjes heb ik nog niet gezien.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:46

Commentaar/opmerkingen en vragen voorkom je niet, helaas. Het enige wat je dan kunt doen is uitleggen of middels een bord uitleg geven over wat er gaande is met de pony.

Dat lange haar/krulletjes hoeft niet altijd zichtbaar te zijn.
De pony hier is spontaan aan het verharen geslagen de laatste weken, waardoor hij nog magerder lijkt ...

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:11

Het fructaan in het hooi kun je een heel eind eruit krijgen door het te laten "weken" in water. Ik geloof dat na een uur in het water te hebben gestaan er 60% fructaan in het water achterblijft. En inderdaad, chroom kan helpen bij suikerziekte.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 15:48

Das een goede tip, ik zal het doorgeven. Weten jullie misschien of er een chroom supplement voor paarden bestaat, anders zal ik met chroompillen voor mensen aan de gang moeten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 15:59

Moeilijk door de verharing heen komen is meestal een van de eerste symptonen bij Cushing. Mijn Fjordenmerrie is uiteindelijk 23 jr. geworden. Ze had de eerste jaren ook geen krullen. Achteraf zal ze zo rond haar 16e al Cushing gehad hebben. Later werd ze chronisch hoefbevangen, werd mager op de ribben ondanks veel eten en kreeg vrij snel diabetes. Dronk ook heel veel. In het eindstadium kreeg ze gereld een soort van epileptische aanvallen.
Ik hoop voor je dat het geen Cushing is.

Sterkte, Henny

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 16:08

Als ik jouw verhaal zo hoor weet ik haast wel zeker dat het cushing is. Al jaren chronisch hoefbevangen, sinds vorig jaar steeds meer gewicht verliezen, nu veel drinken en de diabetes. Zich een slag in de rondte eten, maar het komt niet aan. Verharen is sinds vorig jaar eigenlijk al slecht. Hij is nu 23 en echt een oud paard.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 09:33

Ik gebruik voor onze pony gewoon chroompillen voor mensen. Ik doe ze in de pillenvergruizer en dan over het voer.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 21:23

Hoeveel pillen gebruik je dan per keer? En heb je het idee dat het helpt?

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:28

Onze oude Snoopy(35 jaar)verdenk ik ook van suikerziekte.OOk denk ik dat ze cushing heeft.Ze plast veel en is erg mager ondanks dat ze hartstikke goed eet.Haar box is iedere ochtend een chaos.Kletsnat en ook haar mest begint nu te ruiken.Haar vacht is dik en hier en daarheeft ze wat krulletjes.Zolang ze nog blij naar buiten gaat en vreselijk graag eet mag ze blijven.Op het moment dat ze echt niet meer wil en niet meer met de pony van Spokey naar buiten wil krijgt ze een waardig afscheid.......