Spiervermindering en vermoeidheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Spiervermindering en vermoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 23:30

Hoi,

Heeft iemand hier toevallig ervaring met een paard dat geleidelijk aan vermoeid is geraakt en waarvan de spieren zichtbaar verminderen?

Dit paard is altijd heel energiek geweest (extreem energiek), maar nu oogt hij moe, lusteloos en heeft blijkbaar zelfs te weinig energie om een aantal rondjes te galopperen.

Training, voeding, tanden en dergelijk is allemaal wel in orde. Bloed is een aantal keren onderzocht en daar kwam een middelmatige spierverzuring uit, is eigenlijk te weinig om zulke symptomen te kunnen produceren. Miineralen in orde. Verder is er helemaal niets aan te zien, geen onzekere gang, niet trillen of zo. Maar zijn spieren zijn dus over de laatste weken vlakker en minder geworden, je kunt het echt zien. Dat kan niet aan minder trainen liggen, het is in elk geval tegenstrijdig, want uit het bloed komt eigenlijk juist dat hij eerder te veel dan te weinig zou hebben gedaan.

Iemand? Ik heb niet zoveel aan giswerk, maar zou graag horen van iemand die eens zoiets van dichtbij gezien heeft.

ceasario

Re: Spiervermindering en vermoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:30

Je paard heeft vergiftigingsverschijnselen.
Zijn energiebalans is niet goed.

Probeer eerst maar eens het dier te zuiveren door niets te geven als goed hooi en op tarwestro.
Laat hem/haar zoveel hooi eten als ie op kan.
Zorg dat ie over vers water kan beschikken.

Geen brok etc. alleen maar goed hooi. (tweede snee).

Zie dan wat er gebeurd de komende 3 dagen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 04:57

Waar zie je vergiftigingsverschijnselen aan in het bloed? Het lijkt me dat de DA dit in het bloed had moeten kunnen zien (er is 2x bloed afgenomen)
.
Waar komt de spierafbraak dan vandaan? (ik rijd namelijk heel regelmatig).

De andere paarden die hetzelfde hooi eten hebben het niet. Wat ze krijgen is eigenlijk kuil, maar zit tegen hooi aan.

Desondanks heb ik hem toch op een andere soort kuil laten zetten en hij heeft een aantal dagen geen brok gehad. HIj krijgt sowieso maar heel weinig brok. Dat gaf geen verbetering, dus toen ben ik weer gewoon brok gaan voeren.

Ik denk eigenlijk niet dat het met de voeding te maken heeft. Zal het niet helemaal uitsluiten maar aangezien veel meer paarden hetzelfde eten (er staan een stuk of 20 paarden daar).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 06:42

als je dier een tekort heeft aan vitamine E dat krijgen ze ook last van spierafbraak.

in ruwvoer en in geplette granen zit bijna geen vitamine E, jij voert weinig brok zeg je dus zit er en kans in dat hij tekort heeft aan vitamine E

kies voor een supplement met aanvullende vitamines en mineralen en geef dit je dier, koop ook een liksteen en hang die op, dit helpt ook..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:16

[quote="ceasario"]Je paard heeft vergiftigingsverschijnselen.
Zijn energiebalans is niet goed.

Denk dit ook. Moet je in het bloed wel kunnen zien, maar dan moeten ze er wel naar zoeken. Is de nierfunctie bv. getest? In ieder geval, dit is niet goed en ik zou me zeker zorgen maken. Wellicht 2nd opinion bij andere veearts of in Utrecht vragen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:18

Zag dat deze posts wel al erg oud zijn. Ben benieuwd of er nog wat is gebeurd hierna.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 11:23

Een veearts kan niet alles zien in het bloed, er zijn veel dingen die een veearts niet kan zien.Ik test via een biotensor bij mensen en dieren, er zijn mensen die rondlopen met bv een koemelk eiwit allergie waarvan de huisarts het al had getest en er niks uit kwam. Hij zit duidelijk niet lekker in zijn vel en er moet op meer dingen worden getest.

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:27

hallo,

Ik zou sowieso een second opion vragen bij een andere arts, dus nog een keer bloed trekken. Hoe zien zijn mond en ogen eruit zijn die heel bleek of mooi roze? Kan ook zijn dat ie bloedarmoede heeft...
Dan zou je paardje een goudspuit moeten krijgen of 2 keer achter elkaar ( met een tussenpose van 2 weken) een goede vitamine spuit.

Stekte met paardje laat ff weten hoe het nu gaat

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 20:30

Sorry dat ik wat laat reageer, de laatste paar dagen ging het opeens best hard achteruit en ik zat 2 dagen op school. Ben er meerdere keren per dag geweest, maar kan weinig doen.

Eergisteravond kon hij niet eens meer een rondje draven, dan ging hij stilstaan en kwam een beetje hijgerig over. Hij komt echt heel moe en uitgeput over.

Wat we al uitgesloten hebben:

Bloedarmoede: Hb is heel normaal (bloed)
Vitamine E gebrek: ook normaal bovendien ben ik hem vitamine E/selenium/lysine gaan voeren zodra ik wist dat hij spierafbraak had.
Nierfunctie is goed, hoewel ureum wel wat verhoogd was. Dat is nu weer normaal.
Leverfunctie is normaal
Geen wormen te vinden, wel nog een extra kruidenkuur daarvoor gedaan.

Uit het bloedbeeld blijkt iets als een allergie OF een parasiet en de witte bloedlichaampjes zijn deels verhoogd, deels verlaagd (verschillende groepen).

Ik heb gisterochtend toch de andere DA weer gebeld en gezegd dat het heel slecht ging. Zij heeft me toen een homeopatisch middel aangeraden en we hebben afgesproken dat we nog 1 dag zouden wachten en dan ondertussen nog een specifieker bloedonderzoek zouden doen. Als het dan intussen niet verbeterde dan gingen we prednison geven.

Dat bloedonderzoek is vandaag gebeurd, krijg ik morgen uitslag van.

Vandaag leek hij iets fleuriger. Vanochtend stond hij nog half te slapen maar vanmiddag keek hij wat frisser toe. Scheelde niet veel maar toch. We wachten dus liever eerst nog op die uitslag voor we met echt zware middelen beginnen.

Als iemand dit beeld van vermoeidheid met zichtbare spierafbraak GEZIEN heeft, wil ik het erg graag weten.

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:18

Het paardje van een vriendin van me was ook in een redelijk korte tijd vermagerd en lusteloos. Bij het bloedonderzoek bleek dat hij wormen had, ondanks dat ze het ontwormen netjes bij houdt. Het ureum gehalte was bij hem ook verhoogd, dit zou aan de lever of de nieren liggen. Ook kan het door de warmte zijn gekomen.

Weet je 100% zeker dat je paard geen wormen heeft, is dit aangetoond door je da?

Heel veel succes in ieder geval, ik hoop dat je snel weet wat `t is en dat je paardje er weer snel bovenop komt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:31

Ik heb dit beeld wel eens eerder gezien bij een wat ouder paard met een tumor. Dat kan volgens mij ook een verstoord beeld in de witte bloedlichaampjes opleveren maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ik zou zelf naar een goede kliniek rijden en daar nog een keer naar je paard laten kijken.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 19:19

Steefje schreef:
Het paardje van een vriendin van me was ook in een redelijk korte tijd vermagerd en lusteloos. Bij het bloedonderzoek bleek dat hij wormen had, ondanks dat ze het ontwormen netjes bij houdt. Het ureum gehalte was bij hem ook verhoogd, dit zou aan de lever of de nieren liggen. Ook kan het door de warmte zijn gekomen.

Weet je 100% zeker dat je paard geen wormen heeft, is dit aangetoond door je da?

Heel veel succes in ieder geval, ik hoop dat je snel weet wat `t is en dat je paardje er weer snel bovenop komt.

Ja, hij heeft een mestmonster UIT het paard gehaald (vond hij niet fijn), getest op allerlei wormen ook longwormen. Daarna heeft hij dus nog een extra wormenkuur gehad. Voor de zekerheid.

Hij is niet vermagerd, het is meer dat de spieren op vooral zijn billen zichtbaar minder zijn geworden.

Overigens (goed nieuws) het gaat vandaag beter met hem. Reden te meer om toch te denken dat het aan iets in de voeding of iets in de wei gelegen heeft. Ik denk zelf aan schimmels in de kuil, hennep in het hooi, een allergie tegen iets uit m'n multivitaminesupplement of paddestoelen.

Maar wat het nou is????? Weet ik nog steeds niet.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 19:20

Katja schreef:
Ik heb dit beeld wel eens eerder gezien bij een wat ouder paard met een tumor. Dat kan volgens mij ook een verstoord beeld in de witte bloedlichaampjes opleveren maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ik zou zelf naar een goede kliniek rijden en daar nog een keer naar je paard laten kijken.

Deze DA heb ik juist omdat ik het een goed DA vind. En ik heb er ook nog een andere DA bij gehad.

Een tumor, volgens mij moet je dan een verhoogde bloedbezinking zien, en dat was niet het geval. Verstoord beeld van de witte bloedlichaampjes kan dan inderdaad wel. Dit is in principe wel mogelijk.

Maar WAAR komt dan die spierafbraak vandaan, vraag ik me af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:36

Is hij niet gewoon spierbevangen? Wel zeker weten dat het niet iets met jacobskruiskruid is?

Te veel trainen is ook weer spierafbraak. Wellicht was hij al een tijdje niet zo heel erg goed, maar gaf zich toch en daarna ben je met de training iets te ver gegaan waardoor hij spieren is gaan afbreken.

Mijn paard had een lichte vorm van chronische bronchitis, hoorde hem nooit hoesten, maar ik vond hem ineens zo snel moe en herstelde zich zo langzaam, ook was hij vrij arm bespierd gezien de hoeveelheid hij werd gereden. Het kan wel eens vanuit een andere hoek komen dan je denkt.

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:06

ik zou eens laten bloedprikken, grote kans dat het spierbevangen is wat je paardje heeft. Een paard bij ons op stal had precies dezelfde symptomen, en dat was ook spierbevangen, nu krijgt ze selenium en vitamine e bijgevoerd in poedervorm..

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:09

Het paard van een vriendin heeft ook deze symptomen. Onlangs heeft ze een bloedonderzoek laten doen, hier kwam bloedarmoede uit.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:44

Hoe is het gehalte spierenzymen uit het bloed gekomen dan?

Het kan liggen aan een verstoorde koolhydraten stofwisseling in de spieren, of een verstoorde electrolyten stofwisseling in de spiercellen. Vitamine B1, Bitamine E en Selenuim spelen hierbij eveneens een belangrijke rol (samen met electrolyten. Natruim en Kaluim gehaltes zijn eveneens belangrijk voor de spieropbouw ende ontwikkeling en de aansturing ervan. Onderzoek naar deze fenomenen zijn nog in volle gang, met name in Amerika, waar Tying up regematig voor komt.

Als je wil, stuur maar een haarmonsten met wortel maar naar mij op, dan stuur ik die door voor onderzoek, misschien dat, dat wat opleverd.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 06:31

Arnoud schreef:
Hoe is het gehalte spierenzymen uit het bloed gekomen dan?

Het kan liggen aan een verstoorde koolhydraten stofwisseling in de spieren, of een verstoorde electrolyten stofwisseling in de spiercellen. Vitamine B1, Bitamine E en Selenuim spelen hierbij eveneens een belangrijke rol (samen met electrolyten. Natruim en Kaluim gehaltes zijn eveneens belangrijk voor de spieropbouw ende ontwikkeling en de aansturing ervan. Onderzoek naar deze fenomenen zijn nog in volle gang, met name in Amerika, waar Tying up regematig voor komt.

Als je wil, stuur maar een haarmonsten met wortel maar naar mij op, dan stuur ik die door voor onderzoek, misschien dat, dat wat opleverd.

Ja, als ik DAT nou maar wist Arnoud ... dan was ik al een stuk verder. Het kan simpelweg niet uit teveel arbeid komen, is onmogelijk. Maar waar kan het dan nog door komen? Door wat voor storing , kruid, voeding ...? Ik weet het niet.

Het is mij een raadsel. Je ziet verhoogde spierenzymen zonder dat er veel arbeid is gedaan (dit is ook meteen een antwoord op een andere reply). De laatste anderhalve week staat hij gewoon stil in de wei en toch nog verhoogde spierenzymen. Calcium was eerst normaal maar blijkt bij de laatste test (eergisterren) ook verhoogd. Magnesium is ook hoog, en kalium is wat laag. Calcium en Magnesium zal wel te hoog zijn schat ik omdat het uit de afbrekende spieren vrij komt. Dit lijkt me best gevaarlijk, want dat calcium in het bloed kan neerslaan, en daar kun je weer allerlei andere ellende door krijgen.

Tying up ken ik, maar dat lijkt het niet te zijn.

We zijn nu met kruiden aan de gang, inderdaad om het koolhydraatmetabolisme te verbeteren. Maar we tasten nog in het duister naar de oorzaak.

Ik heb geprobeerd om hem in natuurlijke vorm wat kalium bij te geven (bananen, appels) maar vreemd genoeg weigert hij die terwijl hij die anders wel lustte. Zijn hooi wil hij ook niet, en zaken als muesli e.d. juist wel heel graag. Da's best vreemd ....

Selenium en vitamine E en lysine geef ik al een tijd als supplement bij, maar blijkbaar helpt dit ook niet al teveel. Ik ga nu overstappen op alleen vitamine E, zonder selenium, omdat zijn seleniumgehalte verder normaal is, ik wil dat dan liever niet bijvoeren als er geen reden voor is.

Wat een haarmonster betreft, ik heb er wel interesse voor maar wil dan eerst meer weten over wat je doet, wat je achtergronden zijn e.d.. Heb al alles aangeraden gekregen, varierend van paragnosten tot op laten nemen in Utrecht, ik ga niet zomaar wat doen er moet wel wat lijn in zitten. Ik ben nu bezig met een holistische DA, en ga in principe ook op die route verder.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 06:33

snoopy19 schreef:
ik zou eens laten bloedprikken, grote kans dat het spierbevangen is wat je paardje heeft. Een paard bij ons op stal had precies dezelfde symptomen, en dat was ook spierbevangen, nu krijgt ze selenium en vitamine e bijgevoerd in poedervorm..

Heb je het begin gelezen? Ik heb al drie keer bloed laten prikken.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 06:34

Vajramani schreef:
Het paard van een vriendin heeft ook deze symptomen. Onlangs heeft ze een bloedonderzoek laten doen, hier kwam bloedarmoede uit.

&&&&&&&&&&&&

Het Hb is normaal.
Had dat paard ook spierafbraak dan? Want daar ging het dus om. Die vermoeidheid is waarschijnlijk een bijverschijnsel daarvan.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 07:09

Dit paard was al twee jaar onder het zadel. In het begin liep hij nog wel, later hield hij het niet meer vol. Dit paard kreeg totaal géén spieren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:17

Zijn er CK enzymen bepaald? Dat is de marker voor spierafbraak.

Bij mensen komt een zeldzame aandoening voor genaamd myositis. Dit is spierontsteking, waarbij op grote schaal spierafbraak voorkomt. De enzymtiter is dan echt 500-2000, soms nog hoger. Een waarde van minder dan 10 is normaal.
Andere bloedwaarden zijn bij myositis vaak normaal, hoewel bv CRP en ESR wel ook verhoogd kan zijn, maar dat hoeft dus niet.

Ik heb geen idee of dit ook bij paarden voor kan komen overigens.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:14

Heeft je paard ook algemeen gewichtsverlies of echt alleen de spieren?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 12:41

Ja, het CK is flink verhoogd, mag 260 zijn en was 620. Dit is niet zoveel als je zou verwachten bij ziektes als b.v. ALS (amyloide lateral sclerosis). Het is wel stijgende, zo te zien.
Het LDH is ook verhoogd, maar niet zoveel als het CK.
Het andere enzym, GOT geloof ik, was normaal.
Calcium was ook iets te hoog in het bloed, dit kan op hyperparathyreoidie wijzen of mogelijk op hypothyreoidie. Maar dit was marginaal.

Hij heeft zeker geen algemeen gewichtsverlies. We zijn hem wat meer gaan voeren ind e hoop dat hij wat energieker zou worden, maar dat hielp dus niet. Enige resultaat was dat z´n buikje dikker werd.

Overigens gaat het nu wel WAT beter. Hij staat nu op rust (buiten). Maar die spierenzymen baren me toch wel behoorlijk zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:47

Hoe lang heb je dit paard? Misschien ooit al een keer flink spierbevangen geweest? Kan dan zin dat het sneller terug komt?