Mijn paard is aan 1 oog blind

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cartouche21

Mijn paard is aan 1 oog blind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 21:31

wie heeft er nog meer ervaring mee??

Cartouche red zich prima. alleen af en toe staat hij wat te kijken met een scheef koppie, ziet er leuk uit!

SkyMarian

Re: Mijn paard is aan 1 oog blind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:33

het oudje van mijn vriend ziet meer zo denderend. 1 oog heeft behoorlijke staar en de andere volgt braaf. Gezien het vrij geleidelijk gegaan is heeft hij er geen hinder van. We kwamen er ook pas achter toen hij naar een andere stal ging . Hij liep heel erg zoekend en stootte zich nog wel eens ergens aan, maar met 2 dagen wistie alles perfect te vinden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 11:54

ik heb vroeger een pony verzorgd die aan 1 oog blind was, je merkte niks aan hem behalve inderdaad dat scheef kijken, en als je aan het rijden was moest je wel rekening houden met het rijden langs bijvoorbeeld sloten en hekken..

cartouche21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 12:57

klopt inderdaad, ik laat altijd even weten als ik bijvoorbeeld het zadel erop leg zodat hij er niet van zal schrikken.
maar hij schrikt eigenlijk nooit. zelfs niet als ik langs de weg rij en er komen auto's trekkers of motoren langs! cartouche is nog maar sinds een jaar blind aan dat oog waarschijnlijk door een beschadiging of ontsteking. het ging dus niet echt geleidelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:39

ik weet dat die pony van die mensen het gekregen had doordat er een tak in het oog gezeten had, met een zware ontsteking erbij was t dus vrij snel verloren.

het oog was dichtgenaaid, zo leek het nog een beetje netjes

cartouche21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 11:13

och jeetje! dichtgenaaid! nou gelukkig ziet cartouche zijn oog er nog goed uit, alleen grijs van kleur nu, en wat vlekkerig.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 17:04

Ponto is ook aan 1 oog blind. Het heeft heel lang geduurd voordat we daar achter waren. Toen we het eenmaal wisten werden er een hoop dingen duidelijk. Bij Ponto kun je nix aan het oog zien verder, het ziet er normaal uit. Met rijden kunnen we verder alles, je moet alleen altijd uitkijken als je hem gaat halen uit de wei dat je niet van de verkeerde kant komt anders schrikt ie zich een bult. En geen kruiwagens en dergelijke dingen bij zijn stal zetten. Die loopt ie ondersteboven.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 17:07

Mijn vorige verzorgpony. Maar ze had er niet veel problemen mee. Ze was al oud.

cartouche21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 09:01

Nou toch fijn dat ze daar zo goed mee om kunnen gaan!!

bij cartouche heeft het wel lang geduurd voordat zijn oog stopte met tranen, wel 3 kwart jaar denk ik, toen zag het er erg zielig uit, maar pijn heeft hij er gelukkig niet echt aan gehad. er zal wel een onsteking in hebben gezeten.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 09:20

Mijn draver heb ik 11 jaar geleden gekocht, toen had hij al een blind oog. Het is duidelijk te zien, het is oog is grijs-blauw en zit iets meer naar binnen. Toch heeft het me niet er van weerhouden hem te kopen! Ik heb namelijk een fantastische tijd met hem beleefd. In het begin draaide hij vaak opeens in een rondje naar rechts (rechteroog blind). Dit deed hij volgens mij om alles goed te kunnen zien. Maar na een tijdje deed hij dit niet meer en merkte je er niets van dat hij blind was aan 1 kant. Hij schrok niet ofzo. Ik denk dat het moeilijker is om een paardje te rijden wat gedeeltelijk zichtverlies heeft dan een paard wat 1 oog volledig blind heeft. Nu staat mijn draver op pensioen. (25 jaar!)

cartouche21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 12:09

Cartouche is 21 en er word nog best veel op gereden, hij gaat super. en inderdaad aan zijn oog zie je het ook wel, ook een beetje grijs vlekkerig. En dat bij draaien deed hij ook! nu niet zo erg meer. hij heeft duidelijk geleerd om er mee om te gaan!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:46

mijn pony is ook blind aan een oog, waardoor het komt weet ik niet, (kan ik niet achterhalen..) haar oog is ook redelijk vervormd, waarschijnlijk omdat ze een ongeluk heeft gehad en het ook al heel lang zo is.
ze red zich erg goed, schrikt nergens van (ja, alleen als ze je niet hoort aankomen en je haar van de blinde kant benaderd en opeens aanraakt.)
het enige wat ik aan haar merk is dat ze als ze in de wei staat alle andere paarden wil zien. zodra er een paard naar een andere plek loopt draait zij zich zo om, zodat ze hem en de rest van de groep in de gaten kan houden..

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:50

trouwens, mijn ponys oog zit er nog wel in, het was eens een keer ter sprake dat het er uit zou moeten, omdat het vaak ontstoken is geweest toen ze nog niet van mij was (en haar verzorging belabberd was dus.. maar ik ben blij dat ze dit niet gedaan hebben.. ik ken een paard waarvan het oog er ook uitgelepelt is, en daarna dichtgenaaid. het ziet er mooi uit, maar toch ook een beetje griezelig. het is dan gewoon een *gat* met gewone vacht erin.

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:17

Mijn paard (7 jarige ruin) is ook blind aan een oog. Ik heb hem vanaf maart dit jaar en hij was toen al een tijdje blind, hoe lang en waardoor het gekomen is, weet niemand. De DA heeft ernaar gekeken en zegt dat het waarschijnlijk door een klap/beschadeging komt. Aan het oog zelf zie je niks, behalve als je heeeeeeel goed kijkt, zie je dat er een wit puntje in de pupil zit. Ik heb er absoluut geen last mee en hij ook niet. Hij is tijdens het rijden ook niet op een hand beter ofzo. Alleen als er veel andere paarden in de bak zijn is hij op de linkerhand een beetje onrustig, omdat hij ze dan niet kan zien (hij is links blind).

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:48

mijn merrie (18 ong) gaat ook steeds slechter zien (nu nog vooral dr rechter oog), vooral als het een beetje gaat schemeren en ik zet ze vanuit de bak in de wei dan kun je het echt merken. Dan gaat ze heel dicht achter me lopen zodat ze me hoort, ruikt en voelt en op die manier loopt ze niet tegen het draad op maar ze redt zich er prima mee

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:09

Mijn Friese hengst is ook aan een oog blind.
Als je in m'n profiel kijkt, kun je zien wat ik er allemaal mee doe, alles eigenlijk
Hij heeft verder geen problemen, is niet schikachtig oid, wel heeft ie altijd z'n hoofd een heel klein beetje naar links gebogen, hij is blind aan z'n linkeroog.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:15

mag ik je wat vragen, misschien stond het er al en heb ik er over heen gelezen, maar is jou paard blind geboren of blind geworden. ben in een sneltrijn vaart naar beneden gegaan om te antwoorden, want ik heb zelf 2 paarden met 1- oog
ik heb namelijk een indoctro merrie, en een zoon van haar ( mill reef) Het geeft helemaal geen probleem, de indoctro is L2 en de Mill reef gaan we mee beginnen in de winter, maar ben benieuwd of jouw paard er mee geboren is??

cartouche21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 12:09

hallo, nee hij heeft het sinds anderhalf jaar ongeveer.

bedankt voor de reacties mijn paard is dus niet de enige!

en ik heb ook wel eens een paard gezien waarvan het oog eruit was gehaald. Bij cartouche hoefde dat gelukkig niet!