Rhodococcus Equi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RivendellJarig

Rhodococcus Equi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 20:08

Mijn merrieveulen heeft Rhodococcus Equi. Dit is een bacterie die longontsteking veroorzaakt.
IK heb al het 1 en ander opgezocht op internet, maar overal staat hetzelfde. In tegenstelling tot de normale ziekteverschijnselen, is mijn veulen niet ziek ervan. Normaal zouden ze met deze ziekte lusteloos moeten zijn, diarree moeten hebben en constant hevig hoesten. De mijne heeft geen verhoging, geen mega slijm, en speelt vrolijk verder. Ze hoest alleen wel af en toe, behoorlijk heftig.
Op advies van de veearts spuit ik haar nu 1 x per dag 3cc Exenel en krijgt ze 2 maal per dag oraal Equimucin poeder (slijmoplosser).
Volgens de VA moet ik dit 6(!) weken volhouden., Arme beest wordt nu 2 weken behandeld en is echt bang voor me, omdat ik haar elke keer kom prikken.
Wie heeft dit ook wel eens gehad en hoe ging dat?

Xox

Re: Rhodococcus Equi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:33

Mijn veulen had een besmetting met streptoccus Equi Equi. Een vorm van droes. Is ook 6 weken behandeld met Exenel en Equimucin. Later bleek dat de Exenel niet goed aansloeg en hebben we behandeld met Belamicin. Ze is deels genezen. Doordat het een vorm was van Droes is het naar binnen geslagen en heeft een litteken op het hart aachter gelaten en dat geeft een hartritme stoornis. Onze maakte ook geen zieke indruk. Dus het is wel met die van jou te vergelijken. We hebben trouwens regelmatig bloedonderzoeken en slijmonderzoeken tussen door gedaan om te kijken of de antibiotica wel aan zou slaan.

RivendellJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 20:45

Bloedonderzoek wordt gedaan, ik wacht op de uitslag. Dank voor je antwoord.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:48

Mijn veulentje was 2 jaar geleden ook verdacht op Rhodococcus equi en is daar ook naar behandeld.
Zij had wél hoge koorts maar dat was dan ook het enige, verder was ze gewoon een vrolijk levendig veulentje.
Na 9 maanden behandeling met excenel (niet continu maar behandeling en dan afwachten en elke keer werdt ze weer ziek) hebben we op het punt gestaan haar te laten inslapen, we wisten niet wat ze had en de dierenarts was er voor de zoveelste keer midden in de nacht en ook die stond met haar handen in het haar. We hadden smiddags een spoelsel van de longen genomen en ze wilde eigenlijk wel afwachten wat daar de uitslag van was, dan konden we gerichter behandelen.
We hebben toen 's nachts contact gezocht met Utrecht en die adviseerde 2 maal daags 5cc Excenel (even voor de goede orde, ik heb het over een shetlandveulen). Dit heeft ze 4 weken gehad (advies was 3 weken maar die 4e week moest er enorm goed opgelet worden of de koorts terugkwam en die week moest ik met school weg en dat kon niet verzet worden oid. Daarbij was die 4e week ook mijn dierenarts nog op vakantie en ik wilde graag dat zij de behandeling zou voortzetten dus hebben we het verlengd naar 4 weken.
Na die behandeling is ze nooit meer ziek geweest, ze heeft zelfs geen longbeschadiging eraan overgehouden, iets wat Utrecht zeer zeker wel verwachtte.

Ik wil je heel veel sterkte wensen, makkelijk zal het niet zijn, als je iets kwijt wilt of je wil iets weten, je mag me altijd een pb sturen.

RivendellJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 11:10

Fijn dat jouw paardje er bovenop gekomen is. Die van mij is dus niet ziek, geen koorts. Ik blijf voorlopig het advies van de VA opvolgen en dus 1 x per dag excenel spuiten. Hopelijk gaat het over en houdt ze er niets aan over. Helaas is het ook nog eens mijn beste veulen van dit jaar...

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 11:39

hoe zijn ze erachter gekomen dat ze rhodococcus heeft?

RivendellJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 21:17

Ze hebben snot en bloed op kweek gezet.