hoe pony verzorgen na castratie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

hoe pony verzorgen na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 16:59

Mijn shet-hengstje wordt over anderhalve week gecastreerd. Ik laat het gewoon op de wei doen. Maar hoe gaat dat daarna? Moet hij op stal of mag hij toch buiten? Hij is normaal altijd buiten dus binnenhouden is best lastig.
En moet ik elke dag koelen? Denken jullie dat het verstandig is om de dag erna vrij te nemen om hem te controleren? De dierenarts komt het s'middags doen want hij kon sóchtends niet. Dat is wel jammer.

Achterom

Re: hoe pony verzorgen na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:37

Gewoon je dierenarts vragen wat je moet doen.
Beweging is belangrijk, bij de mijne hoefde ik pas te koelen toen het dik werd, omdat het anders de wond zou kunnen verhinderen snel te helen... maar ik geloof dat daar de meningen over verschillen

tzif

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:44

idd gewoon even aan je dierenarts vragen, die weet het nog altijd het beste en hier krijg je waarsgijnlijk veel verschillende reacties dus schiet je er ook niet vele meer mee op

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:48

gewoon buiten laten, wel even in de gaten houden, na een verdoving kunnen ze suf zijn en overal tegenaan lopen...( duurt een paar uur dan is dat weer over)

koelen..tja ligt eraan, ik hoefde t bij mijn paard pas te doen als het dik werd zeiden ze.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:15

gewoon na dat de verdoving is uitgewerkt en je paard is weer helder op wei.
niets aan doen verders of het moet extreem dik gaan worden ( want het wordt altijd een klein beetje dik) anders koelen met koud water, maar het liefst zo min mogelijk er aan doen als het goed gaat en meestal zie je er na 1½ week niets meer van

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:42

Ik moest het bij mijn paard een paar keer per dag afspuiten en in het begin ook goed in de wond spuiten zodat het mooi schoon zou worden, en hij liep gewoon in de wei, na een week was het genezen en na anderhalf zat ik er al weer op

Sabrina89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:10

Wanneer wordt zn scrotum geleegd ?

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:41

buiten op de weide houden is het beste voor je pony na de castratie (en nadat de verdoving is uitgewerkt), veel minder infectiegevaar dan binnen in een stal (meer bacterien en ziektekiemen) en door de beweging die hij dan heeft is de kans op zwelling kleiner. Die van mij is van het voorjaar gecastreerd en binnen een week was er niets meer van te zien. Ik hoefde idd alleen maar te koelen met water als de zwelling heel groot werd (wat niet gebeurde).

Maar goed als je dierenarts er is gewoon maar even navragen wat hij ervan vind, mijn ervaring is dat de meningen van de dierenartsen hierover nogal verschillen

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 11:46

De grote dag is volgende week maandag! Ik zal dan idd mijn da vragen hoe en wat, op de wei laten zou het ideaalst zijn.

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:53

mijn nu ruin is gecatrerd toen hij 8 mnd oud was.
Hij is liggend gecastreerd onder narcose.In de wei.Daarna gespoten met groen spul en dna hoef je er in princiepe niets meer mee.In de stal is er meer kans op besmetting en in de wei minder kans op zwelling.
Als het gaat zwellen kun je het afspuiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 22:26

als het kan direct op het land zetten, in de stal broeien bacterien eerder in de wond! als het dik is koelen, wil dat niet helpen of niet lukken dan de DA bellen!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 20:51

tinkermeisje schreef:
De grote dag is volgende week maandag! Ik zal dan idd mijn da vragen hoe en wat, op de wei laten zou het ideaalst zijn.

Succes , ik zag er toen als een berg tegenop en achteraf is het me allemaal meegevallen dus...