Kale plekken tijdens het verharen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Benita

Kale plekken tijdens het verharen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 06:20

Hallo,

Onze pony van vier jaar (Haflo Araber, vos kleur) is aan het verharen en krijgt daarbij kale plekken (flanken, benen). Ze heeft geen jeuk. Nu had ze dit tijdens het verharen van winter naar zomervacht ook. De dierenarts heeft een schimmeltest gedaan, maar het was geen schimmel. Ze heeft toen twee vitaminenprikken gekregen en een vitaminendrank (die ze nu nog steeds krijgt). Nu heeft ze het dus weer en ik haal er nu geen dierenarts bij omdat het toch niets ernstig is en het volgens mij vanzelf weer goed komt als de nieuwe vacht erdoor komt. Ze heeft al heel de zomer last van kale plekken op haar hoofd door het halster, ze heeft dus een erg dunne gevoelige vacht, volgende zomer zal ik daarom bontjes op haar halster maken. Nu wil ik graag weten of meer paarden/ponys hier last van hebben.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groeten,
Benita

Kyona

Re: Kale plekken tijdens het verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 06:22

Ik herken het wel. Een paard dat ik vroeger had, had dit idd ook. Je doet er heel weinig aan. Pas alleen op bij de singel: als het haar daar iets dunner wordt gelijk een bontje ofzo eromheen om te voorkomen dat het open gaat. Soms zeggen ze dat zemelen met lijnzaad erdoor wel wil helpen. Evt. wat appelazijn of vitaminen zelf bijgeven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 07:25

als die kale plekken zeker weten niet door eczeem komen kan het zijn dat het komt door een bepaald mineralen gebrek.

het komt soms door zink-tekort, dus een supplement geven waar dit inzit...
zowiezo even een zoutblok halen, en een aanvullend poeder of anders door het eten geven....

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 09:27

Als bij die kale plekken ook een soort bobbeltjes zitten en je aan die trekt en het haar komt mee dan lijkt het hetzelfde als bij mijn paard. Hij heeft het het ergste van zomer naar winter en dit wordt veroorzaakt door de colloidmug, dat zijn van die hele kleine mugjes die een allergie veroorzaken. Ik moet hem dan wassen met speciaal spul van de va en dan is het enkele weken later telkens helemaal weg.