Ik heb mijn paardje gister van de ijzers af laten halen, ze trapte de ijzers er erg vaak af en de hoeven werden meer en meer een gatenkaas. Ze loopt op het harde nu een beetje op eieren. Is dit iets waar ze aan moet wennen? D'r hoeven zijn wel aan de korte kant door de beschadigde wand..
mijn merrie loopt ook gevoelig wanneer ik haar van de ijzers afhaal. Ik laat voorlopig de ijzers eronder omdat ik niet zonder kan (redelijk zware training).
Maar daar moet ze inderdaad aan wennen, maar dat doe je daar rust te geven..in het land. Heb van mensen gehoord dat dat lang kan duren..
maar ik ben zelf ook wel benieuwd naar de meningen van anderen....
Nou dan moet het wel goed komen, ze staat al een paar maanden op rust en er komen nog een hoop rustige maanden aan. Ze staat elke dag een paar uur in de wei, ik wacht het rustig even af.. Bedankt!
Mijn ruin heeft wel eens vaker zijn ijzers een paar weken af gehad en nooit geen problemen gegeven. De laatste keer, voor de zomer, liep hij op eieren zo moeilijk. Ik denk te kort bekapt of zo. Gelukkig ging hij een maandje het land in, nu is er niets meer te merken.
Dat is idd. heel normaal en kan afhankelijk van de gevoeligheid wel een tijdje duren. Vaak hebben ze er voor meer last van dan achter. Je moet wel even opletten op het afbrokkelen. Mijn paard staat nu ook even in de wei zonder ijzers. Hij heeft niet van die megahoeven en je merkt toch dat ze af gaan brokkelen vooral wat bij de nagelgaten. Hou dus een vijl in de aanslag, zodat je evt. flappen/hoekjes kan verwijderen....
Bij mij komt ie 22 sept de ijzers eraf halen. 2 jaar terug wou het niet, toen bleef ie kort lopen maar toen had ie ook zijn laatste paar veel te lang onder gehad, dus was ie ook behoorlijk bekapt. Nu laat ik ze er alleen onderweg halen, beetje bijvijlen en dan kijken hoe die nu loopt. Als ie na 2 weken nog op eieren loopt gaan ze er voor weer onder, geen zin in gezeur met kort lopen enzo.
Nou, je kuiken liep vandaag zonder eieren naar het land!!
Ze liep weer als een kieviet inderdaad!!! En vrouwtje zich maar zorgen maken de hele dag! pfff gelukkig viel het qua tijd mee.. Nu hopen dat ze niet te kort gaan worden..
Omdat mijn paard met vervroegd pensioen moest en alleen nog maar op de wei kwam, heb ik een aantal maanden terug ook besloten om de ijzers eronderuit te halen. Hij had ongeveer al 13 jaar ijzers onder en de eerste paar dagen liep hij ook zwaar ongelukkkig. Ook gewoon het staan op het hard deed hem zeer. Op de wei ging het wel, maar echt rad was hij niet. Het heeft toch zeker wel twee weken geduurd voor hij weer lekker liep. En inderdaad wat al iemand meer zei, de hoeven brokkelden al snel af bij de oude nagelgaten, met als gevolg dat zijn voeten weer heel kort en gevoelig werden. Nu, een aantal maanden later en een paar hoefsmidbezoeken later, staat hij keurig op zijn blote voeten en heeft nergens geen last meer van. Dus wat anderen ook al zeggen, het kan even duren, maar het komt goed!
Kan zijn dat een paard wat gevoeliger is echter dit moet wel niet te lang duren en redelijk vlot weer over gaan. Het kan ook zijn dat ze net wat te kort is bekapt dt blijft het wat langer gevoelig. Als het echt pijn lijk wordt en je paard wordt er kreupel van dan zou ik het tpch wel na laten kijken.
Het is heel logisch dat je paard gevoelig loopt nadat de ijzers eraf zijn. De doorbloeding wordt zonder ijzers ineens veel beter, en de hoeven zijn altijd verslechterd door ijzers.. Vaak is de zool plat(ter) en is de witte lijn verzwakt. Dit zorgt voor gevoeligheid. Veel beweging en geregeld bekappen..