Hoefbevangen paard wel of niet kopen??!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky28

Hoefbevangen paard wel of niet kopen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 22:37

Op de manege ben ik verliefd geworden op een paardje dat ik graag wil kopen.
Er is echter 1 grote maar...
Hij is deze zomer aan alle 4 de benen hoefbevangen geweest.
Hij heeft een week of 2 á 3 rust gehad en daarna zijn ze zijn beweging in een week of 3 weer gaan opbouwen.
Daarna draaide hij weer volledig mee. Veel te snel naar mijn idee, maar dat had ik helaas geen invloed op.
Hij loopt nu zo'n 3 uur per dag. Stap, draf, galop, etc.
Hij lijkt er weinig last van te hebben, behalve in draf struikelt hij wel eens (en soms behoorlijk heftig)

Doe ik er verstandig van om dit paard te kopen?
Het zou gaan om recreatief gebruik van gemiddeld 1 1/2 uur per dag.

Is de kans groot dat hij de hoefbevangenheid terug krijgt??
Zou er al beschadiging zijn opgetreden omdat hij struikelt in draf??
Of hebben ze de beweging te snel opgebouwd en zou dit met rust weer goed komen?
Mag hij nog in weiland lopen of moet hij altijd in een paddock?
Etc Etc

De hoefbevangheid is niet gekomen door eiwitrijk gras aangezien ze bij de manege geen weiland hebben.
Ik denk door teveel voeren of gewoonweg door te zwaar werk. In het hoogseizoen moet hij namelijk veel uur per dag werken ((

Ik zou dit dier graag een rustiger bestaan gunnen, maar mijn budget is wel beperkt... dus een paardje aanschaffen waarvan vooraf vast staat dat ik er heel veel problemen en onkosten aan krijg is dus niet zo verstandig...

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden en adviezen!!!

Paintlinger

Re: Hoefbevangen paard wel of niet kopen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:45

Dat is helemaal aan jou.
Als je hem voortaan heel goed in de gaten houdt qua voeding kan je het heel goed voorkomen.
maar hij blijft er wel gevoelig voor.

En...weiland...ja dat kan wel maar natuurlijk niet in een vette wei en ik zou hem er ook niet dag en nacht inlaten staan maar beperk het tot een paar uur per dag.

Een paard als deze kost wel wat meer tijd, maar als je dat er voor over hebt hoeft het helemaal geen probleem te zijn.

Maar dat struikelen is wel iets om in de gaten te houden. blijft dit zich voordoen dan moet hij iedergeval nog wat rust hebben en zullen zijn voeten gechecked moeten worden en misschien is hij speciaal beslag nodig (tijdelijk). Er is vast wel een oplossing voor.
Maar dat zou ik gewoon afwachten.

succes met de beslissing!

Gr. Angela

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:45

Tja, ik zou het niet doen.. het blijft oppassen geblazen..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:51

Dat zou ik bij 'zomaar een paard' ook gezegd hebben
Maar ze kent dit paard goed en wil hem graag de rust geven die hij nodig is.
Dat veranderd mijn mening wel.
Dus dan komen er de dingetjes waar je dan op moet letten bij zo'n paard.

Nicky28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 22:54

Al zou hij 3 maanden rust moeten hebben zou ik dat al prima vinden.
Laat hem maar lekker bijkomen van alles.
Hij heeft al veel te hard moeten werken

Hij heeft een gouden karakter en wil alles voor je doen, vandaar dat ik dus ook overweeg om een paardje moet zo'n geschiedenis te kopen...

Als ik echter vantevoren weet dat het echt alleen maar problemen gaat opleveren zal ik mijn verstand boven mijn gevoel moeten laten gaan... ik heb namelijk alleen maar geld voor 1 paardje...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:57

Je moet echt bij jezelf nagaan wat je wil.
Wil je je geld aan hem uitgeven en slechts recreatief bezig zijn met de kans dat zijn bevangenheid terug komt (wat helemaal niet hoeft).
Of wil je meer....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 23:01

Er zijn meerdere oorzaken voor hoefbevangenheid, kan teveel werk zijn, maar ook een nageboorte die na een bevalling blijft zitten, of vergiftegingsverschijnselen. Ik zou het paard rondom op de foto zetten en kijken of de hoefbenen niet gekanteld zijn. Verder voor recreatief gebruik: geen probleem, maar de prijs moet er dan ook naar zijn, dan zou ik het doen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 23:03

Voor zover ik weet is het een hij dus nageboorte zal het wel niet zijn
Ik begrijp zo'n beetje aan haar verhaal dat 'rondom' op de foto niet echt een optie is gezien de kosten daarvan....
Ik denk zelf dat ze hem een tijdje aan moet zien en het pas moet doen als hij echt goed rad is..

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:41

Ik begrijp heel goed dat je 'gek' bent van dit paard, maar ik denk ook dat je goed moet beseffen dat gezien zijn verleden de kans groot is dat hij je medisch gezien veel geld kan gaan kosten. Als geld geen probleem zou zijn dan zou ik zeggen; doe wat je hart je ingeeft! Maar omdat ik uit de reacties begrijp dat geld wel degelijk ook rol speelt moet je koppie er goed bijhouden. Wellicht heeft hij door het harde werken nog wel veel meer problemen (slijtage, e.d.). Ik zou toch foto's laten maken, zodat je een beetje een idee hebt wat je in de toekomst kunt verwachten. Hoe dan ook sterkte met je beslissing

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:28

Ik zou het denk ik niet doen. We hebben zelf een bevangen merrie dit het momenteel heel goed gaat. Ze heeft een vast dieet en krijgt homeopatische medicijnen enz. Op de wei kan ze niet. Hoe goed je ook op past het kan altijd terug komen en dat loopt aardig in de portemonnee. Vaak wordt ook met de keer dat ze het krijgen slimmer. Ook worden ze er qua beweging met d ekeer niet beter op en worden ze vaak ook snel oud door alle problemen met de spijsvertering. Ik raad je het af maar als je het wel doet kan ik ook wel begrijpen. Als je gek met een paard bent....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:52

Struikelen komt vaak voort uit het verkeerd neerzetten van de benen. Als en paard een gedeelte van de ondervoet ontlast gaat hij struikelen ik zou dus erg voorzichtig zijn met het aanschaffen van een paard dat zo loopt.

In ieder geval advies inwinnen bij een goede dierenarts voor je tot kopen overgaat.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:34

Ik zou het gewoon niet doen. Er komen meer paarden waar je verliefd op wordt en die zijn misschein wel gezond. Klinkt heel nuchter en objectief maar ik zou er niet aan beginnen, je hebt dan wel je lieverlingspony maar ook veel zorgen en kans op hele hoge kosten als het niet goed gaat met hem.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:54

Ben het wel met Katja eens moet ik zeggen....
Heel veel succes met je beslissing!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:00

het is natuurlijk helemaal aan jou.
Maar het allerbelangrijkste is dat hij zo ie zo geen gras krijgt, dus ook niet als hij van jou word.
Belangrijk is ook zijn voeding, dus zo min mogelijk krachtvoer, en krachtvoer wat zo eiwitarm mogelijk is!!
Voor de rest moet je letten op het hooi, het best is hooi van een grasland waar het gras geen kunstmest gehad heeft.
Succes met je keuze!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:28

zoals de rest al aangeeft, zijn er een aantal dingen waar je bij een hoefbevangen paard erg op moet letten.

en heel eerlijk gezegt (en ik heb er 1 gehad die hoefbevangen was geweest) ik zou het niet doen.
medicijnen, speciaal beslag enz enz zijn kostbaar en je weet nooit hoelang dat paard nog mee zal gaan.
dat staat er wel een beetje *** maar bedoel, voor hetzelfde heb je het paard gekocht en na een maand is hij op.
dan heb je heel cru gezegt een leuke en dure grasmaaier. ships dat mag ie ook al niet.

snap je waar ik heen wil. het risico dat dat paard, ook gezien dat ze na de bevangenheid er weer zo snel mee zijn gaan rijden, veel sneller zo niet al kapot is. en dan zit jij straks met de gebakken peren.

hoe gek ik ook met zo'n paard zou zijn, ik zou toch echt nee zeggen (ben nl ook geen milionair )