Ervaringen met peesblessures?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Margarita_

Ervaringen met peesblessures?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 21:07

Ik zou graag jullie ervaringen willen weten, en voornamelijk hoe zag het been van jou paard er op dat moment uit.. En het zou helemaal top zijn als jullie daar ook een foto van hadden..

Paintlinger

Re: Ervaringen met peesblessures?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:12

Ik heb geen foto.
Maar het been van mijn paard was vooral aan de achterzijde helemaal dik.
Het is al heel lang geleden maar ik ben 1 van de ongelukkigen waarbij het been ook dik gebleven is (gedeeltelijk) maar ze heeft er geen last van dus is het nu slechts een schoonheidsfoutje. (waar je met de juiste beenbescherming helemaal niks meer van ziet!)

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 06:26

Kijk even met de zoekfunctie hier zijn al heel veel topics over geweest.
Hoe het eruit ziet: afhankelijk van de ernst van de blessure. Soms zie je een lichte verdikking, maar in erge gevallen lijkt het wel een banaan die erop ligt, zo dik.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 07:25

Bij mijn pony zie je aan de binnenkant van z'n achterbeen, net onder het spronggewricht een verdikking die aanvoelt als een spons als je erop duwt. Nu hij ontstekingsremmers krijgt, en ik er vloeistof op moet smeren wordt het heel langzaam minder. Hopelijk is dat een goed teken!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:14

mijn draver had een peesaandoening Desmitis

het schijnt bij dravers een vaak voorkomende kwaal te zijn.

hij is helaas afgemaakt.

bij beide achterbenen was de pees bijna helemaal weg!

desmitis is een aandoening aan de pees
een ontsteking aan de aanhechting van de pees aan het bot.
als je er vroeg bij bent heb je nog kans op herstel.

maar helaas na eerst een baan verleden te hebben gehad,waar iets gebeurt is waardoor zijn griffelbeen verwijderdt is,en daarna 6,5 jaar als recreatie paard bij een vriendin en toen nog 1,5 jaar bij mij

was het toen hij iets liet merken al veel te laat!!
we hebben nog mnd in de kliniek gelopen en er van alles aan proberen te doen,maar helaas.....

hij mocht maar 15 jaar worden.

Gino,rust zacht ,pikkie van me!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:47

Mijn vorge pony had bijna zijn pees doormidde getrapt (achter ) been was helemaal dik, pony heeft een half jaar op rust gestaan in de weide en daarna was ze weer gezond, ze is nu gewoon weer een sportpony (m springen) en heeft er dus niks aan over gehouden

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:11

Mijn paard heeft ook een peesblesure gehad. Maar aan zijn been was niks te zien. Was gewoon dun. En ook niet erg warm. Alleen als de dierenarts erin kneep dan trok hij zijn been weg. Een jaar later was hij uitgegleden op de wei en de stand van zijn hoeven was niet goed en had hij een peesontsteking. Dit was na 7 weken over de eerste keer na 10 weken.
We zijn hem nu weer op L2/M1 niveau aan het trainen. Het gaat echt super. Springen doen we niet meer. Mag wel van de DA maar ik doe het liever niet.
Veel succes ermee.

ankavdtolber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:17

mijn pony heeft ook last van de pees gehad er is later teveel bindweefsel aangezet duszz het been blijft altijd dikker maar ze liep toen zo ernstig dat het net leek of het uit der schouder weg kwam en toen had de dierensrt foto's gemaakt van de pezen en daar was wat mee weet nie meer precies meer wat al die moeilijke woorden en termen (volgens mij lisgte vorm van peesklap) maar ze moest toen elke dag 2 afgespoten worden met koud water en hebben toen zo'n dingetje gekocht die moet je in een emmer met water doen en zuigt water op en kan je dan aan de pony der been aanbrengen en blijft een tijdje koel idiaal!!

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 22:05

Bij mijn paard kon je ook helemaal niets zien aan het been. Ze liep ook maar heel licht kreupel. Maar in de kliniek konden ze toch duidelijk zien aan de hand van een scan en foto's dat ze toch een peesblessure had.

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 09:54

Mijn pony heeft een peesklap gehad en had haar linkervoorbeen toen helemaal dik. Ze kon er niet op lopen in het begin. We hebben toen heel veel gekoeld en ze heeft 3 maanden lang op de wei gestaan dag en nacht en nu loopt ze weer. Je ziet nu nog steeds een vochtophoping maar ze heeft er geen last van. Het blijft wel een zwakke plek.

sher

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:30

ben gister met mijn pony naar de kliniek geweest en heeft ook een peesblessure om dat die een hele tijd terug met mijn is onderuit gegaan en klapte met zijn pees precies daar op .ze moet nu 2 maanden overdag de wei in savonds op stal mag er niet op rijden die 2 maanden ,wel ernaast gaan wandelen maar dan alleen op de harde weg en niet in de rijbak .naar 2 maanden komt de veearts nog ff langs om te kijken maar hij zij dat die bijna zekre wist dat ik naar die 2 maanden weer rustig kan gaan rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:23

Mijn merrie is een positief voorbeeld: ze heeft een vrij ernstige peesblessure gehad toen ze ongeveer 12 was, heeft een jaar stilgestaan, is inmiddels 19 en ik doe alles met haar! Ze is nooit kreupel, alleen na een springles oid is de pees weleens een beetje warm, heeft dan wat nazorg en een dag rust nodig.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:27

Breitling schreef:
Mijn vorge pony had bijna zijn pees doormidde getrapt (achter ) been was helemaal dik, pony heeft een half jaar op rust gestaan in de weide en daarna was ze weer gezond, ze is nu gewoon weer een sportpony (m springen) en heeft er dus niks aan over gehouden

Dat is ook de beste behandeling die je kan geven.

Ik ken verschillende paarden die een pees blesure hadden, veel vochtophoping, opgezette pezen, te warme benen, ook mijn hond heeft er helaas een ( in een gat getrapt onder het rennen), pees naar zijn hak zwaar beschadigt, 2 maanden later was het nog altijd iets dikker, maar niet meer kreupel en ik zelf heb er ook een gehad (vergelijkbaar dan) enkelbanden door gescheurt, dik warm en blauw.

De meeste zijn genezen door gedoseerde beweging, maar wel zo veel mogelijk, liefst op harde ondergrond (veel doorbloeding) Paarden gingen de wei in (zonder ijzers natuurlijk, anders heb je nogsteegs geen doorbloeding, en belast je die pees alleen maar), met afentoe rustig stappen op verhard, hond vaker en korter uit, niet meer ballen o.i.d. natuurlijk, later aan de fiets (rechtlijnig), ikzelf werden mn krukken afgepakt en ik moest lopen

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:47

Mijn paard heeft op moment ook een behoorlijk dik achterbeen. Weet niet of het ook echt zijn pees is, maar hij heeft er een behoorlijke klap tegen aan gehad (was aan het rijden en hij bokte en raakte de bakrand met zijn been). Is nu 2 dagen geleden dat het gebeurde en vanaf die tijd staat hij zoveel mogelijk buiten. Behoorlijk wat mensen bij ons op stal vinden dat ik hem gewoon op stal moet laten staan en alleen moet afspuiten en over het harde moet lopen.... Ik heb altijd geleerd (studeer fysiotherapie) dat rustig bewegen geen kwaad kan en vindt dus ook dat hij best het land op kan met een rustig paard waarbij hij niet zo snel zou gaan rennen. Wat doen jullie? Op het land of op stal?

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:02

Ik heb een paard gehad met een zware peesblessure. Daar was aan de buitenkant niets van te zien aan het been, was ook niet warm, wel duidelijk kreupel.

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:39

het blijft moeilijk, er zijn zoveel behandelmethoden met een peesklap. mijn paard mag bijvoorbeeld absoluut niet naar buiten. behalve na 3 weken 2x per dag 5 minuten stappen. 30 september komen ze weer scannen en ik hoop dat de uitlag wat positiever is en ze weer naar buiten kan.

haar been was de eerste week heel dik, dit kwam door de zogenaamde peesklap. na actief koelen (elk uur 15 minuten overdag en snachts antiphlogistine erop) was de ergste zwelling na 4 dagen weg en kon ze gescand worden.

dat is nu 7,5 week gelden en haar been is alleen licht verdikt op de plaats van de blessure (checkligament) en af en toe licht warm, maar meestal een gewone temperatuur.

linda_davino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:22

Het paard waar ik op reed ging heel stijf lopen op het hard en ging onregelmatig lopen. Als ik 10 minuten met hem gewandeld had, kreeg hij een bult op de achterkant van z'n been ( op z'n pees ).
Dat zag je alleen maar als ik er mee had gelopen, niet als hij gewoon in de wei stond.

Baroque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:55

Bij een peesblessure is de pees dik en warm. Er is vaak zelfs een knobbel te zien.

Bij een lichtere vorm is er op stal niets te zien, maar tijdens het rijden wordt hij dan dik en warm.

Er is maar 1 remedie: RUST !!!!

Minimaal een half jaar niet rijden. Alleen maar stappen op harde ondergrond en daarna koelen (afspuiten)

Tussendoor veearts laten bekijken.

Veel succes

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:03

Sorry heb helaas geen foto's maar myn merrie staat momenteel op rust vanwege een peesblessure in haar rechter voorbeen.
Ze heeft haar checkligament geblesseerd.

Moest van de DA een maand rust houden, wel stappen op harde ondergrond (als dat goed gaat langzaam opbouwen) koelen (coolpack) en daarna in de Groene Leem. Verder mag ze gewoon op het land blijven, ze had toch al geen ijzers.

Ze heeft 2 weken kreupel gelopen terwijl ze geen dik/warm been o.i.d. had. Niemand had enig idee, we dachten aan een flinke kneuzing ofzo.
Toen op een dag had ze plotseling echt een heel dik been, van knie tot kogel stond gewoon strak van het vocht, schrok me rot! Het rare was dat ze met dat dikke been een stuk beter liep als die weken daarvoor.
Afijn meteen koelen enzo en de volgende dag was het alweer een heel stuk geslonken en sindsdien gaat het heel veel beter.
Maar wel de DA laten komen, en hij concludeerde dus bovenstaande.

De dagen daarna zag je dat het Checkligament wat dikker was, maar dat is nu ook weer dun.
Ze heeft nu alleen nog een beetje vocht achterop haar kogel, maar ik hoop dat dat binnenkort ook weg is.
Mn DA zei wel dat ik na die maand pas kon kijken of het ook echt beter ging, dat je zoiets niet per dag bekijken.

Maar ze voelt zich blijkbaar alweer piekfijn in orde want ik moet haar met lopen echt rustig houden, als het aan haar ligt gaat ze draven
Ik moet nog zo'n 2 weken stappen en dan is die maand om en kan ik pas echt concluderen of ik de DA nog eens moet laten komen of niet.

Ik hoop dat we het ergste in ieder geval gehad hebben!

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:43

Mijn paard heeft een peesonsteking gehad ten gevolg van een ongeluk. Ze heeft in stal op een of andere manier haar waterbak stuk getrapt. Eerst heeft Liquita een operatie moeten ondergaan om splinters (van de waterbak) te verwijderen (foto 1, met drain), daarna bleek ze ook een peesonsteking te hebben. Er was een kleine verdikking te zien, verder helemaal niks te zien of te voelen. Wel heeft ze er een bultje aan overgehouden (foto 2). Dit zit lager dan de plek waar de onsteking zat (?). Na 11 maanden revalidatie (stap programma en daarna 3 maanden land) zijn we nu alweer een jaar aan het rijden. Inmiddels rijden we nu L1, en heeft ze nergens last meer van.

Foto 1: Operatie wondjes, met drain.
Afbeelding

foto 2: Op de plek van de littekens, zat de peesonsteking. Wat lager zit het bultje, die er nu nog zit. Geen idee waar dat van komt.
Afbeelding

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 15:17

Mijn pony heeft ook een peesblessure gehad.
Pees was niet dik, niet warm en ook niet extra gevoelig.
Is stap was niks te zien en ik draf heel licht onregelmatig. Toch heb ik 6 maanden ernaast gelopen (pony moest eigenlijk 6 maanden boxrust maar brak de stal af, dus de wei was toch een beter alternatief).

Erika3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 17:36

Mijn pony heeft nu ook een peesblessure (tussenpees beschadigd aan beide benen). Niks te zien, alleen zijn de pezen af en toe een klein beetje warm. Ze heeft het aan beide voorbenen en bij beide benen is niks te zien. Ik moet haar nu negen weken helemaal op rust zetten (op een stukje wei), daarvan zijn nu nog maar twee en een halve week om. Daarna moet ik weer terug naar de kliniek en kijken ze wat de verdere behandeling wordt. Maar aan haar benen is dus verder niet zoveel te zien.

Sabine1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:17

Mijn welshcob heeft ook een peesblessure (gehad). Ik denk zelf dat het door het springen komt of misschien door overbelasting of een keer naast de klep van de trailer stappen. Met springen weigerde hij vaak en volgens de dierenarts zijn noodstops vaak een oorzaak van peesblessures. Ik ben bij de dierenkliniek in Bodengraven geweest. Daar ben ik tot nu toe erg tevreden over.

Hij heeft een blessure bij de aanhechting van zijn pees. Het was aan de binnenkant van zijn rechtervoorbeen dik. Net iets onder zijn knie.

Voor de les twijfelde ik of hij goed liep, maar dacht toen dat hij goed liep en ben toen gewoon gaan rijden. In de les schudde hij erg met zijn hoofd (dat deed hij eigenlijk al een jaar lang) en een jurylid had twee weken ervoor gezegd dat hij af en toe even onregelmatig was. Doordat hij zo schudde met zijn hoofd was dat erg moeilijk te beoordelen met een ruiter erop. Maar na de les haalde ik hem uit de trailer en toen kon hij niet eens meer op zijn been staan!!! Ik ben heel erg geschrokken en heb hem met heel veel moeite in zijn stal gekregen. Zijn been was iets warmer en opgelopen, maar niet extreem. Er zat ook geen bult ofzoiets dergelijks op.

De dierenarts (Meeuwis uit Ridderkerk) is toen gekomen en hij heeft blauw nat verband een weeklang gekregen met ontstekingsremmers, pijnstillers en een week volledige boxrust. Hij dacht dat hij een peesblessure had. Na deze week kwam de dierenarts terug en toen was hij volledig regelmatig en zijn been was redelijk geslonken. Van de dierenarts moest ik nog een week rust houden en daarna zou ik weer mogen beginnen. Zelf wilde ik graag een verwijsbrief voor de kliniek, want ik vertrouwde het niet zo erg. Die verwijsbrief kreeg ik niet, omdat hij regelmatig liep. (tip: vraag dus gelijk je verwijsbrief, haha) Toen heb ik hem voor deze zekerheid nog een maand op rust gehad (wandelen en verder box), maar hij liep dus die maand eigenlijk constant regelmatig. Voor de zekerheid ben ik nog naar de kliniek gegaan om een echo te maken, voordat ik weer ging beginnen met rijden. De dierenarts in Bodegraven vroeg in eerste instantie wat ik kwam doen, want er was niks aan hem te zien. De dierenarts heeft hem gescand (echo) en foto's van zijn knie gemaakt voor een volledig oordeel. Hij had een beschadiging bij de aanhechting van zijn pees. Normaal had de dierenarts hier een hele slechte prognose voor, maar omdat het een welsh is (volgens hem sterke paarden) en omdat ik er zo vroeg bij was, zou er volgens hem volledig herstel plaats vinden en zou ik hem weer in de sport uit kunnen brengen. 2 maanden geleden was er al bijna volledig herstel.

Hij heeft 5,5 maand op rust gestaan (in de wei) en nu zijn we sinds 2 weken weer rustig met hem aan het rijden, namelijk stappen en 5 minuten draven per dag. Voor die tijd hebben wij nie top zijn rug gezeten. Over een paar weken gaan we terug naar de kliniek om te kijken op de scan of zijn pees sterk genoeg is voor het werken.

Volgens de dierenarts ben je namelijk te laat als je maar afwacht en kijkt of het tijdens het werken dik wordt.

Succes allemaal met peesblessures en voor vragen, mail me gerust. Inmiddels heb ik er al heel veel over gelezen en aardig wat ervaring mee.