diaree en staart kapot schuren met elkaar te maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

diaree en staart kapot schuren met elkaar te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 19:49

Mijn paard heeft wel vaker last van dat zijn kont en zijn benen onder het vocht van de mest zitten. Hij heeft stevige ballen. Maar na de ballen komt er alleen maar vocht uit.
Hij heeft dit soms een paar dagen en dat is het weer een hele tijd over om het weer te krijgen. Vandaag zag ik het dus weer maar nu had hij dus ook zijn staartwortel kapot geschuurd. Heeft hij anders nog nooit gedaan.

Kan dit met elkaar te maken hebben? En wat kan het zijn?

Ik dacht zelf al aan wormen. Maar dan zou je toch wormpjes in de mest moeten zien zitten?
En hij word toch altijd netjes ontwormd tegelijk met de rest van de stal.

ellepel

Re: diaree en staart kapot schuren met elkaar te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:51

kan idd wormen zijn, dan toch even een goede kuur halen.
maar kan ook het gevolg zijn van teveel zand in de darmen, dan kun je via de paardendrogist sand-clear halen om het zand weer uit de darmen te krijgen.

ook kan het van teveel jong gras komen, dus als ze bijvoorbeeld net op een nieuw stukje wei komen

2x per dag een bekertje karnemelk of yoghurt geven, is heel goed voor een verstoorde darmflora...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 20:59

Extra ontwormen kan nooit kwaad. Is nu ongeveer 2 maanden geleden geloof ik. Heeft hij een dure gehad tegelijk met de rest van de stal. Ik zag alleen geen wormpjes in de mest.
Nieuwe wei kan het niet zijn. We hebben niet zoveel land voor de paarden die we hebben. Ze kunnen nu om de dag naar buiten en dan staat alles ook vol.
Hahahahahahahahahahahahahaha vinden ze dat lekker karnemelk of yoghurt.
Ik ga dat allicht proberen als het geen kwaad kan.
Als het over ene paar dagen nog niet over is bel ik maar de dierenarts. Of kan ik dat het beste gelijk doen. Ik bel liever een keer te veel dan een keer te weinig.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:57

Kan inderdaad met elkaar te maken hebben.
Hoeft alleen geen wormen te zijn.
En wanneer je wormpjes in de mest ziet dan is het ook echt goed mis hoor. Bij een wormbesmetting zie je dat meestal niet.
Kenmerken zijn echter wel vermagering en een doffe stekelige vacht.
Kijk ook even naar zijn slijmvliezen of ze nog mooi roze zijn. (ooglid is de beste indicator)

Van diarree kan gaat zijn achterste waarschijnlijk wat irriteren en daarom schuurt hij zijn staart.
Dus het is nu gewoon het belangrijkste om de oorzaak van de diarree te vinden.

En om zijn achterste wat te verlichten zou je het kunnen insmeren met een zalf of babyolie.

En ga maar stro bijvoeren. werkt heel goed tegen verstopping en je paard heeft dan ook zelf wel in de gaten dat hij het nodig is dus zal hij het zeker wel gaan eten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:31

Kan inderdaad ook zand zijn , als ze op een erg kale wei staan en zeker nu het zo droog is dan nemen ze ongemerkt best veel zand op , het enen paard is er gevoeliger op dan het andere , je kan zandweg kopem , maar dat kost je 31.50 , maar als je een kuurtje lijnzaad kookt, heb je hetzelfde effect, werkt du sook heel goed, en regelmatig wat lijnzaadolie door zijn voer doen, dat geeft ook een laagje aan de binnenkant van de darmen en zo komt het zand er makkelijker mee uit.