Info over Wobbler?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Info over Wobbler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:23

Hey iedereen,

Iemand die misschien wat meer info heeft over het Wobbler-syndroom? Op internet is er niet veel van te vinden en de zoekfunctie hier op bokt geeft ook niet veel resultaat.

Ik heb wel al gevonden wat het ongeveer is (maar het mag nog altijd uitgelegd worden ) maar niks over de gevolgen voor je paard en of er eventuele oplossingen zijn ..

Iemand die er meer van weet?

Groetjes [naam]

oosterhoff

Re: Info over Wobbler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:39

das complexer dan je denkt. Ik zal eens wat pagina's voor je opsporen. Ik kan het zelf ook erg moeilijk uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:42

Thnx, maar ik heb al verschillende sites bekeken ... ook die ik via andere forums kreeg enzo ... Weet dus wat het is, maar vind daar nergens iets van wat het nu eigenlijk betekent voor je paard of als er wat aan te doen valt enzo .. Ik weet dat ze bij honden kunnen opereren maar bij paarden is dat waarschijnlijk heel anders...

Groetjesss

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:46

pb MsMarit eens, die heeft er een bietje ervaring mee.. weeta lleen niet of ze het wil delen..

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:14

Ok, thnx allebei .. zal de sites eens bekijken en een PB sturen naar die persoon

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:08

Ik ken een jaarling die Wobbler heeft gehad. Ze hebben de jaarling laten inslapen. Ze zou in ieder geval ongeschikt worden voor het rijden en wanneer ze als fokmerrie ingezet zou worden zou ze staand moeten bevallen. (tenminste dat melde de dierenarts...)

Ik heb de merrie ook een aantal keer gezien en het was net alsof ze echt totaal de coordinatie kwijt was en het zelf absoluut niet doorhad. Ze scheen er ook verder geen last van te hebben. Alleen kwam de achterhand niet goed meer mee en viel ze soms zo maar bijna om of zakte ze weg achter.

Ik ken echter ook een paard dat er Z1 mee is geworden. het meisje moest hem echter wel maandelijks laten kraken en behandelen door iemand. Nu wordt hij nog gebruikt als recreatiepaard.

Het kan heel wisselend zijn volgens mij in welke mate een paard er echt last van heeft en hoe erg de gevolgen zijn voor het functioneren...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:39

Volgens mij zijn paarden die Wobbler hebben dan ook ataxtisch. Het Wobbler-syndroom ontstaat vaak bij jonge hengsten, komt doordat ze boven op elkaar springen. Deze paarden zijn over het algemeen niet mee bruikbaar om te rijden of je er niet meer mee kunt fokken is me onbekend. Kan een dierenarts je hierover niet veel meer (medische) info geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:37

@ Alani: het is gewoon puur informatief .. heb zelf geen paard of ken geen paard dat het heeft ofzo ... Dus vind het een beetje overbodig om een DA hiervoor te bellen.

Maar het was gewoon omdat ik eventueel een pony wilde kopen (maar dit gaat niet door) die nogal moeilijk loopt, precies of die z'n evenwicht nog niet goed kan houden. De pony zou 4 jaar zijn en dan kan dit natuurlijk nog (vooral onder de ruiter), maar het zou ook kunnen dat de pony eventueel al een stuk ouder is enzo en dan zeiden ze dat ik daar eens aan moest denken ... Ik denk eerlijk gezegd niet dat het Wobbler is, want dan zou die pony toch niet meer bereden kunnen worden? (en hij loopt gewoon zonder problemen mee met de manègelessen). Allé, hierboven staat wel van dat Z1-paard enzo, maar ik veronderstel niet dat die pony veel medische kosten heeft of een kraker nodig heeft want dan zou de manège die niet kopen of houden .. (pony staat er nu iets meer als 2 maanden).

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:44

Wobbler heeft verschillende verschijningen. Bij sommige paarden uit het zich in lichte ataxi (hoe je dat ook schrijft) bij sommige in zware. het kan dus best zo zijn dat die pony wobbler heeft. Een paard met wobbler kan je met de benen over elkaar zetten en dan blijft ie staan. Een normaal paard zet zijn voeten meteen goed terug als je ze overelkaan een zet. das dus een makkelijk proefje!!!

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:20

Mijn jaarling had ook Wobbler en ik kon der indd ook niet heel erg veel informatie over vinden maar op de site van hippo.be staat het goed uitgelegd vond ik persoonlijk...

Sjors had indd geen controle meer over zijn benen en waggelde echt van de ene naar de andere kant.... daar staat Wobbler ook wel om bekent... maar goed na 4weken alleen maar in zijn box staan is het op het moment helemaal over en heeft hij nergens meer last van......
Ik heb het verder niet laten onderzoeken en we gaan nu afwachten wat er gaat gebeuren en of ik hem zou kunne inrijden met 3½ of 4 jaar....

Er is indd een Operatie voor Wobbler paarden maar over de operatie is nog niet echt veel bekent en der zijn ook nog geen positieve reacties geweest op de operatie... de operatie staat nog in de luiers om het maar zo te zeggen!!

Misschien kun je ook Pipi op bokt een PM sturen met dezelfde vraag als dat je dat bij mij hebt gedaan.... Zij kan je misschien ook wel veel vertellen als ze dat wil!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:22

MsMarit schreef:
Mijn jaarling had ook Wobbler en ik kon der indd ook niet heel erg veel informatie over vinden maar op de site van hippo.be staat het goed uitgelegd vond ik persoonlijk...

Sjors had indd geen controle meer over zijn benen en waggelde echt van de ene naar de andere kant.... daar staat Wobbler ook wel om bekent... maar goed na 4weken alleen maar in zijn box staan is het op het moment helemaal over en heeft hij nergens meer last van......
Ik heb het verder niet laten onderzoeken en we gaan nu afwachten wat er gaat gebeuren en of ik hem zou kunne inrijden met 3½ of 4 jaar....

Er is indd een Operatie voor Wobbler paarden maar over de operatie is nog niet echt veel bekent en der zijn ook nog geen positieve reacties geweest op de operatie... de operatie staat nog in de luiers om het maar zo te zeggen!!

Misschien kun je ook Pipi op bokt een PM sturen met dezelfde vraag als dat je dat bij mij hebt gedaan.... Zij kan je misschien ook wel veel vertellen als ze dat wil!!

Ok, bedankt
Ik heb je ook nog een PM gestuurd (had het forum nog niet bekeken dus had niet gezien dat je gereageerd had), je kijkt maar of je het nog nodig vind te antwoorden

Groetjess