Paard dik been/Veearts vermoedelijk geen tijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FlairS

Paard dik been/Veearts vermoedelijk geen tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 12:00

Een van mijn oudere merrie's heeft een chronisch mokbeen maar ik kan het meestal aardig onder controle houden;Lekkere schone stal,bij nat weer naar buiten met bandage,homeopaat er geregeld bij en zo voort.Ondanks dat het al een paar weken lekker droog weer is stond ze vanochtend echt met een olifantspoot.Van de week kwam ze nog als een 3 jarige het land uit en gisteravond zijn ze nog een rondje met haar buiten geweest om een jong paard dat voor het eerst onder het zadel langs de weg ging te begeleiden.Heb om een uur of 10 de veearts gebeld maar die heeft vermoedelijk geen tijd om langs te komen.De veearts die wij gewoonlijk altijd hadden heeft door overheidsregeltjes de paarden en grootvee aan de kant moeten schuiven.Verder zit er hier in de buurt niets bijzonders aan paardenartsen.Ophalen van antibiotica was ook geen optie.Ben er eigenlijk een beetje over..........

Vlimmen

Re: Paard dik been/Veearts vermoedelijk geen tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:34

ik zou een andere DA bellen, dit moet wel behandeld worden......
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:40

Ik heb prednisolon gebruikt ooit bij hele erge mok, was in een paar dagen helemaal over.

Het is officieel een hondenmiddel, dus ook bij een kleinhuisdieren kliniek of KHdierenarts.

Weet niet zo goed meer hoe het heet, het is een klein plastic flesje met melkachtig wit spul erin.

Ik moest het been met betadineshampoo goed wassen, geen korsten krabben e.d. daarna op een steriele wat flink wat van dat spul en met een gaasje en pleistertape op de wond plakken, de nacht laten zitten. De volgende dag bandage verversen, dit enige dagen herhalen en je ziet het met de dag beter worden.

Kijk even op de zoekfunctie voor de naam, anders wordt het hierna wel gegeven
Op het flesje staat een hond en een kat, als je de plaatstelijke dierenarts belt, weet hij wat je bedoelt.

DA is dus niet nodig, kost je alleen maar onnodig veel geld. De verbandmiddelen kun je waarschijnlijk ook bij die dierenarts voor kleine huisdieren kopen, anders de apotheek. Ik heb nl schandalig veel geld toendertijd in een paardenkliniek betaald voor deze simpele en super oplossing.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:10

Ik zou een andere DA bellen, zijn er genoeg in deze regio (en ook nog goede). Zelf zou ik niet aan de gang gaan met middeltjes, stel dat het wel verkeerd uitpakt... (vooral omdat ze wel een heel erg dik been heeft)

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 13:13

Nou,gelukkig belde hij net en is ondertussen al geweest maar heb toch een beetje moeite met het feit dat de assistente dacht dat hij geen tijd zou hebben.Dierenartsen in de regio Heiloo zijn er niet zo veel hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:13

Dat een been dik word door de mok is heel normaal. Komt door de ontsteking. Zelf aan de gang met middeltjes tegen mok kan geen kwaad, mok opzich is niet zo spektaculair. Kunnen ze al krijgen als ze een klein wondje, krasje op de benen hebben en de juiste bacterien aanwezig zijn om mok te veroorzaken. Wordt de mok niet behandeld en kan de bacterie welig groeien, zal de mok steeds erger worden. Het uit de hand laten lopen veroorzaakt idd vaak een dik been, het loopt op tot boven aan en de wonden worden groot e.d.

Met dit soort dingen heb je in eerste instantie geen DA voor nodig, verwaarloosde mok die er heel ernstig uitziet en flink onstoken is, wel, krijgen ze een antibiotica spuit voor.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:20

Gelukkig dat hij dan al langs is geweest. Tuurlijk kan je in het begin heel goed zelf gaan dokteren, maar dacht te lezen dat dit paard en al veel vaker last van had, lijkt mij dan meer een chronisch probleem, da's vaak niet simpel zelf op te lossen...

Weet niet welke arts jij hebt, maar ik woon in Assendelft en voor Hetja en Joelle komen ieder aparte DA, die beide uit omgeving Heiloo komen. (Meningen kunnen natuurlijk wel verdeeld zijn over eengoede DA)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:27

russel schreef:
Ik heb prednisolon gebruikt ooit bij hele erge mok, was in een paar dagen helemaal over.

Het is officieel een hondenmiddel, dus ook bij een kleinhuisdieren kliniek of KHdierenarts.

Weet niet zo goed meer hoe het heet, het is een klein plastic flesje met melkachtig wit spul erin.

Ik vermoed dat je Dermapet bedoelt. Dat hebben wij ook ooit voorgeschreven gekregen bij mok die naar binnen was geslagen.

Ons paard heeft drie keer een olifantsbeen gehad, twee keer door ernstige mok (aangewakkerd door zonnebrand op witte voetjes) en de laatste keer hoogstwaarschijnlijk door een minuscuul wondje dat naar binnen was geslagen. Binnen 24 uur hebben we toen de DA erbij gehad die antibiotica heeft gespoten. Je kunt natuurlijk wachten tot het vanzelf overgaat, maar heel verstandig is dat niet: het is een ontsteking en de kans dat het nog verder naar binnen slaat (tot bloedvergiftiging aan toe) is aanwezig.

Ben blij te horen dat de DA inmiddels tijd heeft gehad om langs te komen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:31

Antibiotica ophalen geen optie? Wat is dat nu weer voor kul? En een DA die geen tijd heeft? Dan zou ik even met de DA babbelen over de opmerkingen van de assistent, of als de sodemieter een andere DA zoeken!

Ik behandel de mok van mijn paard met mokwater, of Clindacutin. En dat kan ik zo bij de DA halen. Op het moment dat ze echt een olifantsbeen hebben, moet de DA er sowieso bijkomen.

dior11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:12

Hoi
Je moet de dierenarts een vragen naar Panalog dat wordt gebruikt voor honden en katten met oorontsteking.En het helpt heel goed tegen mok. Mijn merrie had er ook heel veel last van (schimmel).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:41

Panalog schijnt in NL officieel niet meer verkocht te mogen worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:46

hydrocortiderm bevat ook prednisolon.
heel goed tegen mok!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:34

Prednisolon wordt niet alleen voor honden maar voor zo ongeveer iedereen wel gebruikt (ook mensen) het is een echt paardemiddel en ook niet geheel zonder bijwerkingen.

Het meest logische is dat het dikke been van de mok is maar het kan ook een bloedvergiftiging (einschuss) zijn. In dat geval zou ik het altijd na laten kijken,

En vlor in de regio een andere DA zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:39

ellepel schreef:
hydrocortiderm bevat ook prednisolon.
heel goed tegen mok!

die bedoelde ik.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:14

Panalog mag niet meer verkocht worden omdat dit in de bloedbaan terecht komt en hier een tijdje aanwezig blijft. Een aangezien paarden in Nederland nog steeds te boek staan als slachtvee is het uit de handel gehaald.

Maar je kunt het ook nog kopen onder de naam Panolog, is hetzelfde alleen dan voor oormijt bij honden en katten.

Werkt super alleen erg prijzig.... 50 euro voor een klein flesje

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:47