Kan zomereczeem nu nog plotseling ontstaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Kan zomereczeem nu nog plotseling ontstaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 11:16

Jordy heeft ineens een erom dikke manenkam, met diepe plooien erin, en is als een gek begonnen met schuren. In 2 dagen tijd is 1/3 van de manenkam (achterste deel) zo goed als kaal en helemaal opgezet. Ook heeft hij ineens enorme jeuk aan zijn staart, die ziet er echter normaal uit, hooguit wat schilfertjes.
Hij heeft weleens wat geschuurd, maar nooit zo erg, en er is ook nooit iets te zien geweest wat op eczeem zou kunnen wijzen in zijn manen en staart.
Maar ik vrees toch echt dat dit ineens eczeem is.... Kan dat zomaar ineens ontstaan, en nog zo laat in het seizoen? Hij heeft verder de hele zomer niet geschuurd in de wei, en staat al de hele zomer 24/7 buiten. Hij staat ook niet bepaald in een bosrijke omgeving (compleet open wei), en gras staat er amper meer.
Wat is hier zo snel mogelijk aan te doen? Heb net een kennis van me gebeld, haar paard heeft een tijd geleden een hormoneninjectie gehad, was in een keer over. Maar daar zitten flinke risico's aan begreep ik? Kan iemand me vertellen wat die risico's zijn?

ellepel

Re: Kan zomereczeem nu nog plotseling ontstaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:02

juist in het voor en najaar zijn de klachten van eczeempaarden het grootst.

doordat het nu warm en vochtig is zijn er meer vliegjes die die irritatie veroorzaken en zit er in het gras ook nog een behoorlijke lading voedingsstoffen waar ze op reageren...

probeer of je een deken op kunt doen, die die vliegjes weghoud ..
verder kun je idd een spuit laten geven, maar daar zit weer een risico aan van hoefbevangen raken en nog wat andere dingen die ik zo even niet weet helaas...

smeer tegen de jeuk een zalf die daartegen helpt ,ontstoken plekjes kun je behandelen met hydrocortiderm,( een antibiotica-zalf) kun je halen bij de veearts , klein flesje kost 7 euro...

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:06

Kenzo van ons heeft dit voorjaar ook voor het eerst last gekregen van een, gelukkig zeer lichte, vorm van zomereczeem. Het zit bij haar voornamelijk op de staartwortel. Inderdaad veel schuren, en korstjes.
We hebben van de dierenarts een bepaalde lotion gekregen die heel goed helpt. Ik zal eens kijken wat daar allemaal precies inzit.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:37

Probeer uit te zoeken of verandering van dieet (meestal vermindering) wil helpen. Sinds ik die van mij eiwit-arm voer, scheelt het een hoop in de jeuk (maar er schijnen ook paarden te zijn die juist op suikers reageren). Verder sluit ik me bij de rest aan, deken op, smeren en vooral binnen houden ruim voor en na zonsopgang en zonsondergang.

Die van mij kreeg op zijn 8e jaar pas zomerexceem klachten, hij is nu ruim 10 en inmiddels schuurt hij niet of nauwelijks meer. Je kunt er echt veel aan doen.

Aanraders: Velcote (voedingssupplement), Midge Off (smeersel jeukstullend en culcoides mugjes werend) en Equi Z-T shampoo.

Succes!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 14:06

Ik heb nu zijn manen even gewassen met betadineshampoo (hij zat ook helemaal vol kluiten modder van het rollen), en er eczema-balsam op gesmeerd.
Vliegjes zie ik hier trouwens eigenlijk nooit. Binnen houden met zonsopgang en zonsondergang is niet te doen, zodra ik hem ergens neerzet waar hij kan schuren, schuurt hij zich binnen 5 minuten helemaal kapot denk ik.
Eiwitten krijgt hij nauwelijks binnen, gras is echt heel erg karig, en hij krijgt verder vooral granen bijgevoerd (2 kg per dag), minder kan ik hem echt niet geven, dan valt hij enorm af.
Ik heb net de veearts gebeld, die dacht eerder aan een allergische reactie nadat ik beschreef hoe het eruit zag. De manenkam is namelijk niet hard, maar juist heel zacht, en de huid staat helemaal strak van het vocht wat eronder zit, het lijkt net een grote met vocht gevulde blaar. De veearts belt me zo terug.
Koud water erop vond hij trouwens heerlijk, het voelt ook heel erg warm aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:10

laat je nog even weten wat de veearts er allemaal van zegt?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 16:15

De VA komt langs om het te bekijken. Vooral omdat ze het erg vreemd vond dat het zo accuut op kwam zetten.
Ze denkt aan een bacteriële infectie, omdat er vocht onder de huid zit en de huid erg rood is.
Ik moet hem goed in de gaten houden of het niet ineens veel erger wordt, en of hij koorts krijgt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:57

Ik hoor en zie hier in mijn omgeving wel dat paarden spontaan beginnen te schuren maar niet zo heftig als jij omschrijft...

ik ben benieuwd en zal duimen dat het niets ernstigs is.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:25

Sosha schreef:
Probeer uit te zoeken of verandering van dieet (meestal vermindering) wil helpen. Sinds ik die van mij eiwit-arm voer, scheelt het een hoop in de jeuk (maar er schijnen ook paarden te zijn die juist op suikers reageren). Verder sluit ik me bij de rest aan, deken op, smeren en vooral binnen houden ruim voor en na zonsopgang en zonsondergang.

Die van mij kreeg op zijn 8e jaar pas zomerexceem klachten, hij is nu ruim 10 en inmiddels schuurt hij niet of nauwelijks meer. Je kunt er echt veel aan doen.

Aanraders: Velcote (voedingssupplement), Midge Off (smeersel jeukstullend en culcoides mugjes werend) en Equi Z-T shampoo.

Succes!

Hier sluit ik mij bij aan. een dieet verandering kan heel veel helpen. Vaak is een teveel in eiwit (wat wordt opgeslagen in de opperhuid van hals, rug staart) ook de oorzaak van eczeem. Door het teveel aan eiwit onstaat er overgevoeligheid en die vliegjes maken het dan nog erger.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:56

En, wat zei de DA?
Is hij langsgeweest?
ben wel benieuwd hoe het afloopt?
Ik heb mijn paard vroeg in de avnond binnen, en ze komt 's morgens weer buiten.
Om de schemering te vermijden.
Ben wel heel blij dat dat bij ons op stal kan.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 15:22

De VA had helaas geen tijd meer om langs te komen vandaag, maar ik had gisteren al wel antibioticazalf gehaald en dat erop gesmeerd.
Vandaag was het al een heel stuk minder, de zwelling is voor een groot deel weg, en het is niet meer helemaal knalrood. Alleen in het midden van het stuk manenkam wat helemaal knalrood was zit nog een rode gezwollen plek. Daar zit ook precies een wondje/sneetje wat me gisteren niet zo opgevallen was. Ik had het wel gezien, maar ik dacht dat het van het schuren was. Nu weet ik dat niet zo heel zeker meer, omdat het echt een snee is en hij verder geen open plekken heeft.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 12:44

als je twijfeld en je wilt toch wat doen

zou ik als ik jou was inwendig reinigen
ook goed voor je paard als het geen eczeem is maar een infectie is

en als je aleen maar uitwendinge producten gebruikt smeer je het als het waren alleen maar dicht

terwijl het er eigelijk juist uit moet komen

snap je wat ik bedoel?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 13:37