Maagzweer bij paard iemand ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chronos

Maagzweer bij paard iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 09:35

Zoals de titel luid ben ik opzoek naar mensen die ervaring hebben met paarden met een maagzweer.

Graag hoor ik jullie ervaringen...

Consort

Re: Maagzweer bij paard iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 10:22

Een vriendin van mij heeft een paard met maagzweer. Het duurde een hele tijd voordat ze erachter kwam dat dat het probleem was. Het paard viel maar af, had enorme honger en was lusteloos. Ook had ze koliekachtige verschijnselen. Een maagzweer is trouwens prima te behandelen. Het paard heeft medicijnen gekregen en moet nu zo veel mogelijk ruwvoer eten, zodat ze steeds iets te kauwen heeft. Daardoor maakt ze genoeg speeksel aan, waardoor het maagzuur gecompenseerd wordt. Nu gaat het prima met het paard. Als je wilt kan ik je wel met de eigenaar in contact brengen voor meer info...

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 10:25

Ik ben er heel vroeg bij. Hij wordt nu ook behandeld en idd veel ruwvoer. Ben wel benieuwd hoe snel de behandeling aansloeg.
Bedankt in elk geval voor je reactie!

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 10:27

De behandeling sloeg al heel snel aan, omdat de meeste pijn werd veroorzaakt door het maagzuur. Zodra ze genoeg ruwvoer te eten krijgen verdwijnt de pijn dus heel snel. Hoop dat het bij jouw paard ook zo snel verbetert! Succes!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:21

Ik heb wel eens gehoord dat ze paarden met een maagzweer rennies voerden, dat schijnt goed te helpen. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee en ook geen idee hoeveel en hoe vaak je zoiets moet geven.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 14:48

Dat heb ik ook gehoord maar dat is niet meer van toepassing bij een maagzweer. Ik geef mijn paard nu GastroGaurd en hij heeft zondag van de DA een spuit gekregen om vit K aan te maken...

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:28

Mijn paard had een geirriteerde maag/lichte maagzweer. Bij hem uitte zich dat in luchtzuigen. hij heeft eerst pronutrin gehad. Dit hielp wel iets maar niet voldoende. Hierna heeft hij eerst een kuur maagzuurremmers gekregen (voor mensen) en daarnaast nog een grote kuur pronutrin.
Dit heeft goed geholpen. Mijn paard krijgt zoveel mogelijk ruwvoer en zo min mogelijk krachtvoer. Het krachtvoer wat hij krijgt is voer waar hij veel op moet kauwen (granen en muesli) zodat er extra veel speeksel vrijkomt. Ik heb van de dierenarts ook de tip gekregen om als ruwvoer alleen maar hooi te geven. Absoluut geen kuil want dat is te zuur voor paarden. Vooral als ze al last van hun maag hebben, maakt dit het nog extra erg.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:09

GastroGuard is misschien een beetje duur, maar zeker een heel goed middel. Er schijnen trouwens best veel paarden met een maagzweer rond te lopen, in 1 onderzoek kwamen ze op 80% van alle renpaarden

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:29

Paarden hebben dat wel gebruikelijker dan mensen. En toevallig is bij mensen revent ontdekt dat maagzweren niet door stress worden veroorzaakt maar door een bepaalde bacterie. Of dit bij paarden ook zo is dat weet ik niet maar is misschien wel interessant om na te vragen of op te zoeken.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:41

Behandelen kan, zie de voorgaande berichten.
Maar wat ik veel belangrijker vind, is de oorzaak. Stress is in 99,99 % van de gevallen de oorzaak bij maagzweren. In de natuur zal een paard nooit een maagzweer hebben, in onze houderij komt het helaas veel voor.
Soms is luchtzuigen het gevolg van een maagzweer (hoeft niet).
Als ik jou was zou ik (naast de behandeling uiteraard) eens kijken hoe het paard gehouden wordt. Hoeveel / hoevaak komt ie buiten? Kan hij sociaal gedrag (met andere paarden dus) vertonen? Voerschema (veeeeeeel hooi om de tijd te doden, en niet al te veel krachtvoer)?
Sterkte ermee.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 08:51

Hij heeft het nooit eerder gehad maar wat nu een reden kan zijn is dat hij door kreupelheid al even niet in het werk is en vorige week zijn we naar de kliniek geweest en er is toch een hoop met hem gedaan. En het is nog al een binnenvetter. Maar gisteren hinnekte hij alweer naar z'n meusli dus dat gaat de goede kant op ga hem nu op meusli zetten en hij krijgt nog heel ruim ruwvoer.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:29

Een tijdje geleden heeft er een artikel in de In de Strengen gestaan over maagzweren (wat er aan te doen en hoe het ontstaat).
Het bleek idd zo te zijn dat heel veel sportpaarden een maagzweer hebben, zelfs bij een aantal jaarlingen kwam het voor.
Volgens de onderzoekers ontstond dit met name bij paarden die veel in de stal stonden en die te weinig met soortgenoten konden optrekken.
In het artikel werd het gebruik van diverse medicijnen beschreven. Ook gaven zij een aantal tips voor het voorkomen van maagzweren.
Alles bij elkaar een hartstikke interessant artikel.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 10:41

Ik zou die van mij wel in de wei willen zetten bij de rest maar dat gaat niet lukken dan heeft de rest een probleem dus das geen optie ik ga het nu dus proberen met ander rantsoen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:54

Die bacterie die bij mensen een maagzweer kan veroorzaken heet volgens mij helicobacter (pylori??) maar zoals hierboven al gezegd komt het bij paarden toch meestal door stress.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:58

ik heb hier een leuk boekje en daarin staat het volgende:

een paard heeft een relatief kleine maag, omdat het eigenlijk gemaakt is om vaak maar weinig te eten...
nadeel bij dit systeem is dat de paardenmaag de hele dag maagzuur produceert, ongeacht of er nu wel of geen voedsel in de maag aanwezig is..

die continue aanmaak van maagzuur is vaak een reden dat paarden een maagzweer krijgen...

--------

speeksel is een goede buffer tegen maagzuur, maar dit word alleen gemaakt als het paard kauwt.
een paard kauwt meer als zijn dieet uit ruwvoer bestaat dan als die uit krachtvoer bestaat.

te veel krachtvoer en te weinig ruwvoer zorgt ervoor dat de speeksel productie beperkt en word maagzuur niet goed gebufferd.

door het bewegen van de maagsappen in de maag tijdens lopen of springen komt het in contact met het bovenste onbeschermde deel van de maag en zo ontstaat een maagzweer..

---------------pff hele verhaal overgetypt, beetje ingekort hoor----

staat bij dat deze paarden de wei in moeten ,door het constante eten van gras word dat maagzuur afgebroken en trekt de zweer weer weg..
het geven van maagontzuurders is symptoom bestrijding en neemt de kwaal niet weg,maar kan wel verlichting brengen ( denk aan bijvoorbeeld rennie's)

maar goed, ruwvoer dus, minder je krachtvoer en geef de hele dag door kleine porties ruwvoer. liefst met weidegang aangevuld...

hoop dat je er wat aan hebt....

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 07:45

Ik heb gisteren zijn rantsoen aangepast hij gaat van het biks af want dat eet hij nu toch niet en hij gaat over op muesli want dat gaat er wel in en ik moet de kuur met gastrogard afmaken en hij mag weer aan de gang..