Teken bij paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Semra

Teken bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 06:49

Aangezien bij ons op stal het gras op is en ik een zogende merrie heb, heb ik mijn paarden (merrie met veulen en nog een 5-jarige merrie) onder aan een dijk staan. Zodat ze toch lekker gras kunnen eten.
Deze dijk grenst aan een natuur gebied.

Elke dag haal ik dus een aantal teken van ze af...
De teken zuigen zich niet vol maar bijten wel. De oudste merrie heeft er ook korstjes van. Als je deze open maakt komt er een beetje viezigheid onder vandaan.

Weten jullie of dit kwaad kan? Kan een paard bv ook de ziekte van Lyme krijgen?
En voor honden en katten zijn er maar genoeg middeltjes tegen teken, is er ook zoiets voor paarden? Ik heb er iig nog nooit van gehoord.

Tal

Re: Teken bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 08:53

Shetlanders met luizen worden soms ingespoten met anti teek/vlo spray (volgens mij Frontline). Denk dus dat dat wel kan en mag. Bel even je dierenarts om dat te vragen (ook omdat het merrie met veulen is).
Een paard met teken is niet fijn, mijn paard had vroeger ook weleens een teek in haar flank, erg lastig om eruit te halen op die plek.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:03

Mijn paard heeft dus een tekenallergie en er zijn nog geen testen om paarden op lyme onderzoeken. Er zijn wel vermoedens dat er een link bestaat tussen teken beten en ziektes. Middelen om paarden te beschermen zijn er nog niet. Wat ik van mijn DA begreep zijn ze in Utrecht wel aan het onderzoeken of ze met bv frontline de paarden kunnen beschermen.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:42

Paarden kunnen 3 tekenziektes krijgen
1) Borreliose (ziekte van Lyme)
2) Ehrlichiose
3) Babesiose (piroplasmose)
Alle zieketes zijn aan te duiden via een biopsie en ook in bloedonderzoeken. Er komen steeds meer paarden die de ziekte van lyme hebben. Vele DA in Nedreland hebben er weinig ervaring mee waardoor het vaak voor iets anders wordt aangezien. Als een teek vastbijt kan de ziekte al overdragen worden. In Duitsland wordt het meer erkend daar het daar al veel langer voor kwam. Er is hier zelf een speciaal teken laboratorium voor paarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 11:05

je kunt paarden ook inspuiten met frontline. dit is voor honden en katten,maar kan ok gebruikt worden voor paarden.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 13:09

Bedankt voor de info zover.

Ik gebruik ook Frontline bij m'n honden en kat. Maar of ik dat op m'n paarden durf...? De merrie waar nu een veulen bijloopt is ook weer drachtig dus dat vind ik al eng. Maar ja, bij honden of katten maakt dat niet uit volgens mij.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:27

Frontline spray kun je zonder problemen gebruiken maar bij een drachtige merrie kun je beter even navragen bij je DA

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:06

Frontline kan je zonder twijfel gebruiken hoor.
Het is niet schadelijk en het heeft geen gevolgen als je veulen bijvoorbeeld aan moeders vacht likt of iets dergelijks.
Dat kan je dus gewoon gebruiken.
En oppassen met verwijderen, er mogen geen restjes achterblijven!

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 21:36

Ik weet dat ik ze zorgvuldig moet weghalen. Heb (helaas) veel ervaring met teken bij de honden. Wij hebben Border collies die bij de schapen werken en hebben er dus behoorlijk last van.

Weet er ook iemand of het kwaad kan voor een drachtige merrie?

@Xox, kan je mij misschien vertellen wat de symptomen van die drie ziektes zijn?
Laatst bijgewerkt door Semra op 07-09-05 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:37

Een van onze paarden heeft de ziekte van Lyme. Spontane gewrichts-, huid-, en hoefwandontstekingen en erg doffe vacht, sloom, zielig, etc.
Met antibiotica kregen we het niet meer weg. Na lange tijd homeopathie en een enkele behandelingen door osteopaat lijkt hij weer de oude en loopt weer in de sport. Het kan alleen zo weer de kop opsteken als hij weer wat verzwakt door iets.
Daarna alle paarden bij ritten op de Veluwe met frontline ingesmeerd. Alleen de benen. Dit hielp goed en werd me ook door een dierenarts aangeraden

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:59

De fabrikant van Frontline ( Merial) raad het gebruik van frontline ten strengste af. Er zijn geen studies gedaan naar de evt schadelijke gevolgen voor het paard. dat het veel gebruikt wordt bij paarden is hun bekend, maar zij raden het dus af.............