we hebben thuis een negental paarden staan en nog eentje op visite van een vriendin.
enkele weken(vier)geleden haalden we zoals altijd van de weide s'avonds.Toen ik echter pascha in de stal zette,was hij sloom,en ademde zwaar. de veearts is toen gekomen en een spuitje gezet met een soort ventipulmin,om de ademhaling te vergemakkelijken.
Pascha had geen koorts.s'anderdaags de kleine moor kreeg geen lucht,ik nam koorts:40.3 graden
weer veearts,zelfde scenario.pascha was beter?dus was het een raadsel!!
men heeft toen vier dagen koortswerende middelen moeten toedienen,en ventipulmin en pijnstillers.daarna werd de rest zwaar ziek,en pascha die eerst ziek was had snot.dus swat test gedaan(met staafje snot afgenomen en naar labo gestuurd.
de andere paarden hadden allen koorts boven de 40graden,zeer suf en zware ademhalings problemen,met dikke opgezette hals klieren.
zoals iedereen dachten we aan droes.swat test gaf niks oplossing(dus stonden we evenver)het was geen droes.
allen waren ze goed ingeent,ook voor rhino(twee maal per jaar kweek merrie drie maal)
om het kort te houden,na nachten slecht slapen,en tijdig gaan kijken(sommigen stonden zelfs niet meer recht) hebben we een tweede paard met snot,(zarina onze fjord)
terug getest op het snot.met een kweek op alle virussen,bacterien.
onder tussen alle mensen van het erf geweerd,ik zou niemand dit toewensen.(zelf had ik in de voorbije weken voor de ziekte uitbrak geen contact gehad met andere paarden)
ondertussen stond t'jessy met een gezwel onder haar kaken van een halve voetbal,en smeerden we alle paarden met trekzalf in .
tien dagen later,eindelijk te test resultaten binnen,ondertussen stond alles met koortswerende en pijnstillende middelen. ze hadden zeker geen droes. wel rhino(in verkoudheidsvorm)kan je niet tegen inenten.
en hadden ze een besmetting met stafhilocokken .die gevoelig was aan de meeste antibiotica.daarna geneesde iedereen heel goed,behalve t'jessy.nu gisteren is pas het abces open gebroken,en ze voelt zich nu stukken beter.maar de vliegen weg houden is nu prioritijd.
ik heb nog nooit van zulke ziekte gehoord.ik dacht dat alleen droes de lymfe zo kon doen opzwellen.
kennen jullie nog zulke gevallen!!!!
of ben ik de enige.