mijn jaarling is schraal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zammarano

mijn jaarling is schraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 20:35

nu zegt de stalhouder dus dat ik hem meer bij moet voeren (heb hem pas een dag)
Maar hij werd bij zn vorige eigenaar voldoende gevoerd hoor!
Zijn moeder was ook schraal
Dat heeft toch niets met voeding te maken maar meer met het feit dat hij in de groei is?? Of ben ik nou zo blond....... }>

missnynke

Re: mijn jaarling is schraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 20:36

een veulen moet ruim eten hebben, die hoort niet schraal te zijn, want ze hebben veel energie nodig om te groeien. Flink wat eten geven dus!

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 20:38

hij kreeg/krijgt genoeg te eten dus daarom begrijp ik het niet!

heeft wel alleen met voeding te maken dan??
Ik bedoel zn moeder had het ook is het dan niet iets genetisch......
Kijk, jaarlingen zijn (bijna) altijd lelijk gebouwd. Dus ik weet wel dat het hoort maar ik vind het zo raar dat ze nu meer willen bijvoeren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 20:50

beter wat schraal als veel te dik.

gewoon onbeperkt hooi gaan voeren en een goede veulenbork gaan voeren, verder wormenkuurtje dan komt t wel goed....

jonge dieren zien er vaak wat schraal uit, en kun je de ribben wel tellen, hoort denk ik bij de groei.
met wat meer hooi moet te goedkomen!

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 15:18

ellepel schreef:
beter wat schraal als veel te dik.

gewoon onbeperkt hooi gaan voeren en een goede veulenbork gaan voeren, verder wormenkuurtje dan komt t wel goed....

jonge dieren zien er vaak wat schraal uit, en kun je de ribben wel tellen, hoort denk ik bij de groei.
met wat meer hooi moet te goedkomen!

Okej bedankt, maar wormenkuur heeft hij 2 weken geleden nog gehad!
maar iig bedankt!

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:32

Mijn veulen was, toen ik haar kreeg, graatmager. Ze is op de wei gegaan en heb haar veulenbrok bijgevoerd. Na een maandje is ze naar een andere stalling gegaan waar ze 2x per dag gevoerd werd en hooi kreeg en overdag de hele dag op de weide stond. Het duurde een paar maanden en ze zag er weer goed uit. Denk nou dus ook niet dat je na een week al verbetering ziet, want dit gaat heel geleidelijk.
Mij werd ook altijd gezegd dat het gewoon een ielig beestje was en dat haar bouw zo was en ze nooit dik zou worden. Nu is ze toch mooi vol. Niet te dik, maar gewoon precies goed. In de winter zal ze toch weer wat afvallen denk ik, dus heeft ze min of meer iets 'extra's'.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:19

jaarlingen moeten onbeperkt kunnen eten. Het is daarom beter om ze 's winters hooi te geven, dan kuilvoer. Verder is het zo dat ze beter een beetje schraal kunnen zijn als te dik. Je mag de ribben niet zien, maar je moet ze wel kunnen voelen.
Te dik is niet goed, maar ik zie ze liever met vlees als alleen maar botten. Die spieren hebben toch voeding nodig.

Verder moet je kijken of ze wel goed ontwormt is, want daar kan ze ook mager van zijn geworden. Elke 8 wkn een spuit erin en de stof elke keer omwisselen.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:22

Mijn veulens zijn ook altijd schraal geweest.
Met een jaar werden ze iets voller maar je kon nog altijd (in een bepaalde hoek) de ribben zien.)
Met 2 jaar werden ze wat voller en kon je de ribber nog goed voelen en bij een bepaalde beweging (steigeren) nog zien.
De oudste is nu 3 en die is mooi.
Heeft een gras buikje maar verder niet dik.
De jongste lijkt niet dik te worden (staat 24\7 op het land met 2 kilo voer per dag).
Ik zie ze ook liever iets te dun maar je moet ze natuurlijk wel goed voren.
Mijn Fjord heeft als jaarling op 2,5 kilo biks gestaan en mijn Gelderse op 3 kilo veulen biks.
Nu staat mijn Fjord op een halfje biks en mijn Gelderse op 2 kilo.
Hoe veel krijgt jouw veulen dan?