ontsteking in koker + foto's (niet schrikken)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Josefien

ontsteking in koker + foto's (niet schrikken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 20:03

Vanmorgen kwam ik in de stal en zette Matrero buiten en zag dat zijn koker helemaal opgezwollen was en hij was ook erg sloom. De dierenarts was er na een half uurtje en vermoedt een ontsteking aan/in de koker. Hij heeft een injetie gegeven voor de zwelling en het advies dagelijks met koud water af te spuiten. Vanavond was het nog steeds gezwollen en duidelijk pijnlijk, maar het paard was wat minder sloom gelukkig. Wie heeft dit wel eens meegemaakt? De foto's zijn na het afspuiten genomen.
Afbeelding

Afbeelding

Missouri

Re: ontsteking in koker + foto's (niet schrikken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 20:31

Toevallig hadden twee van de ruinen bij ons op stal (een van 7 en een van 18 dus aan de leeftijd ligt het niet) dit ook een tijdje geleden, toen het zo achterlijk warm was.

Inderdaad goed schoonhouden en lekker afspuiten is het beste, allebei de ruintjes bij ons waren binnen no time weer hersteld.

Dit kan ontstaan als je de koker niet schoonmaakt, maar ook als je hem weer TE goed schoonmaakt... tis ook nooit goed...

Als het langer dan een week/10 dagen aanhoudt zou het ook een insectensteek oid kunnen zijn.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 20:39

ik check de koker wel, maar die was eigenlijk niet echt vies. De da zei dat het ook dieper kon zitten waar je niet bij kan, ik hou meestal alleen de rand aan de binnenkant bij. Ik heb hem wel gisterenmorgen ontwormd met Equimax, omdat hij een worminfectie had, maar dat kan toch geen reactie daarop zijn? Voordat ik hem ontwormde, zag ik wel dat hij plaste zonder zijn plasser te laten zakken, dus misschien had hij er toen al last van, maar het was gisterenmorgen en gisteravond niet dik. Ik hoop dat het gauw overgaat, want hij heeft er wel last van. Hij plast wel goed overigens. (natte stal)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 20:54

jeetje die is idd erg dik!
heeft ie geen desinfecterende zeep gegeven oid, dat als de zwelling minder is je hem kan wassen?

gam heeft het ook eens gehad, gelukkig niet zo erg maar de DA heeft hem toen ff versufd zodat zijn pielie uit ginh hangen en is het gewassen met die speciale zeep. daarna ging het snel weer weg.

succes ermee!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 21:01

nee, hij heeft niks gegeven, maar ik doe het zelf altijd met een tea tree oplossing in water, dat zal ik weer doen als het minder is. Dat is ook desinfecterend en bacteriedodend.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:31

Teveel bacteriedodende spullen zijn ook weer niet goed. Er zijn altijd "goeie" bacterien aanwezig, die je zo weghaalt, waardoor ze juist vatbaarder worden voor andere bacterien.
(Ga jezelf maar eens wassen met dat spul in je schaamstreek....)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:35

hallo mijn paard is 2maanden geleden gecatreerd en nu heeft hij een onsteking in zijn balzak waarschijnlijk een stukje weefsel wat is achter gebleven maar zijn koker is nu ook heel dik en rood hij heeft antibiotica maar kan het nu niet wassen is te pijnlijk voor hem hij loopt nu erg kreupel omdat de pijn ook in zijn liezen zit

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:54

Ah bah, Moniek.
Dan heeft de dierenarts dat niet goed gedaan

't ziet er wel eng uit ja..
sterkte ermee en geef em een knuffel!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:56

oei dat is ook lastig.

klopt ook needje. de zeep waarmee gam is gewassen is zacht voor de huid en hij is er 1x grondig mee gewassen, daarna nog een paar maal voorzichtig. bij hem was het duidelijk dat het van een smeer-explosie kwam. het jaar daarop kreeg hij weer een dikke koker, dit was toen hij net op het gras stond. ik ben gaan smeren met calendula zalf en heb de koker een paar keer voorzichtig gewassen met die zeep. dit jaar weer hetzelfde, op het gras, en zijn koker werd weer dikker.

gelukkig, had hij het niet zo erg, net als het paard van josefien. die moet verder weg komen.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 09:00

ja is ook niet leuk ook omdat de onsteking van binnenuit komt. Als het binnen een week niet over is moet hij alsnog worden open gesneden hoop dat dat niet hoeft.
maar hou jullie wel op de hoogte

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 19:26

vandaag was het minder dik (sproei het 2 maal daags af met koud water) en ik mocht er aan komen, dat wilde hij gisteren absoluut niet. Hij is ook weer wat minder stil, gelukkig!

carin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:39

Josefien, is het geen insectenbeet ?
Die enge rotbeesten kunnen natuurlijk ook zo de koker inkruipen !
Nouja, wat het ook is, het gaat erom dat het nu weer wat beter gaat. Sterkte met je paardje hoor, het ziet er echt rot uit op de foto's !

Sabrina89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:13

Dat ziet er ernstig uit

Sabrina89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:13

Hoe is het nu met hem ?

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:48

woow die is erg opgezwollen .
Gaat het nu goed met hem?

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 15:28

'hoe is het met m'n schat?

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:00

Shetan had dat ook gehad ! Dierenarts erbij en ook spuitje gehad , verder het advies om het goed schoon te houden en af te spuiten (koelen) en met je hand IN de koker gaan , dan komt ook het meeste vuil eruit ! Nu is alles met Shetan weer top

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:41

Uitwassen van de koker
Bij paarden in de vrije natuur wordt de koker van de hengsten door het dekken gereinigd, maar bij onze paarden is het nodig de koker regelmatig uit te wasssen.
Indien het paard zich niet erg vuil maakt volstaat het om de koker 2 tot 3 maal per jaar te reinigen, bij "vuile" paarden is het soms zelfs maandelijks nodig.
Om de koker uit te wassen, gebruikt men lauw water (geen heet), Sunlight zeep (omdat deze zuiver van structuur is) en een stukje van een spons (een andere dan deze voor de neus en de mond gebruikt wordt).
Deze handelingen voorzichtig en rustig aanpakken bij paarden die dit niet gewend zijn, men neemt er best de tijd voor. Ook hier houdt de andere hand best contact met het paard om te voelen hoe hij reageert. Paarden die dit gewend zijn laten dit rustig toe.
Men begint in de eerste kamer. Dit is de holte waar zich al die rimpels bevinden (uiterlijk gedeelte van de koker). De handen worden natgemaakt en ingewreven met zeep (dit wordt voortdurend herhaald zolang men de koker wast) en men verwijdert het vuil en de korsten. Het is niet nodig om het helemaal van de huid af te trekken, men weekt het best eerst een beetje los.
Vervolgens duwt men de hand wat verder en komt zo in een gladder gedeelte waar meestal weinig vuil aanwezig is. Gewoon een paar keer met de vuist doorheen gaan (zeker niet vergeten om telkens de handen te spoelen en in te zepen).
Daarna bereikt men de laatste kamer via een kleine opening achteraan. Men moet helemaal deze kamer binnengaan tot men voelt dat de sluitspier van deze kamer rond de pols zit. Dit is de plaats waar de penis zich bevindt en waar meestal vrij veel vuil zit dat dan ook verwijderd dient te worden. De huid in deze kamer is heel kwetsbaar, men mag zeker geen lange nagels hebben of ringen dragen, anders wordt het paard vanbinnen gekwetst.
Tenslotte neemt men de kop van de penis en tast men even om de urineleider te vinden, waar men echter niet binnen gaat. Wel worden de holten eromheen gereinigd, met een vingertop. Hier treft men meestal grijs, nogal papperig vuil aan, wat eventueel al hard kan geworden zijn. Voorzichtig weghalen, waarna de koker kan gespoeld worden.
Om te spoelen gebruikt men steeds vers water en begint men in de laatste kamer. Een stukje spons met schoon water wordt uitgeperst in die kamer. Dit wordt herhaald tot de kamer volledig gespoeld is, waarna dezelfde handeling wordt verricht voor alle andere kamers. Men kan ook met de tuinslang voorzichtig de koker uitspuiten, tenminste als de slang op warm water kan aangesloten worden.
Tot slot wordt de buitenkant met een handdoek afgedroogd.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:55

jeemig dat ziet er wel erg vies uit het is ook raadzaam om 1 keer in de maand eff te kijken of ie wel schoon is en anders eff schoon te maken om te voorkomen dat ze zoiets krijgen.
mijn ruin loopt namelijk heel erg vaak met het zaakie dr uit dus is ie snel vies.
het is wel vies om te doen maar ik denk dat het voor je paard ook niet echt lekker is al ie zoiets hebt su6 dr mee

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:17

Mijn DA had een wetenswaardigheidje.
Vrouwen die een ruin hebben die maken het vaker schoon bij hun ruin danals mannen.
De ruinen van de vrouwen hebben veel vaker last, omdat er talg aangemaakt blijft worden met teveel schoonmaken.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:24

Sjee, dat ziet er heftig uit zeg. Gossie heeft er bijna elk jaar last van, heel typisch, zodra hij het land opgaat. Dit jaar, even afkloppen, gelukkig niet zo erg. 2 jaar terug was het net als bij die van jou. VA heeft hem ook geprobeerd te cederen, maar hij raakte ervan in shock en liet alles hangen, behalve zn dingdong. Schoonmaken is een ramp, hij is erg preuts en verstopt m meteen zodra hij mij aan ziet komen met spons en emmer warm water, haha.

Hou het goed in de gaten zou ik zo zeggen, want als hij hem niet uithangt met plassen(doet gos ook niet altijd, maar daarna wel een stukje) is wel vreemd. En het kan geen insectenbeet zijn?

Succes ermee.

kellysmikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:13

hallo

het ziet er erg uit..
ik ken dit ook wij geven soms gewoon een bruin biertje klinkt raar maar helpt wel goed hou het wel mooi schoon van binnen prober het een een keer

sterkte er mee

groeten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:32

Dapper schreef:
Mijn DA had een wetenswaardigheidje.
Vrouwen die een ruin hebben die maken het vaker schoon bij hun ruin danals mannen.
De ruinen van de vrouwen hebben veel vaker last, omdat er talg aangemaakt blijft worden met teveel schoonmaken.

Nou, ik ken een vrouw die de piel van d'r haflinger echt elke dag schoon maakt! Haflinger liet 'm al hangen al ze d'r hoofd bij wijze van spreken om de hoek van de deur liet zien.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:43

Och arme Matrero, het lijkt me zo pijnlijk als ze dit hebben.

Mijn Django had het twee maanden terug ook, alleen bij hem kwam het door de droes die daar naar buiten kwam. Bij hem was het behalve dik ook nog eens helemaal stuk en bedekt met kortsen van de droes.

Maar ook bij hem is het weer overgegaan, na behandeling met antibiotica.

Hoop dat het snel weer z'n normale formaat aanneemt.

diddi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 08:00

hoi,mij ruin had het vorige week ook,het zag er hetzelfde uit en hij was ook heel sloom,alleen was zijn koker niet ontstoken,maar had hij of een virus ergens of een infectie in zijn lichaam waardoor al het vocht naar het laagste punt in zijn lichaam zakt,hij heeft ook twee spuiten gehad en ik moest hem het weekeinde afspuiten,nu gaat het alweer veel beter.