Paard komt op drie benen uit stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Luziream

Paard komt op drie benen uit stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 17:14

Oh heeft mijn paardje weer!!! Woensdag van de wei terug naar de manege gekomen. Donderdag smit geweest IJzers eronder. vrijdag bosritje gemaakt, niets aan de hand. Zaterdag liep hij wat minder met rechtsachter maar corrigeerde als hij 5 minuten liep. Vandaag.....
Hij belaste zijn been niet meer en had duidelijk veel pijn! Ik dacht oh nee das een hoefzweer of zoiets.
Veearts gebeld en wat is het. Zijn achterhoef is te klein waardoor ijzer te strak heeft gezeten en is gaan klemmen. Dus even geen ijzer achter en hij moet tot morgen op stal blijven staan met een zak om zijn been met ontsmettingsmiddel. Daarnaast heeft hij een pijnstiller gekregen. Ik begin ook met hoge dosis Biotine om zijn hoefgroei te bevorderen.
Dinsdag komt de veearts terug en dan kijkt hij of hij nog gevoelig is op de tang en dan wordt er gekeken of hij iets van loopgips kan krijgen zodat we wel hem in het werk kunnen houden, mits hij goed loopt en geen pijn meer heeft natuurlijk.
Ik hoop alleen maar dat hij geen pijn meer heeft en dan hij weer gewoon gaat lopen, want vind het maar zielig zoals hij zich nu beweegt. Iemand ervaring met hoeven die zijn afgebrokkeld of zover zijn versleten dat er geen ijzer meer op kan?
Ben benieuwd morgen wat ik aantref op stal, hoop maar dat er iets verbetering in zit.
Zo ik wilde dit even kwijt.

marjolijn

Re: Paard komt op drie benen uit stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:23

mijn paard heeft ook brokkelhoeven.. wat ik heb doe als ik geen ijzers onder heb is alleen maar in het gras rijden, de mijne staat dan ook alleen maar in het land. ik voer mijn paard ook lucerne en vitamine's/mineralen teer en vet de hoeven om de dag.
nu gaat het heel erg goed.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 06:32

Vaak kan een goede hoefsmid er met een soort nepspul en evt. gips nog wel wat van maken. Het is nu vervelend, maar je mag blij zijn dat het niets ernstigs is en gelukkig meevalt dus...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 12:05

Vandaag weer op stal geweest hij belast zijn been wat meer en rechte lijnen loopt hij normaal en belast zijn achterbeen dan ook. Achteruit of krappe wending is nog gevoelig voor hem. Maar pfff wat ben ik blij dat hij weer wat normaler op zijn benen staat!

ferah2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:47

Die van mij heeft dat ook inderdaad, maar alleen voor.
Binnen een halve dag, hij houdt geen hoeven meer over!
Nu staat hij op het land dus dan valt het wel mee, maar anders heeft hij voor altijd hoefijzers. Hij heeft er ook 1 keer heel veel last van gehad, toen kreeg hij vooral pijnstillers/ontstekingsremmers en vooral goed afspuiten (dit bevordert de groei ook weer)
Veel succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:50

Het is idd erg schrikken als ze ineens stokkreupel uit stal komen, maar als het echt een hoefzweer is, ook weer snel verholpen.
Doe het de komende tijd rustig aan, kijk uit met steentjes die in het gat vast kunnen komen te zitten. Heb je de eerste paar dagen met de hoef in de soda gezeten?

ferah2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:14

het was geen hoefzweer, Zijn hoef is te klein!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:01

marjolijn schreef:
mijn paard heeft ook brokkelhoeven.. wat ik heb doe als ik geen ijzers onder heb is alleen maar in het gras rijden, de mijne staat dan ook alleen maar in het land. ik voer mijn paard ook lucerne en vitamine's/mineralen teer en vet de hoeven om de dag.
nu gaat het heel erg goed.

je kan beter niet teveel invetten, want dan kan de hoef geen vocht meer opnemen. vocht zorgt ervoor dat de hoef minder snel brokkelt.
de hoeven van mijn paard brokkelen ook best snel, maar bij hem is het dan vaak een teken dat hij weer naar de hoefsmid moet. ik wist eerst ook niet dat da moest, dus toen vette ik zijn hoeven bijna elke dag in.. maar een vriendin van me had het aan iem. gevraagd die er veel verstand van had en die zei dat je ze beter nat kon maken ipv invetten...

dus natspuiten en zo min mogelijk invetten.

ook maar een advies hoowr

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 12:25

Ik heb nu ook biotine om de hoefgroei te bevorderen. Tis gelukkig maar 1 voet. Ben benieuwd wat de veearts vandaag zegt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:29

ferah2001 schreef:
het was geen hoefzweer, Zijn hoef is te klein!

Wat een onzin! Hoef is te klein waardoor het ijzer te strak heeft gezeten? Ik geloof eerder dat de smid de verkeerde maat ijzer te pakken had! Of misschien heeft hij hem vernageld, dat kan iedere smid overkomen. Maar deze uitleg klopt van geen kanten!

Als jij te kleine schoenen koopt en deze zeer doen bij het dragen, zijn je voeten dan te klein of je schoenen te klein?

ferah2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:39

ja, zo of andersom dat maakt in dit geval nix uit natuurlijk.
Het ging erom dat het geen hoefzweer was, dat was al uitgesloten.
Het is duidelijk dat het niet "zomaar" is gebeurd, maar waarschijnlijk inderdaad een "fout" van de smid. Bij mijn paard is het namelijk zo dat als hij "te kleine" hoeven heeft er gewoon geen ijzer onder gaat. De smid had dat denk ik,in dit geval, ook niet moeten doen.
Maar het ging mij er even om dat het geen hoefzweer was. That's all!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 12:17

Hij wasniet vernageld Cassidy. Dan had hij dit al meteen daarna moeten hebben. Mijn paard kreeg pas na twee dagen last van zijn been. Mijn smit heeft een poging gedaan om hem een ijzer te geven ondanks zijn erg korte hoeven. In de eerste instantie ging dit ook goed, helaas van korte duur. Ik ga mijn hoefsmit hier niet de schuld van geven, Ik denk dat hij dit niet voorzien heeft. Hij is verder een erg kundig man dus ik denk dat ie ook wel geschrokken is.
Belangrijkste is dat mijn paard nu goed loopt en gewoon even geen ijzer achter krijgt om zo zijn hoef de gelegenheid te geven te kunnen bijgroeien. Tja mijn smit had het eventueeel moeten zien maar keb hem nog niet gesproken zie hem morgen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:42

Dat siert je dat je je hoefsmid niet de schuld geeft! De meesten zouden dat direct doen...... lastig hoor als ze zo kort zijn dat er eigenlijk geen ijzer onder kan en zonder is dan ook geen optie want groeien doen ze blijkbaar niet en verder afslijten maakt het probleem alleen maar groter denk ik.

Naast Biotine heb je ook nog zoiets als Kerabol, al meerdere malen iets over gehoord, wordt ook veel gebruikt tegen brokkelhoeven maar misschien ook een goed middel om de hoefgroei te bevorderen???

Succes ermee in ieder geval!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 17:28

Ik gebruik Kerabol, dat is een middel met oa hoge dosis biotine erin.
Mijn hoefsmit heeft gebeld. Die heeft ook gezegd dat het ondr zijn verantwoording valt. De Va was er gisteren voor een ander paard en heeft mijn paard dus een gipsvoet gegeven. Mag er niets mee doen alleen stappen op het zachte. Paard loopt weer helemaal goed (ook al zonder die gipsvoet). Mijn smit is het er niet mee ens en wil volgende week zelf naar mork zijn voet kijken. Hij wist dat ie kort was en heeft zelfs toen hij hem had beslagen, met mork heen en weer gelopen om te testen of hij wel goed liep en dat deed hij toen ook. Dus ja ben tevreden over hem. Ben benieuwd wat hij ermee kan volgende week. Het is dus zo dat niet de lengte van de hoef een probleem vormt maar dus een kneuzing die in zijn hoef zit.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 18:38

Tja, natuurlijk bekappen is nog steeds geen oplossing zeker..

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 20:59

ehh nu niet nee, en hier in de buurt zit er geen, mijn paard is al 12 jaar ik denk niet dat je dan een paard ineens op zijn voeten moet zetten. Kan natuurlijk altijd meevallen, maar daar heb ik geen ervaring mee.