Knoop in de rug, of wat is dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Knoop in de rug, of wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 09:47

Ik heb sinds een anderhalve maand een nieuw paard en de afgelopen 3 weken dan bijt ze zichzelf voor in haar borst als ik het zadel op haar leg. als ik aansingel of opstap probeerd ze te bijten. Nou kwam er vorige week een man van de ruitershop een nieuw springzadel passen bij haar en die vertelde dat dat bijten kwam doordat ze een knoop in haar rug heeft.

Wat is daar aan te doen?

ellepel

Re: Knoop in de rug, of wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 11:46

denk een fysiotherapeut of iets in die richting erbij halen om het paard weer los te maken...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 13:16

Klinkt als singeldwang (nijdig worden bij opzadelen en gaan happen) Een knoop on een spier kan je vanaf de buitendkant niet zien maar je kan altijd een Fysio of Osteopaat laten krijen of de rug van je paard in orde is. Vaak als er sprake is van rugklachten moet je dat met rijden ook goed kuinnen merken. Veel paarden worden gewoon narrig bij op zadelen en gaan happen of klieren, dat is singelsdwang, vervelend maar vrij weinig aan te doen.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 17:02

singeldwang is het niet, want ze deed dit eerst totaal niet, als je nu gewoon op de rug drukt dan merk je wel dat ze er gewoon last van heeft en dan hapt ze ook..

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 17:02

Maar met rijden heeft ze nergens last van..

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 19:11

Moreno schreef:
singeldwang is het niet, want ze deed dit eerst totaal niet, als je nu gewoon op de rug drukt dan merk je wel dat ze er gewoon last van heeft en dan hapt ze ook..

Dan heeft ze dus last van haar rug.
Zoals riant al zeg laat er een Fysio of Osteopaat naar kijken.Anders wordt het mischien alleen maar erger,En met rijden zal ze toch anders lopen lijk me of het is een hard paard
Je kan ook een paar dagen longeren en bijzetten dat ze lang en laag loopt en voorwaarts houdt .Heb ze daarna nog last : zal ik als ik jou was toch even bellen.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 21:47

sharonaollie schreef:
Moreno schreef:

Dan heeft ze dus last van haar rug.
Zoals riant al zeg laat er een Fysio of Osteopaat naar kijken..

waar vind ik zo'n iemand?

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 23:10

Tja mischien via google of toch via bokt.
Ik heb zelf gertjan en die is dierenarts maar dat doet hij ook.En zit in woudenberg .Ik denk niet dat die helemaal nou jou ga rijden.je kan het natuurlijk proberen.Als je de telefoonnum wil weten stuur dan maar een pbtje

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 23:11

Kan je trouwens op bokt geen topic vinden over dit...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 23:12

En het nieuwe zadel past wel GOED?

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 23:18

Dat lijkt me wel.
Of het is iemand die geen verstand heeft van zadels

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 23:33

Nou ja je kan redelijk verstand van zadels en paarderuggen hebben, maar dat betekend niet altijd dat je daadwerkelijk snel ziet of alle drukpunten op de juiste plek liggen!

Ik denk ik vraag het omdat het zadel nog redelijk nieuw is en het probleem ook!

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:00

daantjuhhh schreef:
Nou ja je kan redelijk verstand van zadels en paarderuggen hebben, maar dat betekend niet altijd dat je daadwerkelijk snel ziet of alle drukpunten op de juiste plek liggen!

Ik denk ik vraag het omdat het zadel nog redelijk nieuw is en het probleem ook!

Precies daantjuhhh
Ik heb ook iets te lang doorgereden met een zadel waarvan ik dacht dat ie goed lag .Totdat zijn rugspieren langzaamaan steeds minder werden. hij wilde ook niet graag opgezadeld worden .Gelukkig gaan we nu weer de goede kant op met een zadel wat WEL goed ligt en fisio. En paarden kunnen inderdaad bikkelhard zijn voor zichzelf. Heel veel mensen weten niet half hoe belangrijk een goed passend zadel is.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 21:42

mijn dressuurzadel ligt nu prima op haar. (heb het aan meerdere mensen gevraagd die er verstand van hebben). het nieuwe springzadel heb ik nog niet, wordt binnekort geleverd.
de eerstew paar weken had ze ook totaal nergens last van. hier op school (deurne) als k aansingel of op wil stappen hapt ze zich nu allen nog maar in haar borst, naar mij hapt ze niet meer. maar toch heb ik liever wel dat er iemand er naar kijkt, gewoon voor de zekerheid.

als ik met haar een heel eind moet rijden en er kan iemand die er verstand van heeft naar kijken en zoud at heel fijn zijn, ook al is het een eind rijden.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 21:48

Ik ben fysiotherapeut en osteopaat voor paarden. Waar staat je paard? Misschien kan ik je aan een goed adres helpen?

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 21:50

Oh, Deurne zag ik ineens. Kijk eens op www.icreo.com Daar vind je vast de info die je zoekt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:06

Volgens mij is degene met het laatste woord over of het zadel past je paard, tenslotte moet het voor haar goed aanvoelen. Dat het met rijden geen protest geeft zegt niks, op de een of andere manier blokkeerd de pijn door aansingelen en ruitergewicht.

Er zijn trouwens tig manege en pensionpaarden met dit verhaal, en met een zadel dat wel goed past is dit meteen weg. Helaas is er vaak of geen geld voor, of een expert zegt dat het zadel past en dat dit gedrag erbij hoort.
Ik heb toen ik nog op een manege reed ook een keer een opmerking hierover gemaakt tegen mijn instructeur. Zijn reactie: "er is niks mis met dat zadel". Nee, waarschijnlijk niet, maar het paard zegt wel dat het niet past.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:08

Moreno schreef:
maar toch heb ik liever wel dat er iemand er naar kijkt, gewoon voor de zekerheid.

als ik met haar een heel eind moet rijden en er kan iemand die er verstand van heeft naar kijken en zoud at heel fijn zijn, ook al is het een eind rijden.

Dat vind een goede instelling van jou .Zulke mensen zijn er niet heel erg veel van.
Maar zoals ik al zei als je wil kan ik je de tel geven van mij `´dierenarts `´

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:40

Absoluut.
Het kan nooit geen kwaad.
Daarom ga ik met mijn paard naar de fisio en neem ik mijn zadel mee.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:43

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:59

Even een andere gedachtengang: je schrijft dat je het paard net hebt en dat die het eerst niet deed. Door de zadelpasser werd een knoop in de rug geconstateerd. Nu kan dit door het zadel komen, maar het kan ook voortkomen uit scheef lopen. Daardoor gaat het zadel ook steeds slechter zitten.

Ik schrijf dit op omdat ik een paard heb dat scheef in het bekken staat door een val. Toen ik haar net had, werd haar rug omschreven als een probleemrug. Ze was er erg gevoelig op en geen zadel lag goed. Snel drukplekken etc. Ze had ook knopen in haar rug. Die je prima zelf kan voelen hoor, je gaat ongeveer 2-3 cm onder de ruggengraat met een drukkende beweging van voren naar achteren. Als er een knoop zit dan voel je ook als een soort knoop en je zal zien dat je paard de rug wegdrukt als je hierop meer drukt. Mijn paard is langzaamaan door training steeds rechter geworden en nu is ze niet meer gevoelig op de rug. Alleen had ze tot voor kort nog steeds 1 knoopje achterop haar rug. Door fysio ging dat wel weg, maar het kwam altijd weer terug. Iedereen weet het aan haar scheve bekken. Na lessen bij iemand die speciaal aandacht besteedt aan rechtrichten is ook die laatste knoop verdwenen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het mogelijk is dat jij het paard enigszins scheef rijdt, waardoor het probleem ontstaat. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar mocht het zadel goed liggen en de fysio zijn geweest en het probleem blijft terugkomen, denk dan ook hier eens aan. Ik wil hiermee je niet afvallen ofzo, maar veel mensen zijn zelf wat scheef zonder dat ze dit weten of door hebben wat voor effect dit heeft op het paard (ik zelf inclusief, hoor!).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:02

Absoluut.
Die van mij heedft al eerder een vaste rug gehad.
En dat heb ik met rijden en longeren allemaal onder goede begleiding los gekregen.
Maar nu sind kort is het er weer.
En het is terug gekomen een dag nadatg ze flink in verzet kwam.
Hoog op de rem en allemaal rare geintjes.
Maar goed.
Kan dat ook een oorzaak zijn dat z'n rug weer vast zit?

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 23:22

daantjuhhh schreef:
Absoluut.
Die van mij heedft al eerder een vaste rug gehad.
En dat heb ik met rijden en longeren allemaal onder goede begleiding los gekregen.
Maar nu sind kort is het er weer.
En het is terug gekomen een dag nadatg ze flink in verzet kwam.
Hoog op de rem en allemaal rare geintjes.
Maar goed.
Kan dat ook een oorzaak zijn dat z'n rug weer vast zit?

Dat denk ik wel anders zou ze dat denk ik niet doen.Of ze moet zo karakter hebben.
Ik zou de weer gaan longeren lang en laag en steeds even kijken of het verbeterd en niet anders loopt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 23:28

Nee ik bedoel na het verzet kwamen de klachten weer terug.
Ze ging vanuit de galop ineens BOEM op de rem van dat soort geintjes en de volgende dag was het weer mis.
Die dag dat ze in verzet ging liep ze heerlijk los door haar lijf!!

Longeren heb ik thuis helaas de mogelijkheid niet voor.
Ik heb geen eigen bak en rij bij de buren en daar kan ik niet longeren.

Maar ik dacht dus dat misschien door dat ze ze hoog op rem is gegaan misschien iets geforceert heeft waardoor ze last heeft van de rug?

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 23:33

Ooh oke.
Ja ook dat kan Of een spiertje verekt.Of ze houdt zich gewoon weer vast omdat ze niet lekker in de vel enz zit.
Jammer dat je de mogelijkheid niet hebt om te longeren.Juist voor de paarden die last enz hebben is het goed om min 1 x in de week te longeren ook voor paarden die nergens last van hebben.
Maar in jouw geval zou ik dan proberen om je paardje lang en laag proberen te rijden en tempowisselingen.