Na maanden van onderzoek en dierenartsen is er een hele tijd terug eindelijk de diagnose gevallen dat mijn paard in haar rechterschouder een spierscheurtje heeft ergens aan de aanhechtingsspier, die niet meer wil genezen. Het is maar een klein scheurtje maar het zit er nu eenmaal. Mijn dierenarts heeft gezegd dat je er gerust mee kan rijden, maar geen wedstrijden meer mee starten of intensieve trainingen. Een recreatieniveautje van 2-3 keer in de week, wat in het bos rustig draven, een handgalopje..kan allemaal prima. Maar als ik de trainingen weer zal opdrijven en haar echt dressuurmatig aan het werk zetten, zou ze op elk moment weer eens kunnen hervallen in kreupelheid, misschien morgen al, misschien pas achter een half jaar. Ze zou ook met medicatie een stuk geholpen kunnen worden(maar uiteraard niet meer genezen), maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Momenteel rij ik weer enkele maanden op haar op een recreatieniveautje en tot nu toe gaat het nog allemaal goed.
Nu is mijn vader enkele dagen geleden een arts tegengekomen die ook paarden heeft. En hij heeft ons acupunctuur aangeraden, volgens hem helpt dit heel goed voor zulke paarden. Ik ken zelf helemaal niets van deze vorm van geneeskunde dus ik ben eens op zoek gegaan op google. Over het algemeen vond ik hele positieve ervaringen en lijkt het misschien wel iets om te proberen. Alleen vond ik alleen maar ervaringen over andere dingen, geen spierscheuren.
Daarom mijn vraag. Hebben jullie ervaringen met acupunctuur, en zou zo'n behandeling kunnen helpen bij een paard met een spierscheur in de schouder?