Blessure aan buikspieren onder singel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melf

Blessure aan buikspieren onder singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 14:11

Ik weet dat er een blessure aan de buikspieren onder de singel kan ontstaan wanneer de singel (te snel) te strak wordt aangetrokken. Ik vraag mij echter af wat de symptomen hier van zijn. Met andere woorden; hoe is het te zien dat een paard een dergelijke blessure heeft?

Dewi

Re: Blessure aan buikspieren onder singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:38

Hallo Melf.

Een spierblessure door een singel komt naar mijn weten niet zo bijster vaak voor. Meestal gaat het dan om een rib-blokkade. Symptomen van problemen in het gebied van de singel zijn vaak duidelijk. Verzet bij aansingelen, soms zelfs al verzet wanneer het paard je met het zadel in de verte ziet aankomen. Hieronder zal ik beschrijven welke problemen in het singel-gebied, door een te strakke singel kunnen voorkomen.

Drukplek:
Wanneer de singel te strak wordt aangetrokken neemt de doorbloeding in het onderliggende weefsel (huid, onderhuids bindweefsel) af. Hierdoor ontstaat zuurstof-tekort en wanneer dit lang aanhoudt, kunnen er cellen afsterven. Die kapotte cellen worden afgebroken door het lichaam (ontstekingsreactie), hierbij ontstaat zwelling. In de meeste gevallen beperkt het probleem zich tot de huid en onderhuids bindweefsel. Dus te herkennen aan (tijdelijke) zwelling die op de spier ligt en pijnlijkheid bij aanraking/druk.

Spierblessure:
Wanneer de singel te strak wordt aangetrokken komen de spiercellen thv de singel in de verdrukking. De singel zorgt voor onderlinge wrijving. Hierdoor gaan de cellen kapot. Ook hier kan zwelling bij ontstaan, maar dan heel lokaal in de spier. Te herkennen aan verdikte en meer gespannen spier, pijn bij aanraking/druk, aanspannen en oprekken van deze spier.

Ribblokkade (soms in combi met wervelprobleem schoft):
Wanneer de singel te strak wordt aangetrokken kan het zijn dat de druk op een of meerdere ribben te hoog wordt. Die ribben zitten vast dmv een gewrichtje aan de wervels en dmv kraakbeenverbinding aan het borstbeen. Deze verbindingen kunnen dan overbelast raken. Als reactie daarop wordt de rib minder beweeglijk. Te herkennen aan het ontbreken van zwelling, pijn bij flinke druk op die specifieke rib(ben), waarbij deze ribben minder goed 'veren' dan de anderen.
(Dit probleem kan naast een te strakke singel ook andere oorzaken hebben)

Melf

Re: Blessure aan buikspieren onder singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 07:39

Dankjewel Dewi! Dit is precies de informatie die ik zocht!