Vieze koker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

Vieze koker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 13:21

hallo,
Wij hebben begin dit jaar een paardje gekocht die verwaarloosd was, hij was verkeerd gecastreerd en had daardoor een hele dikke koker, 10 dagen achter elkaar de DA erbij gehad om penciline te spuiten en toen is dat goed weggetrokken.. maar nu heeft hij steeds een hele vieze koker van dat zwarte smeer lijkt het en aan de binnenkant van zn achterbenen zit dat ook (van de koker komt het op zn been) ik maak dat dan altijd wel helemaal goed schoon maar hij heeft dat zo ongeveer 1 keer in de week hooguit 2x (soms ook een poos niet)
Als het opdroogt is word het een harde zwarte korst.. hij heeft verder nergens last van ofzo.. oke hij vind het niet fijn dat ik het er zachtjes af borstel maar hij is in dat gebied sowieso wat oplettender, door de verkeerde castratie, maar hij ind het wel goed als ik zachtjes doe

heeft iemand een idee wat dat zwarte smeer is?? (ik wil er nog wel een keer een foto van maken als dat nodig is?!?)

Anoniem

Re: Vieze koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:50

'k heb echt geen flauw idee.. Ik heb het laatst ook gezien bij een fjord maar ik zou t niet weten, sorry!!

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:09

Dat spul heet smegma en werkt als smeermiddel.

Info vanaf het internet geplukt:
Citaat:
Het reinigen van de geslachtsdelen

Ik hoor u al denken ja die is gek, ga daar een beetje aan dat ding zitten. Toch is het voor ruinen en hengsten belangrijk om zeker eens in de 2 maanden de koker schoon te maken. Dit kan doormiddel van lauwwarm water. Trek een handschoentje aan en gebruik een dunne doek of een zacht sponsje. Ga voorzichtig in de koker van uw tinker u zult vanzelf voelen waar er smegma zit. Smegma is een kleverige massa die zich kan ophopen in de koker, kent u dat niet dat uw tinker ineens vieze plakkerige vlekken op zijn binnenachterbenen heeft zitten die er best moeilijk af te krijgen zijn? Dit is smegma, tijdens het schoonmaken zult u merken dat er veel klontjes zich in de koker bevinden geen lekkere klus maar wel noodzakelijk. Als u dit regelmatig schoonmaakt en daarna insmeert met parafinne dan is de volgende schoonmaak beurt een stuk gemakkelijker. Door de parafinne kan de smegma zich niet meer zo gemakkelijk hechten. Ook bestaan er speciale schoonmaakprodukten voor het reinigen van de koker (paardendrogist) Ook het schoonmaken van de penis van uw paard is belangrijk, vaak ziet u wanneer uw tinker zijn penis laat hangen dat er allemaal witgekleurde velletjes aan hangen deze kunt u voorzichtig losmaken. U zult merken dat uw tinker direct zijn penis intrekt dus telkens als hij deze een keer laat hangen controleert u en haalt u er wat vanaf

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:18

Mijn moeder heeft ooit eens wat klonten uit de koker gehaald....
maar verder zit ik er niet aan..heel soms de velletjes ervan af plukken, hij trekt hem dan trouwens niet in haha
maar hoe ging dat dan in de natuur met de hengsten? waren er dan elfjes die dat deden? (Nee hoor geintje )
Maar ik ben daar best benieuwd naar hoe dat in de natuur te werk gaat......want daar waren geen mensen die dat deden..

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 17:09

@PatriesjeMR2: bedankt
Je zegt dat dat als smeermiddel werkt, maar als je da smeermiddel dus helemaal weghaalt krijgt hij er dan geen last van???
Als ik het dus niet zou schoonmaken blijft dat zo?? het is niet schadelijk?
ik vraag me ook wel af hoe dat dan in de natuur gaat..

Zijn er mensen die de koker schoonmaken???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 17:23

in de natuur dekt een hengst een merrie en komt hij eigenlijk op die manier er vanaf...

mijn pony produceert ook nogal wat velletjes, zo af en toe pluk ik die er gewoon van af, vind ik niet erg en t lijkt wel zo netjes
echt in de koker ga ik niet, vind ik onzin.....

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:48

Mijn fjord heeft een paar jaar geleden en ontstoken koker gehad en sindsdien doe ik hem regelmatig schoonmaken. Ik doe die met een washandje en babyshampoo (op aanraden van DA). Ik ga dan met mijn hand in het was handje in de koker en goed soppen van binnen, je komt dat vaak aardig wat klonten tegen. Daarna goed naspoelen met de tuinslang met warm water. Je kan de tuinslang er gewoon insteken, niet te diep dan.
Je paard zal er wel aan moeten wennen maar meestal vinden ze het niet erg.
Als je een paar dagen van te voren wat babyolie er in spuit kan het vuil vast los weken.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 21:17

dus ik moet het schoonmaken?? (bahbahbah... naja, moet maar)

wij hebben geen warm water aansluiting dus dan moet ik wat water in de waterkoker doen en dan met een emmertje... Hoe vaak doen jullie dat dan? wat is regelmatig? 1 keer per maand? of per 2 maand? dan weet ik dat ongeveer..

Waar komt dat eigenlijk van? mijn vorige paard had daar helemaal geen last van en andere ruinen op stal ook niet... zou dat dan gewoon komen omdat hij er al problemen mee heeft gehad???

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:43

ik heb gehoord dat het 1 á 2 keer in het jaar gedaan moet worden... En dat het met alleen maar lauw water schoon gemaakt moet worden, omdat zeep juist weer exzeem ofzo veroorzaakt?!
Weet het allemaal niet meer hoor, de een zegt dat je het zo weinig mogelijk moet doen, de ander juist weer heel vaak en weer een ander zegt dat je ervan af moet blijven... Iemand ervaringen?!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 23:01

kun je ipv babyshampoo ook betadine gebruiken??? of is dat slecht???

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 23:04

wij hebben een hengst en we maken zijn 'ding' nooit schoon ..
is ook niet nodig, zorgt ie zelf voor ofzo
hahahahahah grapje, maar t hoeft gewoon niet,
geen vellen, geen smeer etc.

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 23:05

Meestal houdt ik 't bij het verwijderen van de losse velletjes, soms met een babydoekje maar meestal gwoon met m'n vingers.

Met water en zeep heb ik het nog nooit gedaan. Indien nodig, zou ikzelf niet gauw met zeep gaan werken, liever met alleen lauw water.

Betadine zou ik er niet voor gebruiken, ik neem aan dat je de betadine-scrub bedoeld? Lijkt me niet prettig. Is daar natuurlijk wel erg gevoelig.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 23:09

Ik heb 3 ruinen. 2 ervan hbben er nooit last van, de 3e aan de lopende band. Als ik voel dat het weer vies worddt, was ik het met gewoon lauw water. Uit een emmer met een doekje of met een tuinslang. Ik moet het steeds minder vaak doen. Eerst 2 keer in de week, nu eens in de 4 maanden ongeveer. Hij is 4 jaar oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:02

Bij de Paardendrogist hebben ze daar speciale shampoo voor
Meer weet ik niet, heb zelf een merrie

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:50

Mijn Da zei dat ik het met babyshampoo moest doen en niet met betadine shampoo. Ik doe het als ik zie dat er weer veel vuil uitkomt, dan zit het ook aan zijn benen. Het is verschillend, soms na een paar weken , soms na een paar maanden.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 22:25

nou ik ben ook lekker blond he..
buc is nogal erg aan de diaree.. dus ik dacht dat dat het was.... wat op zijn bene zat
maar helemaal bovenin onder zijn buik heeft hij het ook vaak(wel op achterbene) en soms rond om zijn kogels..
dat blijkt dan dusgewon aangekoekt smegma te zijn... als ik dat spul zie moet ik dan zijn koker schoon maken?

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:07

het is heel slecht babyschampoo of betadine te gebruiken gewoon lauw water en een spons!
door de schampoo's verstoor je de bacterieele huishouding met het gevolg dat het wel schoon is maar daardoor veeeeel meer van dat vettige spul aanmaakt dus door schampoo is het eerst schoon daarna word het des te erger!!

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:39

xafir schreef:
het is heel slecht babyschampoo of betadine te gebruiken gewoon lauw water en een spons!
door de schampoo's verstoor je de bacterieele huishouding met het gevolg dat het wel schoon is maar daardoor veeeeel meer van dat vettige spul aanmaakt dus door schampoo is het eerst schoon daarna word het des te erger!!

Hier heb ik ook wel eens van gehoord!! hoe vaker je wast hoe meer "smegma"er wordt aangemaakt...

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:44

Mijn merrie heeft het tussen dr uiers. Ik maak het minstens 1x per week schoon. Ze heeft er nooit last van en er wordt ook niet meer smegma aangemaakt zegmaar.

Bij een hengst die bij mijn pony op stal staat wordt ook wel regelmatig zn koker schoongemaakt, gewoon met een handschoen aan en dat met je vingers de koker schoonmaken. Zn 'sjaak' wordt alleen schoongemaakt als ie op wedstrijd gaat, dan wordt met handschoenen 'afgetrokken' zegmaar

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:24

Je kan wel met shampoo wassen dat PH-neutraal is, PH 7 dus. Of babyshampoo dat is weet ik zo eigenlijk niet..
Door andere zeepjes e.d wordt de aanmaak van smegma alleen maar verergerd.