stuk ijzerdraad in hoef, paard nu kreupel..HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niessie

stuk ijzerdraad in hoef, paard nu kreupel..HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 10:34

Van de week (eergister) wordt ik opgebeld door een goede vriendin van me, zij verzorgt mijn paard Tolstoi nu omdat ik ziek thuis zit.
Tolstoi had een stuk ijzerdraad in zijn hoef (rechts-voor), aan de onderkant in het 'witte' gedeelte. Hoe lang het er in heeft gezeten weet niemand, de dag ervoor was er niks.
Tolstoi heeft niet op dat been kunnen steunen en heeft wel gewoon in de wei gelopen met zijn weidemaatje.
Het ijzerdraad is eruit gehaald en Toi is op stal gezet. Hij liep wel wat kreupel maar niet ernstig.
De volgende ochtend liep hij zelfs al wat beter, redde het nog tot de poetsplek (100- 200m verder) en liep niet kreupel. Werd ik smiddags weer opgebeld dat het toch ernstiger was dan op t eerste gezicht was: hij loopt amper, hupt op 3 benen rond. In stal steund hij wel op zijn rechter voorhoef/been, maar met lopen niet. Til je zijn linkervoor hoef op dan zakt ie de ene keer wel door zijn benen, de andere keer niet.
Zijn rechterschouder is erg pijnlijk, wanneer je op bepaalde punten drukt gaat er een pijnscheut door zijn lichaam.

Wie heeft er ervaring met een voorwerp wat onder een hoef terecht is gekomen? Wat waren de gevolgen en wat werd er tegen gedaan (medicatie?). Hoe lang heeft het herstel geduurd?
Heeft er iemand tips?

Hoefsmit komt vanmiddag voor Tolstoi, wanneer nodig raadt deze ook veearts aan

Alani

Re: stuk ijzerdraad in hoef, paard nu kreupel..HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:41

Goh wat rot zeg! Ja zo zie je maar er is zo wat aan de hand. Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om de hoefsmid te laten komen. Wacht maar s ff af wat hij zegt, wellicht valt het allemaal nog mee.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:42

ik heb er overlaatst nog een artikel over gelezen in de cap...ik denk dat ze zoiets nageltred noemen...daar spraken ze alleszins van de infectie eruit te snijden en ook over de ernstigheidsgraad...wanneer het ijzer tot tegen het bot gestoken heeft,is een operatie bijna onomkeerbaar...
toch maar beter eens de VA bellen,denk je niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:52

in elk geval dierenarts bellen voor een ontstekingremmer.

mijn vorige paard had een snede dwars door haar hoef heen, heeft een half jaar geduurd voor die er weer uitgegroeid was en ik weer kon rijden, die heeft alleen een prik gehad tegen ontsteking en verder niks aan gedaan.

ze hefet ook gewoon buiten gelopen ,beweging was beter voor het helen van de wond...

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 10:54

Ik heb inmiddels ook de veearts er bij gebeld, die komt als het goed is vanmiddag of morgenochtend

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:27

Ik heb gelezen dat je zo'n voorwerp moet laten zitten en door de DA eruit moet laten halen, zo kan hij/zij inschatten hoe diep het evt. is doorgedrongen. Je hebt er nu niks meer aan. Sterkte en hopelijk valt de schade mee.

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 13:26

Hoefsmit is langsgeweest, deze heeft zijn hoef nagekeken en op de plek waar het draad gezeten heeft, een hoefzweer gevonden. Dus ik weet wat er is nu hopen dat t goed genezen gaat....

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:53

hoop dat het meevalt en het alleen een hoefzweer is. Ze kunnen daar flink moeilijk van lopen. Het moet zeker nu een paar dagen in de biotex geweekt worden?

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 16:42

Kyona schreef:
hoop dat het meevalt en het alleen een hoefzweer is. Ze kunnen daar flink moeilijk van lopen. Het moet zeker nu een paar dagen in de biotex geweekt worden?

ja klopt... hij liep ook behoorlijk kreupel (erg schrikken voor mij om dat te zien). Is idd het advies om t met biotex te weken. Vanmiddag gedaan en dat deed Tolstoi erg braaf, gelukkig....

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 17:12

Een hoefzweer gaat wel snel weer over (wel blijfen opletten, het blijft misschien een zwakke plek door het ijzerdraad wat er in heeft gezeten)

heb je een hoefzak? dan gaat het weken met biotex vaak heel makkelijk

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 18:27

Een hoefzak zou handig zijn... gelukkig lukt t ook redelijk met een lage afwasbak. Ben wel blij dat ik nu weet wat Tolstoi heeft... Ik zag mezelf al maanden lang aan z'n herstel werken maar gelukkig valt het mee

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:20

wat ook handig werkt is gewoon in een emmer of plastic/waterdichte zak, dan kun je hem daar gewoon neerzetten en hoef je er niet de hele tijd bij te staan... (ze moeten er normaal toch minimaal een uur in??)

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 08:14

emmer gooit ie makkelijk om als hij evan z'n hoef optilt.. vandaar een wat lagere bak ik moet m 20- 30 minuten laten staan in de soda.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 08:20

Ik zie dat de oorzaal al gevonden is, heb hetzelfde gehad, en ook daar was een hoefzweer ontstaan. Succes met het soda-en...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:45

Mijn Danno heeft toen eens in een spijker getrapt . Naast de antibiotica en pijnstillers heb ik hem net zolang biotex badjes gegeven tot de hoef weer dicht was gegroeid.

Houd het gat dus in de gaten totdat het dicht is.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 14:47

Casca, geen uur hoor. Ze zeggen 3x per dag ongeveer 10-15 minuten is voldoende.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 15:08

mijn paard moest dat wel van de DA... hij had een hoefzweer (wel een diepe, weet niet of dat uitmaakt) maar hij moest 2x per dag een uur...