Zorgen maken om kuch of (nog) niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jossie

Zorgen maken om kuch of (nog) niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 09:51

Ik vraag hier toch maar weer eens om hulp, aangezien ik niet zo objectief meer ben ten aanzien van snot en kuchjes. Door Son's ziekte (allergische reactie-dampig-in moeten laten slapen) vertrouw ik helemaal niets meer. Ik heb de VA al vele keren voor niets naar Kate laten kijken, de laatste keer (week of 3 geleden) heeft hij haar longen onderzocht en bloedonderzoek gedaan. Uitslag: kerngezond paard.

Maar nu... Kate toont niet ziek, geen koorts, geen snot, maar bij het eerste aandraven kucht ze gevolgd door een paar ferme briesen. Daarna is het over en hoor je niets meer. Dit heeft ze nu een dag of 3, als ze het vandaag weer doet is het de vierde dag. Het is niet eens hoesten wat ze doet, het klinkt meer net zoals je zelf je keel schraapt.

Wat nu? Moet ik me zorgen maken (doe ik al, maar is het terecht)?

ellepel

Re: Zorgen maken om kuch of (nog) niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:37

lijkt me een stofkuchje...

de mijne doet het in de winter, zo vanuit de stal ook bij het aandraven 1 of 2 x de stof eruit hoesten en dan is t weg..

ik maak me daar nooit zorgen over, maar als ze dit nooit gedaan heeft en nu ineens wel..hmm, is t stoffig bij jou in de omgeving? t kan daar wel gewoon van komen hoor...

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:25

dat deed mijn pony ook wel eens, misschien dat het voeren van fenegriek helpt, bij mijn pony wel, probeer het eens. enne succes

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:58

De mijne doet dat ook. Als ik hem een stukje brood met honing geef voor het rijden niet. Volgens mij is het niet iets om je zorgen om te maken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 19:08

Mijn schimmel doet dat al 20 jaar....en die mankeert niets aan haar longen, het is eerder een gewoonte (geworden ?) dat betekent dat ze klaar is voor het echte werk

Heeft ze dit nog nooit eerder gedaan ?

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 20:42

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Kate deed het nooit eerder zo, wel eens een los kuchje tijdens de eerste drafpassen. Dan had ze vaak nog even een mondje gras onderweg naar de bak meegepikt .

Het ziet er ook niet uit alsof ze er last van heeft, ze kucht, briest (zonodig herhalen) en gaat vrolijk door. Nu is het natuurlijk ook raar weer, van heet naar koud en omgekeerd. En ja, ook staat ze op een zandbodem in de paddock. Zou het dan toch stof zijn?

Inmiddels heeft ze haar eerste portie foenegriek binnen, hopen dat het dan snel over is.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:17

hmm vaag.. toevallig begon orisse vandaag met rijden ook opeens met kuchen.. wle weer briesen daarna.. dat is goed hebben ze mij geleerd... maar ik vertrouwde het ook niet echt aangezien ze echt nooit hoest.. met lange teugel was er ook niets aan de hand.. maar zodra ik dus de teugels aanam.. kreeg ze denk ik benauwd of kriebels in dr keel.. en dna ging ze kuchen... dus ik ben lekkr alleen gaan stappen....

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 20:37

Als de mijne hoesten, krijgen ze Thijmsiroop of denneknoppen honingsiroop over de brokken of gewoon in de voerbak. Te koop bij Kruidvat, eigenlijk voor mensen.
Ze vinden het heerlijk en het hoesten is snel over.
Er zijn wel meer paarden die even hoesten als ze loskomen met rijden..Maar ik geef het soms ook wel eens tussendoor, ze vinden het zooo lekker.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 08:58

hoesten is echt nooit goed; kijk maar naar jezelf. Als je hoest kan je licht verkouden zijn of een keelpijntje hebben. Hoeft dus niet ernstig te zijn. Het is niet meteen een bronchitis. Wel als je er niets aan doet. Dus overgevoelig voor stof? Haal hem/haar uit zijn stoffige omgeving. Alergisch voor hooi/stro. Op zaagsel zetten.
Als het paard met lange teugel niet hoest en wel als je teugels aanneemt en gaat werken, grote kans op een keelontsteking(kje). Honing / Thijmsiroop geven is dan een goed idee. Als het voortduurt (na een paar weken) echt even de VA erbij halen. Voorkomen = beter dan genezen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 14:46

Ik ga wel met baootje mee.

Mijn fjord heeft ook 1,5 jaar lang met een kuch gelopen.
idd zo'n opstart kuchje en dat terwijl hij pas 5 maanden was toen het begon.

Mijn DA gaf me wel gelijk dat een kuchje wel serieus genomen moet worden.
Ik heb heel wat potten en siroopjes verslonden voor de DA zei dat het toch maar moest slijten.

Diezelfde dag werd hij gecastreerd en de dosis antibiotica die hij toen kreeg heeft er ook voor gezorgd dat de kuch weg was.
Ik hem hem daarna ook nooit meer gehoord.

Als je denk de DA al te vaak te hebben gebeld vor niets waarom dan niet even bellen en telefonisch overleggen.
Misschien kun je wat krijgen en scheelt het voor beide tijd en kosten.

Verder zou ik het dier 7 tot 10 dagen rust geven en dan nog eens kijken.
Dit is meestal de tijd die ik aanhoud om te zien of het minder wordt.

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:34

Mijn paard doet dit ook bij het aandraven. De ene keer erger dan de andere keer. Het is niks om je zorgen over te maken. Als je paard warm wordt komt er slijm los wat ze kwijt moeten. Je kan het beste je paard gewoon even lange teugel geven, maar wel blijven draven! Als je namelijk weer gaat stappen en daarna aandraaft is het misschien wel weg, maar als je vervolgens weer gaat stappen en daarna weer aandraven is de kans groot dat je paard weer begint te kuchen. Dus wel je paard de kans geven even te kuchen, maar wel gewoon blijven draven dan heb je er verder ook geen last meer van. Ik ging eerst elke keer stappen als ze het deed, maar dat hielp niet echt Nu ik haar elke keer laat uitkuchen doet ze het soms ook niet bij het rijden, het wordt steeds minder in ieder geval.
Succes ermee