wat te geven om supernerveus paardje op trailer te krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyke

wat te geven om supernerveus paardje op trailer te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 08:56

De topic zegt het eigenlijk al allemaal. Ik moet hem morgen op de trailer krijgen, maar hij is daar slechts één keer op geweest en was supernerveus. Nu heb ik me laten vertellen dat er iets zou zijn om ze te geven, om hem kalmer te maken. Iemand anders vertelde me dan, dat het niet veel zal helpen, omdat hij precies zo zenuwachtig is. Het is een arabische volbloedhengst van 9 jaar. Help?

MeiaLuna

Re: wat te geven om supernerveus paardje op trailer te krijg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:01

oefenen en herhalen!je moet hem vooral niet proberen te laden als je snel weg moet,doe het alleen als je echt veel tijd hebt.beter is ook om niet meteen te rijden met de trailer.je kan het beter verdelen over verschillende dagen,bijv: dag 1: inladen,iets lekker geven als hij erop staat en terug uitladen en op de wei zetten. Dag 2:een paar keer na elkaar in en uitladen. dag 3:inladen en een klein stukje rijden. natuurlijk ook altijd uitvoerig belonen!
kalmeringssuplementen helpen wel iets,maar als hij echt bang is zullen deze ook niet werken.bovendien is het altijd beter om te werken zonder kalmeringsmiddel,hij moet het tenslotte later ook zonder doen.

Ladyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 09:09

fProbleem is dat het morgen al moet gebeuren en dan nog met een geleende trailer. Ik kan niet op voorhand oefenen, want ik het er zelf geen. Dat is nu niet het probleem, hé. Het kalmeringsmiddel zou Sedalin heten heb ik net gehoord. Of bestaan er nog middelen die helpen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:16

wat je misschien vandaag wel al kunt proberen is om hem over wat platen heen te laten lopen, of een zeil op de grond, probeer ergens een nauwe doorgang te vinden en loop daar een paar keer doorheen.
zo kan hij alvast ff wennen aan gekke dingen..

verder idd sedalin, alhoewel dat nu anders heet, kun je halen bij de ruitersportzaak, wel op tijd geven als het paard al heel druk en opgewonden is werkt t namelijk niet of maar heel weinig..

maar misschien valt t allemaal mee, mijn pony kan een ongelooflijke zeuwpees zijn, maar als er een trailer staat stapt hij er zo in...
in elk geval succes!

Ladyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 09:29

Dat van die nauwe doorgang zal het probleem niet zijn, denk ik, want hij moet dagelijks door een gewoon deurgat om naar zijn "poetsplaats" te gaan. Dat van die platen vind ik een goed idee. Dat probeer ik zeker vandaag, want hij is een gigantische schrikpees. Bij het minste vreemd geluid, gaat hij de hoogte in.
Alvast bedankt voor de tips.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:33

wat je in sommige gevallen ook nog kunt doen is hem van te voren niet teveel voeren..zo hebben ze wat honger en gaan ze vaak met een emmertje brok of handje hooi zo achter je aan de trailer in..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:41

Mijn ervaring met Sedalin en Arabieren is niet erg positief. Ze werden er knettergek van, ipv kalm.

Sedalin is idd niet meer in de handel, Sedasan, de opvolger, heeft een 3,3x lagere concentratie, je zou er dus 2 spuiten in moeten douwen om ongeveer hetzelfde effect als met Sedalin te krijgen.

Als het echt 'nu of nooit' is, kan ik je maar 1 goede tip geven die bij Arabieren wel goed werkt: blinddoeken.

Ladyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 09:52

Blinddoeken? Schrikt hij dan niet van elk geluidje dat hij niet kent?
Pfff, jullie maken me nu wel een beetje ongerust zenne. Ik vrees er een beke voor...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:05

Oh, ik 'hoor' nu dat je in Belgie zit. Daar is Sedalin wel nog verkrijgbaar.

Maar nogmaals, ik zou het met een Arabier niet proberen, heb er echt hele slechte ervaringen mee. En met blinddoeken juist hele goede. Zo'n blinddoek wordt ook bv gebruik bij renpaarden als ze de startbox niet in willen.

En nee, ze schrikken dan niet van elk geluidje, ze lopen heel willig, maar wel wat onzeker natuurlijk, met je mee, ook omhoog de klep op en zo. Ook als je normaalgesproken zouden slaan naar een longe achterlangs, doen ze dat niet meer als ze niks kunnen zien. Steigeren idem, ze kunnen niet zien wat ze doen en waar ze neerkomen, dus durven ze veel minder.
Niet met teveel mensen eromheen, zorg voor 2 ervaren helpers erbij, en gewoon doorzetten, dan lukt het best.

En probeer eerst zonder, en pak die blinddoek (een grote badhanddoek is prima) pas als het echt niet met wat geduld en vriendelijkheid lukt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:33

Wat je hem moet geven?
Zelfvertrouwen. Het is niet verstandig en niet eerlijk in mijn ogen om dit in één keer te willen.
Als je wilt dat je paard vertrouwen in jou en een trailer krijgt en houdt zul je dit toch in zijn tempo moeten oefenen totdat hij zich op zijn gemak voelt.
En niet van 'morgen moet het gebeuren' zo werkt het niet.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:37

amen ranna!
dat probeerde ik haar ook al duidelijk te maken!

Ladyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 12:33

Dit weet ik allemaal wel, maar uitstellen is onmogelijk. Morgen is de enige dag dat hij weg kan, het is maar voor één keer heen en één keer terug over 2 maanden. Dan moet hij nooit meer vervoerd worden. Hij mag dan zijn hele leven blijven waar hij is, tenzij bij een noodgeval natuurlijk. Maar voor die reis is het even nodig om kordaat te zijn. Vandaar ook mijn oproep hier.
Morgen laat ik weten hoe het is gegaan. Ik ga hem nu eens lekker gaan verwennen.

Ladyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 12:36

Wat ook het probleem is, ik heb zelf geen trailer en waar hij staat is er ook geen voorradig waarop ik eens kan oefenen. Morgen kan ik even één lenen van iemand. Anders had ik dit al lang gedaan.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:27

Volgens mij kun jij zelf vooraf ook wel een borrel gebruiken

Het zou het mooiste zijn als je een handig en kordaat no-nonsense persoon kunt vinden die je kan helpen, je weet wel, zo iemand met een enorm natuurlijk overwicht. Dan zul je zien dat hij er zo op staat, niet te moeilijk over doen, gewoon laden met dat dier, geen gezeur.