help ! plekjes vol met vliegjes...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

help ! plekjes vol met vliegjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 22:34

Ik heb nu al een aantal malen gemerkt dat bij mijn paarden op bepaalde plekken op het lijf, m.n. onder op de buik/in de nek, daar waar de aderen wat meer aan de oppervlakte liggen of een haarkruintje is, het soms vol zit/krioelt met kleine vliegjes. Soms tot bloedens toe.

Ik spuit anti-vlieg/mug maar 't helpt niet veel. Op een of andere manier zijn die plekjes erg aantrekkelijk voor vliegjes.
Wie herkent dit en wat doen jullie hiertegen ?

Anya

Re: help ! plekjes vol met vliegjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 23:08

ik doe er niet zoveel tegen. Het is meestal tegen de avond een uurtje. Daarna zijn ze weer weg. Als ik Lan voor de stal zet (bij de open deur) heeft ze er last van. Zet ik haar weer in de stal zijn ze vaak weer snel weg. Als ze echt wat langer voor de stal moet staan, dan doe ik haar vliegendeken op. Die heeft een buikflap.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 06:36

ik herken t wel en smeer er gewoon een dikke laag uiercreme op, dan blijven de vliegen wel weg...

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 16:56

Ja idd, mijn paard heeft ook 2 van die plekjes. 1 op d'r rug en 1 onder op d'r buik. Niet tot bloedens, du sdacht ik dat ze onschuldig waren. Ik heb er ook nooit iets over gelezen of gehoord. Iemand die weet wat het zijn???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:36

hoort bij de zomereczeem!
gewoon zo behandelen dus...

onder de buik iets achter de singel en bijvoorbeeld op de rug achter het zadel,in de hals.... klopt ,daar waar haarkruintjes zitten, zijn typische eczeem plekjes....hydrocortiderm of dikke laag zalf erop smeren werkt t beste

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:37

Nou mijn merrie heeft ook vaak de hele buik vol met vliegjes, maar gek genoeg heeft ze er geen last van en schuurt ze nooit!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 21:42

Daar ben ik het met daantjuhhh eens, dit is niet hetzelfde als zomerexceem. Daar SeMe ook niet van vliegjes komt, maar dat is een andere discussie.
Ook mijn paard vertoond geen symptomen of wat voor klachten dan ookt. Er zit alleen een concentratie vliegjes op 2 bepaalde plekken op haar lichaam. Waarom doen die vliegjes dat en waarom daar is mijn vraag.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 21:51

Nee, ik geloof ook niet dat dit zomer-exceem is, ze schuren er verder niet op. De plekjes zijn meestal een kruintje en een andere kwetsbare plek is onder de buik-een dikke ader. Misschien waar ooit de navelstreng heeft gezeten ????

Het zijn ook geen mugjes, maar echt kleine vliegies.