* ? Hoefkatrolontsteking !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobelle

* ? Hoefkatrolontsteking !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 20:04

Hallo !
De DA heeft vandaag dmv foto's, eindelijk na 2 maanden suggelen en manken, vastgesteld dat mijn paard een ontsteking van het straalbeentje heeft. De ontsteking is van graad 3. Is dit hoefkatrolontsteking? Wat is dit juist ?
Is de kans groot dat poedertjes hiertegen helpen? Of valt er niets ( ) aan te doen? Kan natuurlijk hoefbekappen ook helpen?
groetjes van een heel ongerust baasje, tine

M3isSi3j

Re: * ? Hoefkatrolontsteking !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:54

Het zou hoefkatrol kunnen zijn idd. Ze kunnen door middel van ontstekingsremmers en rust de ontsteking laten genezen en soms zijn bloedverdunners nodig om de hoef te kunnen laten door bloeden.

Voor meer info moet je gewoon je DA bellen. DIe kan je het beste alles uitleggen aan de hand van ervaringen, foto's, plaatjes ed.

Je hoeft helemaal niets ergs te beteken, waarscheinlijk mag je er niet meer mee springen.. maar pleeg hiervoor je DA raad!

Succes

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 01:45

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 07:54

Natuurlijk bekappen, is een hele goed genesingsproces.

Ik heb zelf ook een paard met HKO 3. Ik heb hem nu 6 maanden van de ijzers af en ik ben nu 2 maanden natuurlijk aan het bekappen.

Hij loopt niet meer kreupel. Ik ben nu bezig met rechtrichten, want door het vele ontlasten (te laat erachter gekomen) is hij enorm vast aan de rechterkant.

Kijk maar eens op www.hoefnatuurlijk.nl. Het is echt waar.

Eeen paard met HKO moet bewegen bewegen bewegen. Zet hem niet stil.!!!!!!!!!

Sterkte en hou vol. Als je natuurlijk gaat bekappen en je paard heeft altijd op ijzers gestaan, heb je nog een lange lijdingsweg te gaan, maar het gaat goed komen.

Grt Brigitte

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:13

shasta schreef:
kijk eens op

Inderdaad op deze site haal je veel uit, ga desnoods keer in ned kijken naar lesdag, misschien heb je er wat aan.

Spot schreef:

Ik ben nu bezig met rechtrichten, want door het vele ontlasten (te laat erachter gekomen) is hij enorm vast aan de rechterkant.

Eeen paard met HKO moet bewegen bewegen bewegen. Zet hem niet stil.!!!!!!!!!

Inderdaad wat word vermeld rechtrichten helpt zeker het overbelasten van je paard. Paard is namelijk meer gewicht op 1 kant gaan gooien waardoor er overbelasting veroorzaakt word. Werk hier snel en diskreet aan met behulp van deskundige!!! Zeer belangrijk. En ook ik ben hier te laat aan begonnen en heb ook HKO paard fase 4!!!

Zeker paard niet stilzetten, regelmatig beweging is echt een essentie van zo'n paard.

In mijn onderschrift zie je ook andere links waarover HKO/ rechtrichten/natuurlijke buiging van paard besproken word. Succes ermee. Mocht je nog vragen hebben, laat het me weten.
Laatst bijgewerkt door Jantien op 05-09-05 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: site verwijderd, is al genoemd in topic, quote aangepast om dezelfde reden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:53

Mjn paard heeft ook HKO FASE 3 en na een maand rust moest hij op balkijzers. Nu na 2 jaar ga ik het weer met normale ijzers proberen.

nobelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 21:24

Oohh ! Jullie zijn al allemaal heel erg bedankt hoor !
- Ik wist HELEMAAL niet dat je je paard in beweging moest houden ! Ik doe namelijk alles om haar niet te veel pijn te doen en haar dus bijna niet te laten bewegen ... OEPS !
Maar goed dat ik dat al weet dan ! Maar, doe ik mijn paard dan niet teveel pijn? en HOE ?? moet ik haar juist laten bewegen zodat ze niet teveel pijn heeft ? ( Tss haakjes ze heeft hko 3 aan haar rechtervoorbeen...)
- Over dat natuurlijk hoefbekappen: ik heb een afspraak gemaakt voor maandagavond , met "Raf Anteunis". Ik weet niet of hij jullie gekend is.
Alvast nog maar eens bedankt!
Tips en raad zijn nog altijd welkom
-xxx- tine

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:09

nobelle schreef:
Hallo !
De DA heeft vandaag dmv foto's, eindelijk na 2 maanden suggelen en manken, vastgesteld dat mijn paard een ontsteking van het straalbeentje heeft. De ontsteking is van graad 3. Is dit hoefkatrolontsteking? Wat is dit juist ?
Is de kans groot dat poedertjes hiertegen helpen? Of valt er niets ( ) aan te doen? Kan natuurlijk hoefbekappen ook helpen?
groetjes van een heel ongerust baasje, tine

Sinds twee maanden ben ik mijn paard (HKO 3) natuurlijk aan het bekappen. Resultaat is zeer goed, paard gaat echt vooruit. Chico loopt ruimer, tikt niet meer zoveel aan, struikelt stukken minder en pointerd niet meer. Daarnaast brokkelen de hoeven niet meer, worden de hoeven keihard en draven, zelf galopperen zal op termijn zeker mogelijk zijn. Zelfs op het harde. Ben er echt van overtuigd dat elk paard zonder hoefbeslag kan, ook paarden met HKO en laat je niet afschrikken door een gevoelig lopend paard wat net van de ijzers komt. Door langzaam op te bouwen gaat dit in zeer korte tijd vooruit.

Grt Brigitte

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 08:41

Ik zou willen waarschuwen voor Natuurlijk Bekappen, praat met je gewone smid erover. Met een Eggbar en misschien siliconenpads kan hij je paard helpen....Geef je paard rust, eventueel voedingssupplementen die het kraakbeen helpen herstellen (chondroitine en glucosamine, zoals bijv. Equiflexion) en neem contact op met Antoine de Bodt. HKO komt door verkeerd rijden, niet door verkeerd bekappen!

WAARSCHUWING: Niet ieder paard kan natuurlijk bekapt worden. Lees het verslag van Hippotha (boktnaam) op deze website:

http://www.gevaren-natuurlijkbekappen.tk/

Heel veel wijsheid toegewenst.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:45

Misschien kun je beter met je dierenarts te behandelmethode overleggen en vragen in hoe verre je paard last heeft van zijn/haar hoefkatrol ontsteking. Dat lijkt me een stuk handiger dan hier adviezen van de 'bokt deskundigen' voor lief te nemen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 00:55

Wat op *** staat heeft echt wel zin hoor.
Ik heb zelf ook les gehad van iemand die lest bij Antoine de Bodt om mijn paard weer recht te richten en we zijn op de goede weg.
En anders stuur een mailtje naar *** voor meer informatie
Laatst bijgewerkt door Jantien op 05-09-05 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Site verwijderd, mogen maar 1x in een topic genoemd worden.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 13:46

Ga alsjeblieft voor je gaat naar goeroes die menen HKO te genezen met natuurlijk bekappen of bepaalde rijtechnieklen naar een goede DA!!
Er zijn allemaal geweldige sites over wonderen met HKO maar: Er is geen Anky of geen springruiter die erover peinst zijn paard natuurlijk te bekappen en er is ook geen prof in nederland te vinden die volgens de methode van AdB rijd.
Mijn paard heeft HKO fase 4 en loopt 100% rad en springt er ook mee en daar is geen smid of andere instercteur aan te pas gekomen. Mijn DA heeft door middel van ontstekingsremmers (geen cortisonen en geen inspuitingen) en met rust matige traning longeerwerk en gebruik van thermoscans iedere 2 weken mijn paard weer helemaal de oude gekregen. He oorzaak gaat noit meer weg maar de ontsteking wel en er is soms echt nog volledig normaal mee te rijden.

Het is waanzinnig wat mensen allemaal proberen en zowel met AdB zijn er zo veel positieve verhalen en met Natuurlijk bekappen gebeuren al helemaal wonderen.. maar er is een maar aan deze methodes, Niemand van die mensen heeft 10 jaar gestudeerd en is medisch onderlegd. Het kan je best erg goed helpen maar begin met gewoon gezond verstand en echt een goede in paarden gespecialeseerde DA (dat zijn er maar weinig in NL )

Lees vooral die site de Cassidy aanhaalt van al die alternative methodes zijn niet zonder risico!! Ik heb hele goede maar ook ronduit verschikkelijke verhalen gehoord.
Rechtrichten is een wezenlijk onderdeel van paardrijden maar geen wonder methode tegen HKO.

Verdiep je eens goed (medisch) in de matherie ook vial normale weg zonder toestanden is HKO heel prima en verantwoord te behandelen in veel gevallen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 14:07

Er rijd dus wel top amazone volgens Antoine de bodt manier

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 14:13

Die discussie is hier denk ik niet op zijn plaats .. en die amazone zit bij mijn weten niet in de equipe. Kan best zo zijn hoor maar ik denk dat het geen verkeerd advies is om eerst een goede DA te raadplegen

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 14:26

Ik ga met Riant en Cassidy mee. Helaas zijn hier op bokt een aantal mensen die iedereen met een probleem naar AdB willen sturen of natuurlijk bekappen. Helaas is al deze alternatieve 'onzin' niet bewezen. Ga alsjeblieft naar een goede paardenDA.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 14:43

Jullie weten dus echt niet wat Anoite de Bodt doet met paarden he.
Naikta de Boer heeft een paard die 5 jaar kreupel is geweest en loopt dus nou weer goed via de Antoine de Bodt manier hoe verklaren jullie dat dan?

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 15:07

Antoine de Bodt doet weinig anders dan iedere fatsoenlijke instructeur: namelijk terug gaan naar de basis van de africhting wanneer deze niet in orde is.
Dat houdt voor veel van de deelnemers aan zijn clinics in dat ze hun paard leren rechtrichten (of althans 'm anders stellen dan ze gewend zijn).

Wat Antoine de Bodt anders doet dan andere instructeurs is dit basisprincipe verkopen als zijnde dé oplossing voor met name paarden die klinische HKO hebben.

Daarnaast vind ik hem vooral erg sterk in het geven van een goed gevoel aan de eigenaren die bij hem komen met hun probleem. Didactisch vind ik hem een heel stuk minder goed.

Bedenk erg goed dat je door een paard anders te richten makkelijk zijn kreupelheid kan laten verdoezelen. Dat wil niet direct zeggen dat die kreupelheid er niet meer is.
En de kreupelheden waar het dan om gaat, zijn nooit de paarden die op 3 benen staan, maar paarden die net niet lekker lopen, om die te beoordelen kost nog altijd veel ervaring.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:34

Ik rij dus ook op de Antoine de Bodt manier omdat mijn paard scheef is was.
Het is echt een top manier om je paard weer recht te rijden vindt ik

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:38

Ik vind dat Jantien het goed verwoord en ik heb toen mijn paard HKO had me weldegelijk verdiept in de methode van Antoine. Ik heb de hele website nageplozen en veel naar ervaringen gevraagd etc. Hij doet best wel goede dingen maar mijn instructeur en ik zijn al vanaf het begin met rechtichten bezig dus een recht paard rechtrichten daar zag ik het nut niet zo van in. En nut van recht richten daar sta ik dus helemaal achter iedere ruiter zou dat dat als onderdeel van de basis mee moeten nemen. En ook rechtrichten kan op meerdere manieren. Die rijstijl sluit bij sommige mensen en paarden heel goed aan en bij anderen helemaal niet.

Er zijn meerder manieren en AdB heeft best succes verhalen.. maar ook een paar minder fraaie die je niet hoort.
Het is best een goed Alternatief. Maar ga eerst gewoon naar een DA een goede gerenomeerde paardenarts vaak kom je er dan ook goed uit. Afhankelijk van het soort HKO.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 18:14

Ik heb weinig toe te voegen aan de antwoorden van Riant, Cassidy en Jantien.

Laat je niet gek maken !!!

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 20:20

Ook ik ga mee met de reacties van Cassidy,Riant en Jantien.
Ik zal zo kort mogelijk proberen uit te leggen hoe het bij ons is gegaan.
Vorig jaar december bleek Ligon hko 3 te hebben,samen met een ontsteking in het hoefgewricht waardoor de synovia er als water uitspoot.
Ik dacht echt dat dit het einde was.En dat terwijl ik hem pas 3 mnd had.
Voor mezelf alle mogelijkheden op een rijtje gezet en een behandelplan opgesteld.
Hij werd ingespoten met hyalionzuur(?)om de synovia weer aan te maken en hij kreeg een infuus met Tildren.
Er werden egg-bars met een leren rand ertussen onder z'n voeten gezet en ik besloot hem nog aanvullend cortaflex te geven.
Vanaf dat moment ging hij goed vooruit en nu doe ik weer alles met hem en loopt hij beter als ooit.
Ik les bij een instructrice die o.a goed op het rechtrichten let (niet op de A.de Bodt manier!!)en dat werkt perfect!
Hij is mooi recht,veel ruimer en zeer regelmatig.
Het zal bij ons heus wel een combinatie van dit alles zijn waardoor hij het zo goed doet,maar momenteel ben ik de gelukkigste mens op aarde.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 21:43

Pipi schreef:
Het zal bij ons heus wel een combinatie van dit alles zijn waardoor hij het zo goed doet,maar momenteel ben ik de gelukkigste mens op aarde.

Je formuleert het juist, het succesvol behandelen van klinische HKO is een combinatie van factoren