piepkleine wondjes bobbeltjes onder het zadel ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dors04

piepkleine wondjes bobbeltjes onder het zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 18:09

hey
ik ontdekte vandaag toen ik haar poetste allemaal kleine bobbeltjes zeg maar kleine ja je kan het geen wondjes noemen het is niet open enzo
het zijn rare ronde bobbeltjes als je erover heen gaat voel je het heel erg maar als er een zadel op ligt of je er over heen gaat heeft ze er geen last van
weet iemand misschien wat ik bedoel en wat ik er tegen moet doen

xjessx

Re: piepkleine wondjes bobbeltjes onder het zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:23

Dan ligt het zadel waarschijnlijk niet goed, misschien een zadelmaker ernaar laten kijken..

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:26

niet schrikken,
maar dat kunnen vlooien zijn die zich schuilhouden in de vulling van je zadel... ik ken iemand die dat gehad heeft, en het enige dat je kan doen is je zadel in de gaten houden!
x (maar ik hoop voor jou dat het dat nie is)

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 18:28

chiwawa lekker
bedankt maar moet ik dat dan gewoon laten gaan
en er zitten ook kosten op enzo je kan het wel zo uit de huid pulken teminste van de rug af

en xjessx ik had al gezegt het zadel wordt voor beide paarden gebruikt terwijl ze op allebei niet egt helemaal goed liggen

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:30

Michelle? Ik denk dat het een begin is van druk plekken, dus denkt dat een goed passend zadel wel nodig is

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 18:42

daar ben ik ook voor aan het sparen
maar aangezien het me eigen paard niet is kan ik het geld niet toveren jes

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 20:04

Skroderijs schreef:
daar ben ik ook voor aan het sparen
maar aangezien het me eigen paard niet is kan ik het geld niet toveren jes

Nou idd, ik vind ook niet dat de eigenaresse dat van jouw kan verwachten dat je een nieuw zadel koopt voor die pony's, wel lief dat je dat wil doen, maar sorry dan moet ze zelf maar een ander zadel kopen hoor, maar ALS je een zadel gaat kopen laat dan een zadelmaker er naar kijken

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 20:06

Denk wel dat het aan het zadle ligt

luckytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 20:07

Als het drukplekken zijn moet je heel goed koelen en koelgel werkt heel goed.
Heb ik ook gebruikt bij mijn pony en je ziet er nix meer van

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 20:22

ik denk dat het zadel niet helemaal goed past..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 23:10

Laat voor de zekerheid je DA even kijken. Maar als je paard er geen last van heeft en je er gewoon op kunt drukken e.d. dan zijn het hoogstwaarschijnlijk talgbultjes. Zo goed mogelijk schoonhouden van dekje en zadelplek is de enige echt werkende remedie.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 23:13

wat het ook nog kan zijn is:
Irritatie van het zweet (dekjes vaak verschonen en zweetplekker afspoelen)
Of dat had mijn vorige pony: het zeep waar wij de dekjes mee wasden kon hij niet tegen!
Dus niet te veel zeep gebruiken bij het uitwassen!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:03

elke dag een schoon dekje en afspoelen m,et koud water. (als je niet elke keer je dikke dekje wilt wassen kan je ook een molton in stukken knippen en die onder je dekje doen. er kunnen er 6 a 8 uit een laken dus dan kan je aan het iend van de week alle dekkies in de was en dan kan je weer een week vooruit. Als je steeds zorgd dat je schone dekjes op de rug legt is de kans groot dat het beter wordt.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:09

Als het niet pijn doet kan het ook nog nodulaire necrobiose zijn, da's een moeilijk woord voor bultjes-die-geen-pijn-doen Ze weten niet hoe 't komt maar zijn het er wel over eens dat je er het beste niks aan kunt doen. Dus als ik jou was, zou ik even naar het zadel kijken, alles goed schoonhouden en verder nog niet te veel gaan prutsen met allerlei smeerseltjes, daar wordt t soms alleen maar slechter van.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:10

tja, en het zou zelfs nog een eiwit allergie kunnen zijn, maar dan moet hij er ook meer over het lichaam hebben.
En is dat met nodulaire necrobiose ook niet zo?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:46

Hey Michelle, denk dat t regenschurft is (dermatophilose) veroorzaakt door de bacterie Dermatophilus congolensis.
Deze is aanwezig in de omgeving van een paard. Sommige paarden zijn 'drager' zonder dat ze er zelf ziek van worden. Door kleine wondjes of schaafplekjes komt de bacterie in de huid en de haarwortelzakjes terecht. De besmetting kan van het ene paard overgaan op het andere (speedy). het gebruik van dezelfde borstels bij meerdere paarden kan de bacterie verspreiden. Ook door insecten kan de infectie binnen een koppel worden verspreid. Dit gebeurt vooral als de huid gedurende lange tijd vochtig is en de waslaag niet meer intact is. De aandoening komt daarom ook vaak voor bij paarden die buiten lopen bij regenachtig weer en dus een natte vacht hebben. In de meest typische gevallen zal de infectie de lijnen volgen waar het vocht van de rug afloopt. De aandoening vertoont dan een patroon van smalle, streepvormige letsels. In zeldzame gevallen kan ook de mens worden geinfecteerd.

De huid heeft normaal een goede weerstand tegen de meeste bacterien. Maar weinig bacterien zijn in staat om zelfstandig de huid aan te tasten. Meestal treden bacteriele infecties op als zogenaamde secundaire infecties. Ze krijgen een kans nadat de huid door een andere oorzaak of door een trauma is aangetast. Het verlies van weerstand van de huid is vaak de oorzaak dat een bacterie de kans krijgt om ziekte te veroorzaken. (let wel, als de algehele conditie/weerstand niet goed is, is die van de huid dat ook niet)

Het klinische beeld lijkt bij het paard soms op een schimmelinfectie. Het begint met bultjes en opstaande haren. In een later stadium ontstaan er korsten en schilfers op de huid. Als die eraf worden gehaald blijft er een lichtrood open plekje achter. Aan de onderkant van het korstje vinden we soms wat groenig pus. De haren laten los uit het haarwortelzakje waardoor aan de onderkant van het korstje typisch borstelachtige haarpuntjes uitsteken. De aandoening KAN pijnlijk zijn, maar het jeukt meestal niet.

Wil je t zeker weten dan moet de DA een bacteriekweek gedaan worden.

Als behandeling worden de huid en de korstjes goed gewassen met Betadine shampoo of met een shampoo die chloorhexidine bevat. Probeer de korstjes zo veel mogelijk te verwijderen. Zalf waarin corticosteroiden zoals prednison of dexamethason zijn verwerkt, kunnen beter niet worden gebruikt. Bij ernstige gevallen moet het paard om de dag worden gewassen met betadine shampoo gedurende ongeveer een week. Droog het paard na het wassen goed af en zorg voor een schone en droge stal. Bij ernstige gevallen kan een behandeling met een antibioticum noodzakelijk zijn. Deze moet minimaal zeven dagen worden voorgezet. Hoewel het niet echt een besmettelijke aandoening is kunnen korsten en huiddeeltjes in de stal terecht komen en daar kan de bacterie meer dan drie jaar overleven. Daarom is het beter zieke paarden apart te houden van de anderen totdat de huid is genezen. Poetsmateriaal en borstels desinfecteer je in verdunde chlooroplossing.

Nou hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes,

Eliane

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:09

Citaat:
maar dan moet hij er ook meer over het lichaam hebben.
En is dat met nodulaire necrobiose ook niet zo?

Nee, dat zit juist vaak op de plek van het zadel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:09

dat snap ik niet!
Dan moet het toch ook daar mee te maken hebben?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:11

Stom genoeg waarschijnlijk niet! Wat dan wel de oorzaak is weten ze nog steeds niet...

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:16

Als het eiwit-allergie is, van het hooi bv. dan zit het idd over het hele lichaam volgens mij.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:31

Mijn pony staat bij haar op de wei en heeft regenschurft, en gistren viel het mij ook al op dat katinka het had.
Zie ook het verhaal van eliane michelle
Katinka heb het gelukkig nog niet zo erg als Speedy het heb.
Maar zou het wel in de gaten houden, of ze er geen lat van heb met rijden, zeker met die wedstrijd morgen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:36

HEEFT

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:01

Mijn paard heeft ze dus ook op z'n rug. En ik heb een op maat gemaakt zadel. Steffi vd Laarse zie dat ik hier nix aan kon doen.
Ik heb ook wel eens gehoord dat ze ontstaan als er een blokkade zit. Maar Steffi had m nagekeken en hij was goed, dus daar waren ze nu niet van. Zou idd zorgen dat je steeds met schone dekjes rijdt, en z'n rug afsponst na t rijden. Meer kan je niet doen!

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 14:36

oke bedankt zal ik doen