wie zijn paard met HKO loopt beter door cortaflex

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luvU

wie zijn paard met HKO loopt beter door cortaflex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 11:55

mijn paard heeft HKO 3, en loopt hierdoor na vele pogingen met beslag e.d. nog steeds niet helemaal zuiver mee

ik ben benieuwd of er paarden zijn die beter zijn gaan lopen puur door toediening van cortaflex

Spot

Re: wie zijn paard met HKO loopt beter door cortaflex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:12

Mijn paard heeft ook aan beide voorbenen HKO 3.

Ik heb de ijzers eronderuit gehaalt, ben anders gaan bekappen.

Heel veel stappen op het harde (langzaam opbouwen), en mijn paard loopt nu sinds 2 weken compleet zuiver. Het duurt even wat langer, maar ik ben nog nooit zo blij geweest.

Grt Brigitte

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 13:27

mag ik vragen hoe lang je bezig bent geweest ?
bij mijn paard zijn ook de ijzers eronder uit gehaald omdat dit totaal geen effect had. Hij staat nu sinds april op het land, en voor de rest doe ik nu even niet met hem.

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:45

Hij staat nu sinds een half jaar zonder ijzers.
Ik ben nu ongeveer 2 maanden, anders aan het bekappen.
Ik ben echt door een lijdingsweg gegaan, het is niet leuk als je ziet dat je paard pijn heeft.

Ik heb GEEN toevoegingen aan zijn voer toegedient. Veel rust, wel stappen op het harde, steeds een stapje verder en langer.

Het is goed dat ie nu op het land staat, probeer hem ook zolang mogelijk te laten staan.

Een paard met HKO moet bewegen, bewegen, bewegen!!!!!!!!

Veel succes,

Houd vol ook al is het soms moelijk

Grt Brigitte

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:15

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:58

Mijn paard met HKO 3 heeft nu 10 weken zonder ijzers op het land gestaan en hij liep op het gras wel redelijk maar zogauw hij op het harde loopt loopt hij gelijk met alle 4 de benen slecht doordat hij hele gevoelige zolen heeft. Dus hij kan niet zonder ijzers. Vandaag is hij beslagen en hij liep gelijk weer goed op het harde.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:41

Mijn paard bleek een aantal maanden terug ook hko 3 te hebben en een ontsteking in het hoefgewricht,waardoor de synovia veel te dun en helder was.
Hij is behandeld met hyalionzuur(?) en kreeg een infuus met Tildren,egg-bars met een leren rand en ik ben hem voor zijn doen heel anders gaan rijden(ik had hem toen net 3 mnd).
Ook ben ik hem cortaflex gaan geven.
Het zal bij Ligon heus wel een combinatie van dit alles zijn,maar hij loopt nu beter als ooit!
Hij is regelmatig,veel ruimer en mooi recht.

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:55

cynthiar schreef:
Mijn paard met HKO 3 heeft nu 10 weken zonder ijzers op het land gestaan en hij liep op het gras wel redelijk maar zogauw hij op het harde loopt loopt hij gelijk met alle 4 de benen slecht doordat hij hele gevoelige zolen heeft. Dus hij kan niet zonder ijzers. Vandaag is hij beslagen en hij liep gelijk weer goed op het harde.

Als een paard altijd op ijzers gelopen heeft, de hoeven traditioneel bekapt zijn (uithollen van de zolen is normaal???) is het absoluut niet vreemd dat een paard gevoelig loopt op het moment dat je het paard van de ijzers af haalt. Goed bekappen, voorzichtig opbouwen en daar de tijd voor nemen helpt. Ook bij paarden met HKO 3 of meer zie je na verloop van tijd vooruitgang. Gangen worden ruimer, gelijkmatiger en stappen, draven of galopperen wordt zelfs op een harde ondergrond mogelijk. Doorbloeding van het ontstoken gebied wordt steeds beter en herstel treedt op.
Blijft nog steeds, ook paarden met HKO moeten blijven bewegen!

Gr Brigitte

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:55

Wat bedoel je met "uithollen van de zool is normaal"? Mijn smid holt de zolen niet uit, hij haalt er juist zo min mogelijk vanaf.

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:36

Wat bedoel je met "uithollen van de zool is normaal"? Mijn smid holt de zolen niet uit, hij haalt er juist zo min mogelijk vanaf.

Als jou hoefsmid een "traditionele" is, dan snijdt hij in de zool.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:42

Mijn DA had het geloof ik overe het zelfde middel dik 1 jaar geleden.
Ze had het bij meerdere paarden toegedient.
10% ging een fase vooruit 90% bleef hetzelfde.
Ik weet nog dat het niet goedkoop was en dat ze het geloof ik 2 of 3 x toedienen.

Ik weet helaas niet meer hoe het heet.

AdBt geloof ik zelf niet in.
Heb daar mijn redenen voor.
ga ik hier niet neerzetten, want dan krijg ik half bokt over mij heen.
En ik geloof er niet in, maar dat betekent niet of ik het bij het rechte eind heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 22:05

Mijn vriendin haar paardje was afgeschreven door de DA.Hoogste graad hoefkatrol ,niks meer aan te doen.Ze heeft haar bij AdB getraind en nu loopt ze weer goed.Een wedstrijd paard zal het nooit worden maar in de recreatie doet ze het weer leuk.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 13:55

Mijn Hefsmis is ook traditioneel en holt ook nooit de zool uit hoor, de meeste smaden doen dat niet.
Ik heb goede ervaringen met Jointsaver een soortgelijl product als cortaflex. Alleen het is geen wondermiddel het geeft mijn paard nét dat beetje souplesse extra dat hem nog soepeler en makkelijker laatlopen maar het is zeker geen genees middel.
Afhankelijk van het soort HKO en welke da je hebt kan ik je wel een hele goede aanraden fdie mij heel erg heeft geholpen mijn maard weer helemal goed te krijgen..

De glucosamine of ander voedingdssupplement kan een goed hulpmiddel zijn maar lost je probleem in zijn eentje niey op.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 07:58

Bij mijn paard is ook Tildren infuus ingegaan, ik was één van de eerste in nederland die dat kreeg, maar helaas heeft het bij mijn paard niet mogen baten.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:25

Mijn paard heeft ook Cortaflex. Als ik dat minder merk ik dat hij meer roestig gaat lopen. Alleen ben ik ervan overtuigd dat dit niet alleen de HKO verbeterd, goed rijden is veel belangrijker.

janitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 09:12

hoi,

je zou nog kunnen overwegen om het voedingssupplement top-joint te proberen. het is een homeopathisch middel. er zit dus ook duivelsklauw in en is erg goed voor de gewrichten.

verder krijgen paarden met hko een pijnstiller. deze wordt echter alleen door de da voorgeschreven.
ik geef je alleen de tip om de dosering niet mer te verhogen als een zakje per dag. anders ben de het paard niet meer aan het ondersteunen maar je bentde pijn aan het onderdrukken.

ik wens je veel succes verd.

met vriendelijke groet janitre

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 09:48

Mijn paard heeft voor HKO nooit pijnstillers gehand gelukkig. Ik vind dat ook eigenlijk geen slimme oplossing dan vebloem je het prbleem alleen maar lijkt me.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:21

Riant schreef:
Mijn paard heeft voor HKO nooit pijnstillers gehand gelukkig. Ik vind dat ook eigenlijk geen slimme oplossing dan vebloem je het prbleem alleen maar lijkt me.

Lijkt mij ook.
Daarbij,duivelsklauw is toch ook pijnstillend?
Volgens mij mag dat ook niet gegeven worden als je wedstrijden rijdt of wil rijden.

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 12:09

hartstikke bedankt voor de reacties.
ik heb voor mijn paard inderdaad ook al joint saver pro geprobeerd, maar dat heeft bij hem niet zo veel geholpen.
pijnstillers / ontstekingsremmers heeft hij in het begin wel gehad, maar hij staat nu gelukkig al maanden zonder.

nu heb ik een vraag aan degene die gewoon door zijn gegaan met het rijden.
liep jullie paard in het begin nog steeds een beetje te duikelen, en werd dat door het "anders"rijden beter ?
ik ben zelf juist bang dat als ik erop ga zitten, en hem ga rijden, hij er alleen maar meer last van zal krijgen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:56

Het rijden moet je (is mijn ervaring) rustig op bouwen en combineren met veel trainen aan de longeerlijn.
Op een kreupel paard ga ik niet rijden. Door het goed trainen aan de longeerlijk en periodieke controle door mijn DA hebben we besloten weer te gaan rijden.
Rechtrichten is daar een onderdeel van maar ook een goede balans en het goed onderbrengen van de achterhand helpen je paard makkelijker bewegen.
Het is wel belangrijk dat je echt met je verstand rijd en goed naar je paard luistert. Ik ebn samen met mijn instructeur en de DA aan de slag gegaan en dat is helemaal goed gekomen en goed gebleven ook. HKO gaat nooit meer weg mar de ontsteking is weg en mijn paard loopt weer te rennen door de wei en alles.
Hierbij heb ik niks aan het beslag veranders en niks aan mijn manier van rijden alleen ik ben even weer terug gegaan naar een stukje basis om hem nog wat beter in balans te krijgen.

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 13:33

nee, precies dat gevoel heb ik dus ook
op een kreupel paard wil ik niet rijden. Maar dat longeren is toch werk wat op een redelijke kleine cirkel moet gebeuren, en dat is dan toch best een zware belasting op zijn voorbenen ?
het is wel een manier om zijn achterhand er meer onder te krijgen, en daar ontbreekt het hem echt aan
hij is ontzettend op zijn voorhand gebouwd, en heeft echt moeite om zijn achterbenen onder de massa te krijgen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:36

Niet als je met dubbele longe kunt longeren, dan kun je paard ook rechtrichten en in balans brengen!

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 15:24

ja, dat is inderdaad een goed idee.
dat kan ik wel met hem gaan proberen.