Melanomen bij princess [Schimmel paard]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilufprincess

Melanomen bij princess [Schimmel paard]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 20:31

Halo,

Ik had een topic hierover gevonden maar wou het tog niet opnieuw gaan activeren aangezien het al oud was.

Nuja; Ik wist dat bijna alle schimmels dit krijgen.
Vanamiddag heb ik princess eens gewassen met het lekker weertje en wat vond ik onder haar staart wortel 5 Kleine melanomen..
Ik dacht ; Onee hé! [kheb er een schimmel aan weten sterven]

Da is vandaag ook geweest; Moest hier zijn om haakjes eens te verwijderen..
Hij zei; Nja ze heeft melanomen maar niets wat je er aan kan doen.
Hij zei ook dat sommige paarden daar ook wel oud mee worden...
Maar ik vind niet echt prettig nieuws...

Iemand ervaringen?

Ellebel

Re: Melanomen bij princess [Schimmel paard]

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:39

Als ze je paard niet in de weg zitten, gewoon laten zitten. Als je ze weg haalt komen ze vaak 2x zo hard weer terug. Ze kunnen inderdaad gewoon oud worden ermee, het is niet zoals bij mensen een hele kwaadaardige tumor. Heel af en toe kan hij wel gaan uitzaaien in het lichaam, dan wordt het wel een probleem. Maar ik zou me niet meteen te druk maken hoor. Er zijn zelfs mensen die vinden dat het min of meer bij een schimmel lijkt te horen, en ze het allemaal vroeg of laat krijgen.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 06:35

Ik ken 2 schimmels die dit hebben.
De ene is een Arabier van boven de 22 jaar.
Hij zit echt helemaal onder de bulten en heeft dit ook al een paar jaar.
Toch schijnt hij hier geen last van te hebben.
De andere schimmel is een merrie.
Zij heeft een melanoom naast de anus zitten.
Deze blult is gaan onsteken waardoor de merrie niet wilde ontlasten omdat dit zeer deed.
De merrie is uiteindelijk behandeld in Utrecht,waar ze de Melanoom deels hebben weg gehaalt.(ze konden niet alles verwijderen)
Na 3 weken mocht zij terug komen en was de wond zo genezen dat de eigenaar het zelf kon behandelen.
Ze staat nu ongeveer 3 maanden weer hier maar ze blijven aanmodderen.
De plek blijft onsteken (waardoor de merrie dus niet wil poepen) en de melanoom groeit toch weer.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:18

Mijn verzorgpaard had dat ook!

Die melanomen zijn pigment wat ze niet kwijt kunnen omdat ze schimmel zijn. Vaak krijgen ze het pas op oudere leeftijd. (tenminste dat is mij verteld)

Bij mijn verzorgpaard hielp het om haar niet in de felle zon te zetten. Zij ging 's zomers alleen na 18.00 uur de wei in. Sinds we dat deden is die melanoom niet meer gegroeid en het zwarte goedje wat eruit droop bleef ook weg.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 16:24

De merrie van mij die vorig jaar overleden is op 29 jarige leeftijd had al melanomen vanaf de leeftijd van 5 jaar.Uiteindelijk is ze daaraan niet gestorven.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 16:26

Dank je wel voor de reactie's
Ik moet zeggen dat ik er tog wel niet zo happy van loop...

Maar nu is er nog niets aan de hand,en ik hoop dat het zo blijft.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:04

mijn witte shetlander van ongeveer 16 jaar heeft ze ook.
zij heeft vanaf dat ik haar had al een kleine naast haar muts zitten.
en onder de staartwortel zit een kleine en op haar achterbeen zitten 3 bulten, maar zij heeft nergens last van.
en de veearts zei ook, dat ik er dan niks aan hoef te laten doen.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 20:32

bij mijn paard heb ik ook een melanoom laten weghalen (2 maanden geleden) een melanoom groeit constant (meestal) en als hij groter word hoeft dat niet in omvang te zijn maar hij kan ook heel "diep" gaan groeien....en dan is het moeilijker weg te halen. als ze in de buurt van de sluitspier komen dan heb je een probleem want dan kunnen paarden op een gegeven moment hun ontlasting niet meer kwijt. melanomen komen niet 2x zo hard terug omdat het niet iets is wat in het bloed zit zoals bijv. wratten. paarden kunnen met melanomen heel oud worden maar ik zou ze weg laten halen.......

ramona22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:56

Hoi

Mijn paard (ook schimmel) van bijna 22 heeft ook van die melanomen onder de staart, en kleintjes rond de anus. Heeft hier verder helemaal geen last van. Ook heeft ze last van een sarcoid op de hals( goedaardige huidtumor) Hier krijgen oudere schimmels vaak ook last van.
Volgens onze veearts krijgt 90 % van de schimmels boven de 20 jaar op den duur last van melanomen en sarcoiden. Als we dat vantevoren wisten........tja.

groetjes.