manenschuren door teveel eiwit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

desillies

manenschuren door teveel eiwit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 15:20

mijn tinker schuurt zo'n 15 a 20 cm achter zijn halster zijn manen,en dat vind ik, nog afgezien van hoe het eruit ziet (niet dus), erg vervelend voor hem want dat het daar jeukt is duidelijk!

ik heb niet het idee dat hij last van zomereczeem heeft zijn manen verder naar zijn schoft worden ook niet geschuurd.
nou hoorde ik dat het door een teveel aan eiwit zou kunnen komen alleen vraag ik me af of dat kan
als je paard overdag op een onbemeste weide staat en 's nachts binnen staat (op stro) en daar goed hooi te eten krijgt.
ik heb al een periode het hooi geminderd omdat ik bang was dat dat te eiwitrijk zou zijn maar dat had alleen tot gevolg dat paardlief erg hongerig werd en er dus niet vrolijker van werd,ook het schuren stopte niet.

ik heb heel zijn stal al afgetimmerd met mdf platen,heb matten opgehangen om tegen te kunnen schuren e.d maar nu gebruikt hij de palen in de wei wel.

ik heb ook gehoord dat je je paard kunt laten enten tegen de jeuk maar dat blijkt niet bij ieder paard te werken,heeft iemand hier misschien ervaring mee?

alvast bedanktvoor het lezen van mijn lang uitgevallen vragen

ellepel

Re: manenschuren door teveel eiwit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:35

Afbeelding

mijn pony heeft wel zomereczeem en schuurt meestal alleen het eerste stuk van de manen zoals je kunt zien op de foto..
is van paard tot paard tochw el verschillend...

de plekjes smeer ik in met hydrocortiderm.( te koop bij de dierenarts)
optie is om hem volledig uit het gras te halen, wel gewoon hooi voeren en kijken of het minder word...dan weet je of het wel of niet aan het gras ligt.

eiwit in vers gras is toch altijd anders dan eiwit in hooi...
gaat tegenwoordig trouwens ook vaak om fructaan( suikers) die in gras zitten, eczeem paarden zouden daar ook op reageren...

beetje uitproberen wat bij de jouwe werkt... misschien juist snachts buiten en overdag in een bak/paddock?
schuren word dan moeilijk, hij kan geen gras eten,maar is tegelijk wel lekekr buiten...

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:44

mijn tinker heeft hele erge zomereczeem.. echt over bijna heel haar lichaam heen.. er zijn cortisonen injecties maar daar zitten veel risico's aan zoals hoefbevangen raken... ik heb dit zelf niet gebruikt omdat ik prednisolon heb gebruikt en daar reageerde ze al slecht op (verlaagde weerstand enzo..) dus de injecties zouden dan helemaal slecht zijn.. en ook niet helpen..
een andere enting die gebruikt wordt bij eczeem of jeuk is traumeel, dat moet je zelf inspuiten en werkt onstekingsremmend, dit gebruik ik wel en het is natuurlijk niet weg maar het wordt ook niet erger...
als brok krijgt quin subli semit samen met ander voer waar ik de precieze naam even niet weet (ze noemen het tinkerbrok..) dat hebben we gehaald bij jan linker (tinkerstamboek..)..
ik merk wel dat voeding heel erg belangrijk is bij tinkers en dat tinkers verschillende kwalen kunnnen overhouden aan een slechte voeding..(eiwitrijke en veel suikers..)
succes!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:31

gam heeft zomerdag, als hij op de wei staat ook meer last van jeuk. dus mijn conclusie is dat er iets in het gras zit waardoor dit komt.

manen en staart exceem komt toch van insecten, zégt men?

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:34

Mijn ruin heeft ook een eiwit allergie, hij schuurt niet op stal alleen heel erg op de weide. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar je doet er niks aan. Die van mij staat dus helemaal ingepakt op de wei. Ik heb in België een speciale "schuur"deken ( deken is wit en speciaal voor in de zomer) gehaald zodat zijn manen niet eraan gaan. Verder probeer ik hem elke dag in te olien met verschillende anti jeuk spulletjes van de paardendrogist!! suc6!!

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 07:11

Minou schreef:
Mijn ruin heeft ook een eiwit allergie, hij schuurt niet op stal alleen heel erg op de weide. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar je doet er niks aan. Die van mij staat dus helemaal ingepakt op de wei. Ik heb in België een speciale "schuur"deken ( deken is wit en speciaal voor in de zomer) gehaald zodat zijn manen niet eraan gaan. Verder probeer ik hem elke dag in te olien met verschillende anti jeuk spulletjes van de paardendrogist!! suc6!!

hallo,allemaal bedankt voor de reacties,even een vraag naar aanleiding van bovenstaande (Ik heb in België een speciale "schuur"deken...... ) die deken kan toch niet helpen als je paard last van eiwitallergieheeft?
ik bedoel,hij heeft dan toch nog steeds jeuk ook met deken?
ik kan me voorstellen dat zo'n deken helpt tegen prikbeestjes maar niet tegen iets dat vanbinnenuit komt,toch?
of heb je de ervaring dat ie nu helemaal niet meer schuurt??

ik heb niet de mogelijkheid om Tommie 's nachts buiten te zetten en overdag in een paddock.
hij is hengst en de boer wil hem 's nachts binnen hebben (wat ik ook wel een veilig idee vind) trouwens,ook de ruin van de boer staat binnen 'snachts.
een zandbak is er wel maar daar mogen geen paarden ingezet worden omdat er overdag les is van de naastgelegen manege.

in de winter binnen schuurt Tommie ook nauwelijks tot niet.
van het voorjaar heeft ie volgens mij al zijn overtollige eiwitten gebruikt tijdens zijn talloze zaadlozingen,hij had toen een merrie bij zich maar het duurde een week of wat eer ie doorhad hoe alles nou precies werkte.
in die tijd was er ook geen sprake van schuren het lijkt alleen om de maanden van half juli tot oktober te gaan......

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:34

als ik dit zo lees dan lijkt het op hoe bij quin haar zomereczeem is begonnen, een paar jaar terug een paar maanden een beetje jeuk, het jaar erop begon het al eerder en werd de jeuk erger en zo werd het elk jaar erger..
maar bij jou hoeft het natuurlijk geen eczeem te zijn maar kan ook eiwit allergie zijn.. daar weet ik niet zo veel van..
ik weet wel dat zomereczeem en voedig heel belangrijk is en de paarden met eczeem die veel eiwitten binnenkrijgen hebben vaak in ergere maten last hebben van hun eczeem..
en idd een deken beschermt tegen de prikbeestjes waardoor hij minder gestoken wordt en minder jeuk heeft...

betiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:16

Mij verzorgfjord schuurt ook door teveel eiwitten en als ik hem de hele dag op de wei zou zetten zou er echt niks van zijn manen en staart over blijven. Hij staat nu 1-2 uur per dag in de wei en hij krijgt nog een dikke plak hij bijgevoerd (staat wel altijd buiten). Dit is voor hem echt zat tewijl hij elke dag aan het werk moet.
Meestal als ze schuren door te veel eiwitten kan je ook merken dat hun rug en hals erg stijf is, maar dat ze met rijden dan na een tijdje wel weer lekker los zijn. Een paar uur later zijn ze dan alweer stijf, dus daar zou je aan kunnen zien of het door het gras (eiwitten) komt of door zomerexeem

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:21

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:21

Klinkt net als wat Jordy doet. Hij schuurt ook maar een deel van zijn manen, in het midden. Maar wat hij vooral vreselijk schuurt is zijn staart.
Buiten in de wei doet hij het niet, ook geen pogingen om te schuren. Zijn manenkam wordt ook niet dik of stijf, wat volgens mij toch wel een kenmerk is van zomereczeem. Ook zijn staartwortel is niet dik.
Maar als ik hem binnen zet, en een half uurtje laat staan is zijn hele staart eraan, en met een beetje pech ook zijn manen.
Ik twijfel eraan of het door eiwitten komt, hij heeft het hele jaar niet in een volle wei gestaan (vorig jaar wel in het voorjaar, erg vette wei). Vorig jaar en dit jaar begon hij pas met schuren eind juni / begin juli, als er dus al niet meer zoveel eiwit in het gras zit.

Wat bij Jordy goed helpt is Fenonolf, een spray. Wel prijzig spul, maar helpt goed tegen de jeuk.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 07:24

Ik zeg niet dat die deken helpt tegen het schuren maar wel tegen het beschadigen van zijn manen en staart. Tegen de jeuk heb ik een natuurproduct van de paardendrogist en dat gaat nu super!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 07:28

tegenwoordig word steeds vaker gedacht dat niet perse de eiwitten in gras de boosdoener zijn maar suikers die erin zitten.

paarden staan vaak op koeiegras, koeien vinden zoet gras lekker, gevend an ook meer melk en tegenwoordig staan de meeste paarden op koeiengras-land.

dus gras met veel fructaan-suiker erin...reden dat paarden swinters niet schuren omdat ze dan die suikers niet tot nauwelijks binnenkrijgen.
als de mijne uit het gras is of het is op en hij krijgt hooi, al zal dat tophooi zijn,dan houd het schuren op....

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 13:47

De mijne staat met eczeemdeken op buiten.
Ik voer haar schraal, want ben ook van mening dat voeding bijdraagt aan de jeuk.
Daarnaast ben ik van mening dat zonlicht ook bijdraagt aan de jeuk.
De deken die ze draagt is dan ook uv-werend.
Voer je jouw paard bij?
Of alleen hooi?
Het kan ook voortkomn uit een te rijke voeding.
Maar vervelend is het wel.
Ik hoop voor jullie dat je een oplossing tegen de jeuk kan vinden, succes.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:38