Waarom is stappen op het harde goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samo

Waarom is stappen op het harde goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 11:26

Ik weet niet of het hier hoort of op Medisch..

Mij is altijd vertelt dat stappen op het harde goed is voor de pezen.

Maar wat doet het stappen op het harde dan precies voor de pezen? Het zorgt voor een betere doorbloeding.
Maar hoe dan?
Door de 'schokken' die de pees krijgt als het paard zijn voeten neerzet?

Wie kan mij daar antwoord op geven?
Laatst bijgewerkt door Samo op 31-08-05 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Pascha

Re: Waarom is stappen op het harde goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:29

doordat er meer kracht op de pees komt, dan bijv. in het zand, wordt de pees sterker. Ook heb je op het harde meestal geen last van gaten en kuilen, voor paarden met bijv. een peesblessure is het belangrijk dat ze op een egale bodem stappen. Dit om misstappen te voorkomen.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:43

Idd, doordat de bodem niet meeveert zoals bijvoorbeeld zand worden de pezen harder!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:33

Volgens mij heeft het vooral te maken met de vlakke ondergrond. Namelijk zou het heel raar zijn als een pees strakker gespannen zou worden op een harde ondergrond dan op een zachte. (technisch geleuter) Maar uiteindelijk komt het er op neer dat het gewicht wat op eht been komt even groot is op zachte dan op harde gron. Als dat niet zo zou zijn zou het aan de ondergrond liggen en zou het paard dus door de ondergrond heen zakken. (ik hoop dat je het begrijpt) het paard blijft even zwaar of het nou een harde of zachte bodem is.

Het gaat volgens mij dus om de vlakke ondergrond. en dan als het paard zijn been neerzet het niet meer kan kantelen.hierdoor wordt de achterste (buig) spier meer opgerekt denk ik. Want als de ondergrond wel meebeweegt dan kan de teen de grond in en wordt die buigpees dus minder opgerekt.

wat een lastig verhaal zeg ik weet niet hoe ik het duidelijk op kan stellen.

Ik hoop dat jullie het begrijpen. maar als je het zeker wilt weten moet je gewoon een keer een veearts opbellen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:36

Ik weet dat het goed is voor de pezen inderdaad.
Ik heb ook gehoord dat de pezen harder (sterker werden)
Ik stap altijd 10 minutjes uit op de weg.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:43

En is draven ook goed? Weet iemand dat?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:45

draven is minder goed omdat de druk op de gewrichten dan schokkeriger is dan om een megevende ondergrond. Echter alle tuigpaarden...................... Of draven op een harde ondergrond goed is voor de pezen zou ik niet weten.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:54

ik draaf altijd met willem over het asfalt. willem heeft keiharde benen. zo slecht zal het dan wel niet zijn. er zijn ook veel paarden die ophet harde zo kreupel lopen als het maar zijn kan... maar ik zou niet weten of het goed of slecht is

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:07

er zijn ook paarden die juist op mulle bodem kreupel lopen.
Dat heeft wel een oorzaak.
Die van mij liep dus op mulle bodem beroerd en op t harde goed, die had dus hoefkatrol.
(mijn vorige pony)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:15

Ze zeiden tegen mij dat als je over het harde stapt, de pezen elke keer een klein klapje krijgen, waardoor het bloed er beter door heen gaat stromen. Dat t bij peesblessures moet heeft er dan dus ook mee te maken dat t bloed nodig is om de afvalstoffen af te voeren. Zo geneest t sneller.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 16:45

Dat hebben ze mij ook altijd verteld, dat de pezen slecht doorbloedt zijn en dat je door het stappen een betere doorbloeding krijgt om de afvalstoffen af te voeren.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:01

Dan ben je (imo) juist geinformeerd. haha

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 17:33

Needje schreef:
Dan ben je (imo) juist geinformeerd. haha

Ja, oke, maar ik wilde weten hoe dat nou precies werkte. Dus door de schokjes die het neerzetten van de hoef op een harde ondergrond veroorzaakt wordt de bloedsomloop in de pees gestimuleerd.

Krijg je dit zelfde effect dan niet als je gewoon traint in een bak? Door beweging? (Er van uitgaande dat je een gezond paard heb, geen peesblessure ed)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:00

Verplaatst van VMR naar MD.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 23:15

Dan vraag ik me ook 1 ding af:
Draven en galloperen,is dat dan wel goed op asfalt?
Ik stap en draaf veel op asfalt dus ik neem aan dat de pezen wel sterker zullen zijn dan bij een paard die vaak in de bak traint
Of is dat juist niet goed?

De ruiterpaden bij ons zijn verharde wegen,net geen asfalt maar toch,het is een ruiterpad,dus ik neem aan dat je mag galloperen daar?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 03:24

Wat is altijd heb begrepen is, als je met een paard met een peesblessure over het harde stapt, dat de kapott peesvezels door de trillingen in de juiste vorm groeien en als je stapt op een zachte of ongelijke bodem de peesvezels kris kras door elkaar groeien.
Ik heb ook altijd begrepen dat je harde pezen krijgt van op het harde stappen, maar waarom, geen idee

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:39

stappen op het harde goed voor de pezen?? wanneer je te maken hebt met een paard met een blessure is dat waar. In andere gevallen: Fabeltje ...
Een zachte bodem (zand oid) is zwaarder voor de pezen. Dus niet asfalt zoals eerder vermeld werd. Ga zelf maar eens een uurtje door de bak lopen, dan weet je wat ik bedoel.
Indien je paard een peesblessure heeft, is het raadzaam om op het asfalt te stappen, dit is namelijk minder zwaar.
Wanneer je paard geen problemen heeft met de pezen is het onzin om dagelijks een stuk over het harde te gaan stappen. Wat de doorbloeding betreft: die neemt ook toe bij stappen in het zand.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:25

ben het helemaal met je eens dewi