Rechtopstaand of liggend castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosaly

Rechtopstaand of liggend castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 21:15

Tja, binnenkort moet ook mijn lieve hengstenvent eraan geloven, maar voor ik de grote stap zet wil ik alle voors en tegens van beide kanten even op een rijtje zetten...
Wat zijn jullie persoonlijke ervaringen, welke verhalen hebben jullie al gehoord, wat geniet zelf jullie voorkeur...?

Maw, SHOOT!

ikke

Re: Rechtopstaand of liggend castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 07:32

Gewoon in de kliniek, liggend.
Ik weet niet hoe dat in Belgie precies geregeld is, maar in NL heb je redelijk wat klinieken die het doen en het is de beste garantie op weinig problemen. Welliswaar is het een stuk duurder, maar aan de andere kant, als je die 400 euro ervoor niet kunt betalen, kun je je dan wel een paard veroorloven?? Immers twee maanden stalling is vrijwel hetzelfde bedrag.
Ik verbaas me er altijd over als mensen de goedkoopste vorm van castratie zoeken, maar aan de andere kant geven ze een veelvoud van het bedrag uitgeven aan zaken die volkomen overbodig zijn. Dat dan terwijl een paard z'n leven lang ongemak houdt van een slecht uitgevoerde castratie.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 07:45

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar liggend in de eigen wei. Waarom? Ik heb van verschillende DA's begrepen dat er bij een staande castratie een verhoogd risico is dat de darmen er uit zouden kunnen komen, liggend bij een half bedekte castratie (vraag maar uitleg over die term aan je DA, ik kan mijn boekje waar dat helder in uit staat gelegd zo gauw niet vinden) schijnt dat risico uiterst minimaal / uitgesloten te zijn. Mijn reden om zelf de eigen wei boven de kliniek te verkiezen is omdat mijn paarden al gewend zijn aan het bacterieklimaat op de wei en in een kliniek zal dat imo anders zijn. En mijn 2e reden is omdat ik zelf heel erg geloof dat zo min mogelijk stress (vervoeren, vreemde omgeving e.d. kunnen toch stress veroorzaken) ook een grote bijdrage levert aan het herstel. Qua tijd in het jaar; ik heb mijn hengstje afgelopen mei (de 19e) laten castreren, toen waren er nog echt vliegen en was de grond volgens mijn DA ook niet te koud en kon hij na zijn castratie de volgende dag lekker weer (met zijn eveneens gecastreerde weidegenootje) terug in de kudde.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:09

ik laat alle paarden hier staand castreren,netjes helemaal verdoofd,en nog geen problemen gehad...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:30

ik heb 1x een castratie van een paard gezien, en dat was staand... ging erg netjes en snel, maar het paard had zo af en toe toch nog het bewustzijn om uit te halen naar de VA...

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:33

Ik heb vele castraties staand meegemaakt, die allemaal zonder problemen zijn verlopen. ik zou zelf een jonge hengst staand castereren en een oudere liggend. Ik vindt staand ook beter omdat het paard niet onder algehele anesthesie moet. Wat ook weer risiko's met zich mee brengt

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:39

Ik heb geen ervaring met de verschillende manieren van castreren, maar heb een vraagje aan ikke:
Weet je zeker dat een liggende castratie ´slechts´400 euro kost?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:44

VMR -> MD

b0o
Woonplaats: waarschijnlijk op me stoel in wijchen:P of bij mee paardjes:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:58

ligt eraan of de hengst heel druk is maarja...

b0o
Woonplaats: waarschijnlijk op me stoel in wijchen:P of bij mee paardjes:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:58

ligt eraan of de hengst heel druk is maarja...

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:06

kapje schreef:
Ik heb geen ervaring met de verschillende manieren van castreren, maar heb een vraagje aan ikke:
Weet je zeker dat een liggende castratie ´slechts´400 euro kost?

Een vriendin van me heeft voor haar paardje bij een liggende castratie (liggend op de zij, half bedekt, niet liggend op de rug en via de lies oid) in Utrecht een bedrag rond de 300 euro betaald. Ik ehb voor dezelfde methode op de wei 220 euro betaald. Liggend op de rug is dacht ik wel een stuk duurder.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:45

Op de rug is duurder. Liggend op de zij kost inderdaad niet zo heel veel.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:05

Heb alleen nog staande castraties meegemaakt en heeft tot nu toe nog geen problemen opgeleverd. Moet alleen wel zeggen dat de paarden die naderhand op stal stonden meer last van zwellingen hadden dan degene die op de weide stonden, die hebben praktisch geen last daarvan gehad...

Maar wat ik me wel ook afvraag; Liggend in de wei, is dan de kans op besmetting ook groter vergeleken met staand...of maakt dat weinig uit???

Hier betaalden we geloof ik rond 125-150 euro voor staand...
In de kliniek hebben we ook keer een laten castreren (balbreuk) en dat kostte ons 250 euro.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:08

ik ga liever voor liggend.
Al is het alleen omdat de DA het beter kan zien en dat ik het staand een x heb mis zien gaan...
Staand is er 1tje overleden omdat de darmen eruit kwamen.

En liggend is er een x een grote bloeding ontstaan en wat ik blij dat dat beest lag, de ader is al moeilijk te vinden met al dat bloed en als hij dan ook nog zou staan zou je het helemaal niet meer kunnen vinden.

Chawwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:44

wij hebben net onze friese (niet meer hengst) laten castreren (op 2jarige leeftijd) en dat is in de kliniek in Lichtenvoorde gebeurd, dmv castratie 'over de lies'. Dit is een hele goede methode die zeer zeer weinig ontstekingsrisico met zich meebrengt, omdat er alleen maar een klein sneetje in de lies wordt gemaakt. Ons paard heeft ook echt nergens last van gehad en het is keurig gegaan. In het verleden heb ik regelmatig 'gewone' castraties gezien (staand en liggend) en had er over het algemeen weinig problemen mee, alleen altijd wel wat meer nazorg dan nu (spoelen vooral), nu hoefde je er niets meer aan te doen. We hadden hiervoor gekozen omdat onze fries een klophengst was en we daarom niet aan huis konden castreren, maar ik kan het echt iedereen aanraden om over de lies te laten castreren, ik ben overtuigd! (zeker bij oudere paarden)
In ons geval was het duur omdat zijn niet ingedaalde bal nog in de buikholte zat, kwam in totaal op 500 euro uit, maar bij een 'gewone' hengst kost het geloof ik ong. 200-250 euro

groetjes, chwwa

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:50

ik kies er gewoon voor om mijn hengst liggend te laten castreren.
ik moet het nog wel navragen bij de veearts omdat hij al 7 is.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:35

Tja, ik vind het toch een hele operatie hoor, je komt wel akelig dicht bij de buikholte, ik zou het liever in de kliniek laten doen. Het is wel een echte operatie, je laat jezelf ook niet op de keukentafel opereren. Wat niet wegneemt dat het heel vaak gewoon goed gaat staand of liggend in de wei.

Ebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:23

De mijne is in mei gecastreerd, het was toen niet zo heel warm (16 graden of zo) dus was het warm genoeg om hem op de weide te laten liggen en niet te warm ivm met vliegjes ed. Ik heb hem liggend laten castreren, persoonlijk vind ik dat de DA dan een veel beter zicht heeft op alles en overal goed aan kan om te ontsmetten en te reinigen.
Het heeft mij 150 euro gekost.

Sabrina89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:24

Rosaly schreef:
Tja, binnenkort moet ook mijn lieve hengstenvent eraan geloven, maar voor ik de grote stap zet wil ik alle voors en tegens van beide kanten even op een rijtje zetten...
Wat zijn jullie persoonlijke ervaringen, welke verhalen hebben jullie al gehoord, wat geniet zelf jullie voorkeur...?

Maw, SHOOT!

Is het al gebeurd ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 22:32

ik heb beide meegemaakt.

liggend vind ik het veiligst omdat het paard dan helemaal van de wereld is. staand dan kunnen ze no het eea uitproberen is mijn ervaring.

de da die mijn nu ruin heeft gedaan die deed uit belang voor eigen veiligheid alleen liggend. we hebben het in de wei gedaan zodat mijn ventje meteen een grote ruimte had om te kunnen lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 23:15

Onder narcose heeft ook veel risico's. Voor beide manieren is wat te zeggen.

Echter gaat mijn 2 jarige hengst aanstaande donderdag gecastreerd worden. Gewoon staand bij een castrateur.

Sabrina89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 19:50

Pipo schreef:

bij een castrateur.

Is dat eigenlijk wel een echt beroep ?
en waarom zijn het altijd mannen ?

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:36

liggend onder volledige narcose

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:47

liggend onder plaatselijke narcose en spierverslappers
Bij mijn ruin prima bevallen, hij was destijds 2 jaar en had nog wel het bewustzijn, maar niet de pijn