Hoefbevangen pony.. hoe verzorgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Reem

Hoefbevangen pony.. hoe verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 17:28

Gister na een vreselijke dag, die te lezen is bij VvdD, mijn bijrijpony hoefbevangen geraakt. Nog niet echt in een ver gevorderd stadium gelukkig, maar de DA is er wel bij geweest. Hij heeft medicijnen gegeven zodat wij d'r verder kunnen behandelen. Hij heeft alleen verder niks gezegd over de verzorging..
Ik ben even op internet gaan zoeken en de ene site zegt wel stappen, de andere juist per direcht op rust. Vandaag stapte ze wel al een beetje uit zichzelf, maar nog wel mank. Ik heb d'r vandaag dus maar laten staan. Ze is al van het krachtvoer af en laat d'r niet grazen, maar ze krijgt nog wel 2 keer per dag een bak lucerne.

Moet ik nou wel of niet stappen, zo ja op zand of harde ondergrond? Hoeven afspuiten? Moet ik haar op een nog lager ransoen zetten?

Even voor de duidelijkheid, ze is niet bevangen door te veel voer. Maar omdat de zoon van de eigenaar haar helemaal leeg heeft gereden (alleen maar galopperen) terwijl ze kreupel was..

Alline

Re: Hoefbevangen pony.. hoe verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:36

Kijk eens op hoefnatuurlijk.nl bij hoefbevangen. Daar staat echt heel veel. En juist wel heeel veel stappen, stilstaan is echt super slecht.

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 17:58

Ja daar heb ik ook gekeken, maar het probleem is dat ik verschillende dingen lees op anders site's.. Ik heb ook ergens gelezen juist rust. Dus ik wilde het hier ook nog en keer checken.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:06

rust is niet goed. Zowiezo niet, ook niet voor een gezond paard. Als een paard stilstaat, of heel weinig beweegt, werkt het hoefmechanisme niet of nauwelijks. Het hoefmechanisme zorgt voor de doorbloeding in de benen. Daar komt nog bij dat de hoeven dus zeer weinig slijten en dus groeien. En zo wordt de hoef nooit beter, de hoef verslechtert alleen maar.

En zorg ervoor dat de hoefwand altijd is afgerond (betekend dus elke week afronden) Zo zal het veel minder pijnlijk zijn om te lopen. Ook krijgt de witte lijn dan weer kans om stevig te worden. Met voldoende beweging en goede voeding zijn de hoeven binnen een jaar weer normaal.

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 19:29

Ok bedankt, ze staat nu niet de hele dag op stal hoor maar in de bak dus ze kan bewegen als ze wil. Maar dus wel stappen.. op harde of juist zachte ondergrond?
Gelukkig zijn d'r hoeven niet gekanteld, we waren er snel bij.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:06

He Reem

Echt balen zeg dat je bijrijd paard hoefbevangen is. Wat ikzelf heb meegekregen is:

Geef je pony 24 uur per dag beweging. Het beste kun je het dier in nat zand laten staan, want dit geeft verlichting. In een paddock dus of in de rijbak, maar niet in het gras.
Ook is het belangrijk dat je het paard alleen maar hooi geeft en het liefst oud stengelig hooi.

Ook zou ikzelf het paard op een zodanige manier laten bekappen (geen ijzers), zodat het gemakkelijker op zijn hoeven staat.

Op het harde of zachte daar zullen de meningen over verdeeld zijn. Het ligt er denk ook aan hoe je paard zich voelt. Kan het dier vrij normaal lopen dan zou ik zeggen iedere dag een kort stukje over het harde.
Loopt het dier echt beroerd en heeft het echt pijn dan zou ik zelf even afwachten en hem in het natte zand laten staan.

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 22:23

Ok bedankt voor je advies. Ze staat nu in de bak, en die zal met dit weer wel droog worden, nat maken is niet echt mogelijk aangezien het zo weer is opgedroogd.. Ik zou wel als ik er ben d'r hoeven afspuiten. Helaas moet ze iig voor wel ijzers, aangezien ze speciaal beslag heeft. Ik zal sowieso even met de hoefsmid overleggen wat het beste is..

Grazen had ik zelf inderdaad inderdaad al geschrapt en ook het krachtvoer krijgt ze niet meer. Hooi geven we niet, dus ze staat momenteel alleen op lucerne, dat is wel goed toch? Ze vind het iig erg lekker.

Qua stappen doe ik inderdaad maar wat ze zelf aan geeft, als ze moeilijk loopt en niet mee wil dan ga ik haar niet dwingen.. lijkt me niet verstandig, of is stappen zo belangrijk dat het echt moet gebeuren?

vilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:52

toen mijn pony hoefbevangen was -dat kwam wel door te veel te eten- moest ik ze een paar dagen in de stal laten staan en drie keer per dag spoot ik haar benen gedurende 10 minutjes met koud water af. gelukkig is ze snel beter geworden.

van stappen bij een hoevbevangenheid heb ik nog niks gehoord.. ik weet dan ook niet of het helpt of niet..

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:08

Momenteel heb ik een hoefbevangen shetlander. Ze heeft 1 dag niet gelopen en ik heb haar niet gedwongen. Wel staat haar stal nu open zodat ze zelf beweging kan nemen wat ze dus ook doet. Overdag staat ze op een kaal stukje wei. Beweging is ontzettend goed voor een hoefbevangen paard/pony, maar je moet het niet gaan forceren!!!
Voorzichtig beginnen met kleine stukjes lopen, bij mijn pony was dat een paar minuten. Vooral niet kort laten draaien! Je pony geeft zelf aan tot hoever hij kan/wil gaan. Die van mij loopt absoluut nog niet super op een harde ondergrond, maar ze loopt er wel uit zichzelf op.
Helaas weet ik niet welke stoffen er in lucerne zitten, ook al is jouw pony niet bevangen geraakt van teveel eiwit of fructaan, je moet er wel rekening mee houden dat ze daar nu naar alle waarschijnlijkheid ook gevoelig voor is. Je zou haar probioforte kunnen geven, dat helpt gifafvalstoffen uit het lichaam te verwijderen, helpt ontzettend goed, maar is niet goedkoop.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:55

vilana schreef:
toen mijn pony hoefbevangen was -dat kwam wel door te veel te eten- moest ik ze een paar dagen in de stal laten staan en drie keer per dag spoot ik haar benen gedurende 10 minutjes met koud water af. gelukkig is ze snel beter geworden.

van stappen bij een hoevbevangenheid heb ik nog niks gehoord.. ik weet dan ook niet of het helpt of niet..

Dat vind ik nou het vreemde he. Dat de ene veearts zegt op stal en de ander zeg bewegen.

Het meest logische lijkt mij dat beweging, doorbloeding is en doorbloeding is genezing. Dus ik kan de theorie niet helemaal volgen van een paard op stal zetten. Wie wel??

Bornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:09

Mijn paard is ook hoefbevangen, wel door te veel eten. Ze hadden bij ons al het voer opgegeten met 6 paarden ,maar de mijne was degene die hoefbevangen werd en de andere hadden niks.

De DA is gekomen ,want hij kon totaal niet meer lopen dus heeft eerst spuiten gehad om zijn benen te verdoven en dat we hem toen mee konden nemen naar zijn stal toe want hij stond helemaal achter in het weiland.

Daarna heeft de DA ons gezegd dat hij waarschijnlijk 2 maanden binnen in zijn stal moest staan en dus totaal niet mocht lopen, hij kon in het begin niet eens lopen dus dat was moeilijk en we moesten hem 3 x per dag laten "douchen". Eigenlijk zo vaak als het kon.

En nu zijn we bijna 2 en een halve maand verder en deze week komt de dierenarts om te kijken of we weer lekker verder met hem kunnen

Maarja weet dus niet wat jij moet doen, want bij jou komt het niet door teveel eten.

Hij mocht niet lopen , omdat er anders iets met het hoefbeentje gebeurde ik weet niet precies wat , zal het vanmiddag een keer navragen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:54

Mijn merrie is ook bevangen geraakt. Die staat nu op zand(waarvan ik een deel nat gespoten heb) in de paddock.

Ik kan me niet voorstellen dat ze bevangen geworden is door te veel eten, ze staat op een kaal stuk land op wat hooi. De VA kan het ook niet met zekerheid zeggen. Zondag had ze er voor het eerst last van, toen heeft ze alleen pijnstillers gehad. Gister avond laat ging het weer veel slechter. Dus vanmorgen vroeg de VA maar weer gebeld. Nu heeft ze ontstekingsremmers, een poedertje en een spuit(ben ff kwijt wat precies).

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 09:50

Maar moet ik nu eigenlijk ook extra opletten met voeren, aangezien ze niet door voer bevangen is geraakt?

Ze krijgt iig heen biks meer en we grazen niet met haar, maar ze krijgt nog wel lucerne, en dat is volgens mij ook best wel eiwitrijk. Hooi geven is helaas niet mogelijk (allergie)

Bornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 20:39

Wij geven onze paard die hoefbevangen is gewoon zemelen met iets erin ,maar ik kom zo even niet op de naam

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 19:29

Reem schreef:
Maar moet ik nu eigenlijk ook extra opletten met voeren, aangezien ze niet door voer bevangen is geraakt?

Ze krijgt iig heen biks meer en we grazen niet met haar, maar ze krijgt nog wel lucerne, en dat is volgens mij ook best wel eiwitrijk. Hooi geven is helaas niet mogelijk (allergie)

met allergie bedoel je stofallergie? als dat zo is kun je het hooi misschien nat maken (in een hooinet in ton/teil water). Luzerne lijkt me niet geschikt om dat nu te geven, slimmer om ook inderdaad op te letten wat je te eten geeft nu. Mijn Shet is ook licht hoefbevangen. Ik moet hem wel beweging geven maar alleen op zachte bodem om de reden dat op de weg/harde grond hij gewoon pijn in zijn voeten heeft. Maar wel met mate beweging. Teveel beweging is ook weer niet goed.

sterkte ermee, ik zou haar idd niet helemaal stil laten staan.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 19:41

je moet je pony op een zandvlakte zetten en niks geven maar wel stappen. by ons staat ook een pony die hoefbevangen is. niet zo erg meer maar, by deze pony komt het denk k niet meer goed, omdat het hoefbeen waarschijnlijk al omgebogen is..deze pony kreeg een klein stukje kale weide. en verder niks te eten en ook geen brok. enzo. en hij kreeg medicynen. (pynstillers). nu het beter gaat krygt de pony af en toe wat kuil. maar je moet met je pony gaan lopen, en zoveel mogelijk op een harde onderegrond. maar deze pony by ons gaat waarschijnlijk naar de slacht. de pony is net 4 jaar oud. maar de eigenaar had hem in een heeeell erg groot weiland gedaan en met heeel erg hoog gras. en daar stond die pony helemaal alleen. midden in het weiland. de mensen daar keken er helemaal niet naar. en toen dachten die mensen dat het aan de hoeven lag. en toen hebben ze de smid gebeld. maar het lag niet aan de hoeven. en toen hadden ze iemand anders gebeld die er heel veel verstand van heeft. en daar staat die pony nu. maar het komt waarschijnlijk niet meer goed.
maar ga met de pony stappen op een harde ondergrond en laat hem in een kale wei lopen. van te veel rijden kan die NIET hoefbevangen van raken. ze raken pas hoefbevangen als ze teveel eiwit rijk voedsel en gras krijgen.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 19:43

met allergie kun je ook wat kuil geven. maar nog niet te veel . iets maar. want ze moeten er aan wennen . want het is veel voedsel rijker. en hoefbevangen paarden maar een heel klein plukje kuil.

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 19:47

En de benen 10 min afspuiten.(Als ik het goed heb)
wel afspuiten !

(me verzorgpony is vorig jaar hoefbevangen geworden rondom

Maar nu is ze het alllen nog maar voor en het gaat heel goed met haar.

op www.hoofcare.nl staat ook heel veel informatie over hoefbevangen heid!

Heel veel succes!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 01:00

kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:52

Mijn pony is dit weekend voor de tweede keer hoefbevangen geworden (eerste keer was 2 maanden geleden) en ze krijgt nu weer pijnstillers (maar ze loopt nog steeds moeilijk ). De DA zei dat ik dr totale rust moest geven en dat ze het superzwaar heeft gehad, terwijl de hoefsmid zei dat ik moest wandelen en dat hij bijna niets kon zien aan de hoeven (wie moet ik geloven?). Verder snap ik helemaal niet meer wat ik met haar aanmoet, qua eten enz... Twee maanden geleden heb ik haar dus op zwaar dieet gezet (omdat ze hoefbevangen was door te veel eten) maar op een gegeven moment stond ze te trillen in de wei van de kou (in de zomer ...) omdat ze geen vet heeft, dus heb ik haar meer eten gegeven. Maar nu heeft ze het dus weer... Terwijl ik haar naar mijn idee goed voer en geen beweging geef, vooral niet op harde bodem (dat werd mij afgeraden) en ze word iedere 7 weken bekapt.

Ik snap het niet meer.... maar ik heb wel veel aan dit topic, bedankt!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 14:17

teveel eten hoeft absoluut niet de oorzaak te zijn van hoefbevangenheid. Te veel belasting kan een oorzaak zijn, en zo zijn er nog tig andere oorzaken, waaronder zelfs te weinig eten.... ga alsjeblieft niet je paard uithongeren, geef hem gewoon onbeperk stengelig hooi, waar hij het liefst zo lang mogelijk mee bezig is. Zo veel mogelijk bewegen en goed bekappen (belangrijkste is de teen ver weg raspen)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 22:18

dat zou ook kunnen zoveel verstend heb ik er ook weer niet van. maar er is tegen mij gezecht van als je paard te veel eiwitrijk voedsel krijgt. bijv. heel jong gras en daar een hele wei van en dag en nacht in die wei. dat is het meeste dat voorkomt dat een paard hoefbevangen is. maar als je paard hoefbevangen is geef hem dan zo min mogelijk voedsel;)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 22:21

grapjeik bedoelde verstand:P

kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 12:54

Mijn pony heeft nu gips onder haar voorhoeven. Als alternatief voor omgekeerde hoefijzers. Dit om steun te geven en de voorkant van de hoef te verlichten. Ik ben benieuwd of het helpt, resultaat zou na 6 weken te zien moeten zijn. Maar verder vond de hoefsmid haar hoeven er perfect uitzien.
Verder krijgt ze nu alleen nog maar hooi (ik heb mijn vader ook eindelijk zover gekregen dat hij nu ook inziet dat ze geen gras meer mag (hij begreep het maar niet, als paardenleek)) en alles gaat de goeie kant op! En ik heb een hele aardige hoefsmid, zodra het misgaat, staat hij voor de deur, dus ik heb weer een beetje rust

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 13:08

Mijn merrie heeft afgelopen zomer hoefbevangenheid opgelopen door te lang aan de nageboorte te hebben gestaan.
Ik heb haar wel gewoon weidegang gegeven, heb geen bak. Ze had ook een veulen aan de voet, waar ze maar al te graag acheraan ging en ze kreeg pijnstillers + AB.
Zij is er erg snel van hersteld, vooral omdat deze hoefbevangenheid erg agressief is schijnbaar. Voeten afspuiten heb ik de eerste week 2 à 3 x per dag gedaan, dat vond ze altijd erg fijn had ik het idee!