omdat de zoekfunctie het niet goed doet wil ik hier de vraag stelllen
wij willen twee van onze hengsten dit najaar laten castereren nu hebben we de keuze tussen de liggende methode maar we zijn misschien ook aan het denken om via de kliniek zodat alles gesloten wordt.
maar daar die dierenarts op verlof is en pas woensdag terug komt heb ik nog niet meer uitleg kunnen vragen, kan iemand mij hier uithelpen?
wij hebben elk jaar hengsten die gecastreerd worden. zolang het gaat over hengstjes van 1 en 2 jaar oud wordt het bij ons in het weiland uitgevoerd. de hengstjes worden dan onder narcose gebracht en de dierenarts haald onder verdoving de handel eruit waarna hij het met hechtingen weer dicht maakt met een drain ( een kleine opening waar het wondvocht uit kan) we houden ze dan een ½ dag opstal om ze goed bij te laten komen van de narcose en te kijken of er geen ernstige bloedingen optreden daarna gaan ze de wei op en we laten ze daar dan dag en nacht tot alles genezen is. je moet het wel laten doen in een perioden dat het mooi en warm weer is want doe je het in een tijd dat het koud en guur is dan loop je juist de kans dat je paard er stront ziek van wordt. bij een paard van 3 jaar en of ouder kan je het beste naar een kliniek gaan de ingreep voor zo'n paard is aanzienlijk groter, en de narcose moet ook zwaarder zijn, dan is het veiliger voor je paard om het daar te laten doen omdat daar ook zuurstof toegedient wordt en de hartslag in de gaten wordt gehouden. ik hoop dat je nu iets meer weet
Hoe groter de ballen, hoe meer kans op complicaties bij de gewone aan huis methode. Dit omdat er niet echt steriel gewerkt wordt en er bij grote ballen meer weefsel beschadigd wordt en meer kans op infectie is. In het algemeen kan je zeggen dat tot en met 2 jaar best thuis op het land of in de stal gedaan kan worden en vanaf 5 jaar beter op een kliniek. Daar tussen in hangt het van het paard zelf af. Maar toch, een shet van 10 jaar zou ik ook thuis laten doen. De gesloten methode, 'over de lies', kost toch al gauw zo'n 400 euro omdat het een volledig steriele operatie op een operatie tafel en aan de zuurstof is. En een 'dure' van 2 jaar zou ik wel weer op de kliniek laten doen. Maar goed, behalve geld speelt emotie ook meestal een rol, dus als die van jou een pony is die je toch 1 miljoen waard is dan toch maar op de kliniek.
ze gaan volgende week na de kliniek, we hebben een goede kliniek bij ons in de buurt gevonden en daar blijven ze dan ook twee dagen in observatie zodat we ook zeker zijn dat alles goed is
Ik heb een hengst welke in oktober gecastreerd wordt. Bij ons is er geen DA meer te vinden die nog aan huis wil castreren. Nu heb ik gekozen voor de kliniek in Utrecht en de prijs valt reuze mee. Hij moet daar vijf tot tien dagen blijven en wordt dus op de tafel geholpen. De kosten zijn zo rond de € 270. Vond ik heel erg mee vallen. En idd mijn paard is voor mij een miljoen waard! Ik wil geen risico's lopen!