wie heeft hier ervaring met cornage en eventueel opereren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mel77

wie heeft hier ervaring met cornage en eventueel opereren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 22:02

Hoi,

Ik heb een 9 jarige ruin staan die ik voor niet zoveel geld heb kunnen kopen ivm cornage. Je hoort hem in draf en helemaal in galop, naar 15 minuten intensief werken hoor je hem ook iets in de stap.
Hij kan nog terug naar de handelaar waar ik hem vandaan heb maar nu zit erover te denken om hem te spiegelen om te zien hoe erg hij het heeft en om hem dan eventueel te laten operen eraan. Het is een onwijs leuk paard.
Ik weet niet of hier mensen zijn die ervaring hebben met paarden die cornage hebben en/of ervaring hebben met een operatie hieraan.
alvast bedankt voor het reageren.

orion1996

Re: wie heeft hier ervaring met cornage en eventueel operere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:17

Ken er 1 die het had, die kreeg het er zelf benauwd van als die flink had gewerkt omdat de stembanden dusdanig zijn luchtwegen blokkeerde dat hij er echt last van had, maar niet elk paard heeft er last van. Je kan hem laten onderzoeken maar een operatie voeren ze niet zomaar uit, tenzij uit onderzoek blijkt dat hij/zij het benauwd krijgt tijdens inspanning door de verlamde stemband.

Bij een onderzoek (laryngoscopie geloof ik) kijken ze of de stemband idd verlamd is. Geloof dat ze cornage aanduiden in graden.
Bij een operatie zetten ze de stembanden vast. Het litteken blijf je altijd zien en het paard kan dus ook niet meer hinniken (klinkt heel schor als ze het toch proberen).

Misschien voor jou handig om het paard te laten onderzoeken. Een dierenarts kan je vertellen hoe erg het is en of het paard met de aandoening sport of recreatie paard kan zijn.
Wil jij echt de sport in met dit dier en heeft hij/zij een operatie nodig, dan moet je er heel goed over nadenken of je verder wilt met dit paard of hem terug brengt naar de verkoper. De operatie is best zwaar en natuurlijk is een narcose ook altijd een risico net als infecties na afloop.
Het paard wat ik ken is door een bacterie die hij na de operatie opliep (of misschien bij zich had) overleden.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 06:40

Ik heb 1 paard gehad, die was eraan geopereerd, kon dus niet meer hinneken, maar je hoorde hem niet meer. Op stal staat nog een ander paard die het ook heeft. Die heb ik niet laten opereren en in draf en galop hoor je hem. Hij heeft er verder geen last van, dus laat ik er niets aan doen. Je paard laten nakijken is altijd te laten adviseren, want zo te horen heeft hij het erger dan mijn paard. De DA kan je wel zeggen of een operatie helpt, helpt dat nu niet. Succes ermee.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 08:47

wij hadden vroeger een rin met cornage, volbloed dus in de topsport zat dat lelijk in de weg... operatie gedan, stembanden vast gezet maar te hard, waardoor er een vliesje overgekomen is en dan konden we opnieuw beginnen. later is daar ook nog soft pallet bij gekomen.

ben je zek dat het cornage is, soft pallet kan ook een geluid geven.

als het niet in het paard zijn weg zit zou ik eraf blijven. garantie op succes is er zeer niet, gevaar voor infecties of de ware narcose is erook altijd... en de narcose blijft echt jaren hangen in een paard..

meestal is het gewoon een vervelend iets voor de eigenaar, zoalng je paard er geen last van heeft mooi van afblijven.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 09:21

We hadden een lespaard die het had, had er niet zoveel last van maar omdat klanten steeds erover zeurden toch maar laten opereren. Leuk idee, maar hij werd niet meer wakker uit de narcose....