heeft deze tinker (gas)koliek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kittekat

heeft deze tinker (gas)koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 20:08

hallo mensen,

Ik heb een tinker van 5 jaartjes oud, hij staat bij mij thuis en overdag gaat ie de wei op. Verder heeft ie echt n vreetkick, hij kan de hele dag eten. Normaal is dat geen probleem, maar het is nou al 2 of 3 keer gebeurt dat ik m ging halen en dat hij een (nog) dikkere buik dan normaal had. Hij loopt dan zo sloom als maar kan.
Verder is t net of ie teveel gas heeft. Als ik een tijdje bij hem blijf staan, dan hoor je eerst zn buik flink borrelen en vervolgens blaast hij een hoop lucht uit. Bijna alsof hij staat te boeren.
Ik vroeg me af of dit misschien koliek kon zijn, maar hij doet geen gekke dingen. Hij gaat niet liggen ofzo of naar zijn buik trappen. En hij mest ook gewoon.

ok heel verhaal, weet iemand toevallig wat dit kan zijn? 's morgens is alles weer normaal. Dan is ie weer 'dun'.

octavodia

Re: heeft deze tinker (gas)koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:25

Tinkers hebben vaak de neiging om veel te eten , zorg er wel voor dat jou Tinker op een schrale wei staat, want het klinkt wel als teveel aan gassen in zijn buik als hij van de wei komt. Mijn tinker heeft er ook een handje van, veel eten als hij de kans krijgt, en zelfs op een schrale wei wordt hij nog vet. Dus schraal voeren, het boeren klinkt ook een beetje als luchtzuigen, sommige paarden doen dat op die manier, maar als hij s'morgens weer dun is zal het dat niet zijn. Mijn tinker staat dus op een zeer schrale wei en krijgt alleen oud hooi als bijvoer, en als hij veel werkt dan ook een half kilootje tinkerbrok in de winter, naar gelang werk in ieder geval. Tinkers zijn sobere paarden en het mooie groene koeiengras is al snel veel te rijk voor ze. Staat hij s'nachts op stal?Het overdreven borrelen en gassen kan op den duur wel koliek veroorzaken, dus hou het in de gaten.

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:33

klinkt echt als gaskoliek hoor.
Als hij het nog heeft zou ik toch de da eens laten komen.
En wat nogal gezegd is op een schrale wei zetten is het beste.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:39

Octavodia,heb je speciaal tinkerbrok?? hoe heet dit en waar kan je dat halen??

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:13

Wat die buik betreft kan het idd duiden op gaskoliek, maar je zou dan ook pijnreacties verwachten.

Dat boeren vindt ik eerder zorgelijk (ik zou op z'n minst overleggen met je DA) het klinkt toch niet als een "hik" he ? want dat (kan een) typisch verschijnsel zijn van calcium tekort, en dat zou een spoedgeval zijn.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:27

oei klinkt als een gam die zich ongans loopt te vreten op een volle weide. ik herken de symptomen maar heb er eigenlijk nooit wat aangedaan... hij staat op pension en heb geen zeggenschap over het beheer van de weide en de paarden die er op staan. momenteel staat hij bij stal dus heeft hij gelukkig geen last van een graspens, maar ik hou deze topic even in de gaten!

kittekat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 14:25

Dan zal hij inderdaad wel teveel gras eten. Daar heeft ie wel n handje aan. Favoriete hobby. Het was 's morgens trouwens weer over. Het klinkt niet als hikken. Eerder als luchtzuigen, maar dan de andere kant op of zo . Heb je speciale tinkerbrokken? Ik heb nou gewoon normale basisbrokken, maar daar heeft ie nog niets van gehad.
Zou het ook door peren kunnen komen? Er staan daar perenbomen. Maar er hangen er gelukkig niet veel dit jaar.
misschien dat het die dagen hard heeft gewaaid. 'S nachts staat ie buiten in de wei bij mijn huis, maar die is helemaal kaal. (De stal moet nog steeds gemaakt worden).

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:36

Niks abnormaals aan de hand hoor ! De dikke buik is gewoon te wijten aan het feit dat je paard de ganse dag heeft staan gras eten en dat de darmen gevuld zijn. Deze gevulde darmen veroorzaken de oh zo bekende grasbuik. Na een dag is dat uiteraard weg, want dan heeft het paard door te mesten zijn darminhoud in de stal of weide gedeponeerd, waardoor de darmen weer leeg zijn (klaar om terug te vullen ) en daarom de buik terug weg is. En die winderigheid, niks abnormaals, moet je bij mijn eens komen luisteren van tijd tot tijd. Soms produceren die genoeg gas om een luchtballon op te laten ...
Maar als je de indruk krijgt dat je paard heuse vreetkicks krijgt, dan moet je zorgen dat die over voldoende ruwvoer beschikt. Zorgen dat die over voldoende hooi beschikt alvorens die naar de weide gaat (vooral s'nachts), anders stort die zich op de eerste de beste grasspriet die hij ziet.
Of je kan ook aan aan strookbegrazing gaan doen. Je paard een kleinder stuk geven om te grazen, aangevuld met hooi.
Dat die sloom is is ook normaal, als jij net je buikje dik en rond gegeten hebt, dan ga je toch ook geen marathon lopen ?

Groetjes

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:00

Yitta schreef:
Niks abnormaals aan de hand hoor ! De dikke buik is gewoon te wijten aan het feit dat je paard de ganse dag heeft staan gras eten en dat de darmen gevuld zijn. Deze gevulde darmen veroorzaken de oh zo bekende grasbuik. Na een dag is dat uiteraard weg, want dan heeft het paard door te mesten zijn darminhoud in de stal of weide gedeponeerd, waardoor de darmen weer leeg zijn (klaar om terug te vullen ) en daarom de buik terug weg is. En die winderigheid, niks abnormaals, moet je bij mijn eens komen luisteren van tijd tot tijd. Soms produceren die genoeg gas om een luchtballon op te laten ...
Groetjes

Inderdaad ook wat mijn Tinker betreft is dit heel herkenbaar! Hij is nu wel op dieet, maar over de hoeveelheid winden en darmgeborrel heb ik mij nooit druk gemaakt.

kittekat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 20:43

Gelukkig maar. Normaal maak ik me ook niet zo'n zorgen over hem. Bedoel flinke tinker, die kan best wat hebben. Vond het alleen zo raar dat het gas er aan de voorkant uitkwam .
Over een dieet moet ik dan mischien ook maar eens gaan denken . Is alleen zo lastig te zien of ie nou echt dikker is geworden, of dat ie nou al zo flink was .

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:19

volgens mij zijn alle tinkers vreetzakken, want eten is echt zo belangrijk zodra hij een sprietje gras ziet zet hij het op een draven, en zo gaat dat van spriet tot spriet
Ook hoor je zijn buik rommelen en altijd als je achter hem staat, gaat hij van die vieze winden laten, expres haha. maar dat is vaak al weer over als je gereden heb, ik maak me er nooit zoveel zorgen om. Ik vraag me nog steeds af, of er idd speciale tinkerbrok bestaat, heb er nog nooit van gehoord iig.

kittekat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 20:46

hey mensen, bedankt voor jullie tips. Nou weet ik tenminste dat mijn tinker niet de enige vreetzak is hier. Ik denk dat ik trouwens de oorzaak gevonden heb van dat gas opeens. Het waren toch de peren. Vanmorgen toch nog maar s opgeraapt. Vanavond nergens last van. Vielen er toch al meer als ik dacht .
Is dat probleem weer opgelost. Nou alleen nog dat vreten onder het rijden. Hij draaft niet naar het gras gelukkig. Hij probeert onder het draven gras te eten .

Oh ik wou meteen nog iets vragen. laten jullie je paard gewoon ieder jaar weer inenten? Bij onze katten doen we dat niet meer, maar bij een paard is dat mischien meer nodig omdat ie meer buitenkomt?

grtjs annick

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 20:53

irmalouise schreef:
Ik vraag me nog steeds af, of er idd speciale tinkerbrok bestaat, heb er nog nooit van gehoord iig.

Ja, die bestaat. Ben hem sinds een paar weken aan het uitproberen bij mijn tinkermerrie. Je kunt de brok vinden via www.oldehietmoat.nl en dan kijken bij "brokken". Deze brok is ontwikkeld door de mensen van de Bonte Parels (jou als tinkereigenaar misschien wel bekend, is een grote tinkerstoeterij) en is dus speciaal voor tinkers. Weinig eiwit en een verhoogd biotinegehalte.