wie kan mij wat vertellen over voernijd,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharonlisa

wie kan mij wat vertellen over voernijd,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 19:09

mijn paard heeft heel erg voernijd, ook naar mensen.
Als ik zijn voer in zijn bak gooi valt hij me zowat aan en zitten zijn oren plat in zijn nek.
hij is heel onrustig.

Ik denk dat als ik in zijn stal zal staan hij me werkelijk aan zal vallen.
Ik loop na het voeren gelijk weg om hem met rust te laten.
Als hij zijn voer op heeft is de schat weer terug.

Laatst was ik voer aan het klaar maken en toen probeerde hij me in mijn rug te bijten, niet echt normaal gedrag.
Ik heb mijn paard net en toen de vorige eigenaar hem voerde dee hij niks en zij stond ook gewoon bij hem in de stal.
Mischien is het gekomen sids hij bij mij op stal staad???

Wie heeft hier ervaring mee en tips hoe ik hier mee om kan gaan.
Ik moet toch wel gewoon mijn paard normaal kunnen voeren zonder op mijn hoede te zijn?

Groetjes Sharon

confetti

Re: wie kan mij wat vertellen over voernijd,

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 06:43

Moet jij de stal in om hem voer te geven? Dan is het mss een idee om een luikje in de stal te maken, waardoor je zijn voer kan geven, dan hoef je de stal niet meer in. Mss deed de vorige eigenaar ook wel voeren via een luikje. Voornijd afleren zal niet meevallen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 06:43

mijn pony had het heel erg toen ik hem net had gekocht..stond bij een grote handelaar waar hij zijn voer moest delen.

een van de eerste keren dat hij me wilde bijten heb ik hem toch wel een mega schop in zijn kont verkocht.
ik accepteer dit gedrag niet, ik ben zijn baas en als ik bij zijn voer wil,moet hij gewoon aan de kant.

werkte meteen, nu beperkt hij zich tot heel boos kijken met zijn oren plat in zijn nek, maar verder doet hij niks..
naar andere paarden toe is hij nog wel hebberig.

dat hij dit bij de vorige eigenaar niet deed, wijst er dus toch wel op dat hij het bij haar wel accepteerde en jou nog uitprobeerd op dit vlak.
teken dat hij haar accepteerde en vertrouwde, bij jou moet dit nog komen.
vraag anders de oude eigenaar omraad, misschien kan zij je helpen dit op te lossen, zij kent dit paard natuurlijk beter dan jij...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 07:16

Als ze echt voernijd hebben, dan leer je ze dat niet af door ze een schop onder hun kont te geven. Ik heb ook een merrie op stal staan die echt probleemgedrag vertoont (waaronder voernijd). Sinds een paar weken geven we haar bachbloesem (holly) en haar gedrag is flink veranderd. Wellicht iets voor je om te proberen. Als je er meer over wilt weten, stuur je me maar een PBtje. gr. Alani

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 23:47

Tja ik zal net als ellepel gewoon een schop verkopen ik tollereer zulk gedrag ook niet.
Aanvallend gedrag het kan dan alleen nog van kwaad naar erger worden tot het een keer goed raak is.
Mijn paard heeft ook voederneid alleen in een andere voer hij weet gewoon niet meer waar hij zijn benen neer moet zetten en begint ze op te tillen dus ik heb nooit geen last van een paard wat mij wil bijten of iets dergelijks.

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 23:47

voer is vorm

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 23:55

ja die van mij heeft het ook in een lichte vorm.
Ik kan wel bij der in de stal komen (ze doet wel wat zuur)
Maar ik kan niet aan de achterbenen komen.
Daar moet ik echt van af blijven.
Heb het een x gedaan, wou de peesbeschermers eraf halen.. nou dat heb ik geweten ik had bijna een ijzer in m'n kop.
Ik heb haar toen ook een rotschop gegeven.

Maar ik probeer het niet weer.
Ik weet dat ze er niet van houd tijdens het eten en ik heb daar mijn respect wel voor.
Kijk stel dat ik wel aan het achterbeen moet komen en hij zou weer proberen te slaan krijgt hij wel weer een rotschop.
Maar ik laaat haar gewoon met rust onder het eten.

sharonlisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 20:50

ik laat hem maar gewoon met rust en geef het voer door een luikje, mischien heeft het met vertrouwen te maken

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:17

ik zou zelf eerlijk gezegd erg nijdig worden als mijn paard zich zo zou gedragen. misschien kan je beginnen met hem te voeren buiten de stal, in een emmer die jij 'bewaakt'. zo heb je meer bewegingsruimte dan wanneer je tussen stalmuren geklemd zit. je paard mag er pas aankomen als er jij er eerst mee bezig bent geweest, je laat hem dus wachten tot jij 'klaar' bent.

het heeft niet met vertrouwen te maken maar met respect.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:14

mijn pony krijgt tegenwoordig zowiezo een hapje als ik hem ga poetsen, zo associeerd hij eten met poetsen en dat is fijn...

plukje hooi wil ook wel, vroeger deed hij dan nog wel es sjaggerijnig ,en mopperde ik wel op hem,maar nu weet hij dus echt wel dat ik zijn eten heus niet wegpak en dat hij ondertussen lekker gepoetst word..

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:27

Hamadryda; mss dat het bij somige paarden wel werkt, maar bij mn merrie niet.
Ze heeft alleen voernijd in de stal en als je buiten de stal voert (hooi of brok) heeft ze nergens last van. Op het moment dat je in haar stal komt als ze eet, is ze gewoon pisnijdig. Op haar sodemieter geven, werkt eerder averechts. Soms moet je dingen accepteren zoals ze zijn en met een beetje bachbloesems, is het al een heel stuk beter.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:38

Ik heb zo'n paard een keer tijdens een vakantie van de eigenaar gevoerd. Dat paard deed het bij de eigenaar ook, bijten, dreigen, je omver lopen etc. Eigenaar was ook wel een beetje te zacht voor het paard.
Ik accepteer dat dus niet, dus ik ben naast de voerbak blijven staan en heb dat paard iedere keer op mijn beurt 'bedreigd' (paardentaal: met arm naar hoofd zwaaien, zo doe je een bijtend paard na, je hoeft echt niet te slaan, een zwaai in de richting van het hoofd is genoeg) als hij aan z'n eten wilde komen.
Twee keer op die manier dreigen was voldoende om het paard in een hoek van z'n stal te krijgen. Daar laten staan, zelf bij de voerbak gebleven. 1 meter opzij gegaan, zodra paard uit z'n hoek kwam teruggedreven. Pas toen ik bij de staldeur was toestemming gegeven: 'ga maar eten'. Tweede dag hetzelfde gedaan, daarna nooit meer last gehad. Z'n eigenaar ook niet, tot ze weer terug was van vakantie.