Wat moet ik hier mee doen? (wond aan been)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Wat moet ik hier mee doen? (wond aan been)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 17:42

HET IS NIET MIJN EIGENPONY!! DE MENSEN WAAR ZE BIJ IN STALLING STAAT HEBBEN GEEN ZIN OM ER GELD AAN UIT TE GAAN GEVEN!!(want hij is van iemand anders, ik zoek haar echte eigenaar)

Hallo,

Arlinde is afgelopen maandag in het prikkeldraad met haar voet blijven steken, hierdoor heeft ze een wond opgelopen die toen erg bloede, wel gelijk schoongemaakt toen ik bij haar kwam want toen ik aankwam had ze de wond al, en ik heb het niet zien gebeuren. Gisteren en vandaag weer even gaan kijken. Vandaag heb ik mijn eigen digitale camera gekregen(ben jarig ). De wond is wat ik er zo aan ziet ontstoken. Nou hier de foto's:
Afbeelding
Vies he?
Afbeelding
Hier zie je hoelang die is.

Owja de hoef is niet echt zo kort dat lijkt zo
Ik hoop dat jullie tips hebben wat ik er tegen kan doen. Ik mag er niet mee stappen omdat ze kreupelt vaag die mensen die zorgen er opzich wel goed voor maar hebben geen verstand als ik tegen hun inga wordt ik weggestuurd. En dan heeft arlinde helemaal geen goede verzorging meer(niet opschepperig bedoelt)

Groetjes
[edit]FF foto's verkleinen[/edit]
Laatst bijgewerkt door Katja op 28-08-05 18:23, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Ml0ewtj

Re: Wat moet ik hier mee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:49

Oeii,,siet er niet echt goed uit. Maar ik heb er zelf ook geen verstand van hoor. Mijn pony heeft vroeger ook ooit in de prikkeldraag gehangen ( bij de vorige eigenaar ). Dat is een litteken geworden en zit nu geen haar meer ( komt er ook niet meer ). Succes iniedergeval,,en beterschap voor die pony

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:54

Allereerst had je de foto's kunnen verkleinen, ze zijn wel heel erg groot
Verder vind ik het er voor zo'n wond wel goed uitzien. Dit was niet te hechten, dus ik zou het gewoon aankijken. Niet teveel troep op smeren, want dat maakt de korst alleen maar week.
Ik zou het wel goed in de gaten houden of het niet echt gaat ontsteken

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:08

Nou, ik vind het er helemaal niet goed uitzien.
Ik zie pus das een teken dat het al onstoken is en met zulke grote wonden heb je kans op wildvlees.

Ik zou ze proberen over te halen toch een DA erbij te halen voor een antibiotica spuit.

Ik zou het zowieso goed schoonhouden (met betadine shampoo) en de haren die er nog omheen zitten zoveel mogelijk wegknippen, daarvan kan het nog meer onstoken raken.
Verder zou ik het koelen en hopen dat het diertje er niets aan over houd.

Diep triest zulke mensen

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:17

De wond moet heel goed gereinigt worden. Als eerste alle haren weg knippen en dan wegscheren. De wond het lieftst door een DA laten schoonmaken. Anders heel goed wassen met Betadine Scrub. Dan een goede wondzalf gebruiken. Liefst een antibiotische. Verder heeft het paard ontstekkingsremmers en antibiotica nodig. De wond is ontstoken en moet zeker goed verzorgt worden. het lieftst onder verband zodat bacterieen en vliegen er niet bij kunnen. Ik denk dat de eigenaren beter de DA kunen waarschuwen. Hoe langer het duurt hoe meer het gaat kosten. Want dit geneest niet vanzelf. Veeel succes

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 18:20

Ik ga ze in ieder geval er goed op schrijven dat er een DA bij moet komen! Desnoods haal ik er zelf een DA bij. Hoeveel kan dit gaan kosten dan?

Katja

Re: Wat moet ik hier mee doen? (wond aan been)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:23

Verplaatst van VMR naar MD.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:58

ik heb wel ergere wonden gezien, maar deze is wel ontstoken.
veearts zal dus eigenlijk wel moeten komen met een antibiotica spuit...

verder:
knip alle lange haren om de wond heen eraf, dan kan daar ook geen vuil aan blijven hangen, niet met water gaan kliederen, maar zorg dat je een flesje betadine-oplossing haalt.

dit druppel je dan goed op en in de wond, de oplossing zorgt ervoor dat de wond mooi droog blijft, met zalf smeer je alles dicht en dat is hier niet verstandig...

gewoon elke dag even flink druppelen met betadine oplossing, dan komt t wel weer goed..

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:04

Als diereneigenaar ben je wettelijk verplicht om goed voor je paard te zorgen, dat betekend dat er als dat nodig is een dierenarts bij moet komen.

Als een ontstoken wond niet behandeld wordt kan er een sepsis ontstaan, in de volksmond bekend als een bloedvergiftiging en dit is een ernstige situatie.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:12

Aaaarg, waarom beginnen mensen toch aan paarden als ze er geen geld aan uit willen geven?!!!!
(natuurlijk niet aan de TS gericht!)
Zou er zeker een DA bij laten komen. 100 euro ben je denk ik wel kwijt met de voorrijkosten en de antibiotica enz.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 19:15

De mensen waar ze nu staat hebben haar in stalling het is niet hun paardje. Ik ben al opzoek naar de echte eigenaar.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:18

Maar dat zouden de eigenaren van de stal toch wel weten? Hebben ze t de echte eigenaren wel laten weten dat hun paard gewond is? Anders zou t helemaal schofterig zijn.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 19:20

De eigenaaren van die stal hebben alsware niet echt een stal, ze verhuren het weiland, en geven het paard water en hooi. De rest laten ze alstwaren aan de echte eigenaar over die nooit komt ??? Ik heb ze al wel een paar keer laten kijken naar de wond en hoop toch echt dat de DA er bij komt. Anders bel de DA zelf wel en laat de kosten op HUN REKENING komen!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:26

Maar ik neem aan dat als je je land verhuurd, je wel gegevens hebt van de huurder. Vraag ze anders of ze t telefoonnummer hebben voor je. Dan bel jij ze toch op? Ik zou t wel op prijs stellen als ze t mij meedelen als er wat met me paard is. (het liefst dezelfde dag nog, maar dat is nu eenmaal niet anders)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:50

Ja gek hoor? Je moet toch minimaal een telnr hebben voor als er iets is met het paard? Vind het maar raar als dat niet zo is. Toch wel vorm van nalatigheid hoor mijns inziens. Wat de wond betreft ik zou er wel een VA naar laten kijken. Ziet er verder niet super ontstoken uit. Geligheid is overigens geen pus maar wondvocht! Dit is alleen maar goed teken dat het lichaam hard aan het werk is. Zou idd wel overtollig haar wegknippen maar ja tis niet jouw pony, lastig parket hoor? Succes met het opsporen van de eigenaar. Als eigenaar zou ik dit wel van mijn beessie willen weten!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 20:42

Maar ik heb nooit eerder zoiets gedaan. Dus al helemaal niet haar wegknippen. HOe kan ik dit het beste doen? En als je dicht bij haar wond in de buurt komt dan tilt ze haar hoef al op vanzegma: Kom niet aan mijn wond!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:38

Dan gewoon zo laten. Ga het beestje niet onnodig plagen. kennelijk doet het dus zeer. Ik zou toch proberen de eigenaren te bereiken die moeten een VA bellen!!!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:30

Dit ziet er slecht uit vind ik.
het was een diepe wond, dat zie je aan het openstaande flapje.
Ik ben dus heel benieuwd hoe de pezen en banden hieronder eruit zien, die zullen wel beschadigd zijn.

Bovendien is het ontstoken en hier gaat een flinke klomp wildvlees op groeien als de DA er niets aan doet.

Ik zou zeggen, zie dat je de eigenaren vind, maar ga niet zelf de DA erbij halen, straks heb jij het nog gedaan ook !

Ik snap je bezorgdheid ( zou ik ook hebben als het mijn paard was) .Verder zou ik het paard idd niet stappen, de wond gaat dan trekken. Eet het paard nog wel goed ?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 22:35

Ja ze eet nog wel goed. Ik ben echt bezorgd! Vooral nu jij zegt dat ze niet mag stappen. Ze staat namelijk dag en nacht op de wei!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 23:13

op zich is bewegen wel goed voor de doorbloeding, maar ik zou haar niet aan de hand stappen. Ze moet het zelf willen.
Zodra ze gaat stappen/bewegen, doet de wond zeer omdat het op een beweegbare plaats zit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 06:18

vind ik ook, beweging is juist beter voor de genezing, maar in dit geval moet ze t zelf aangeven...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 08:12

Oke dus dat ze in de wei staat is opzich wel goed omdat ze zelf kan kiezen wanneer ze wil lopen? Ik ga vandaag naar me broertjes verzorgpony hun hebben wel denk ik wel betadine-oplossing

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 09:26

Een emmer met warm water en groene zeep en probeer daar de voet in te zetten.Het is ontsmettend en zuiverend ga er niet teveel opsmeren want dan smeer je het dicht. Het moet goed schoonweken en het is dan goed het zo te laten en te drogen aan de lucht.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 09:42

Als er pezen beschadigd zijn dan zou het paard flink kreupel lopen. Ik heb dit eerder meegemaakt bij een pony alleen zat de wond op de kogel je zag de kogel zitten.De eigenaar was ook zo iemand die dat zelf wel even zou schoonmaken,de veearts kwam zelden was veel te duur. Ik vertelde de eigenaar wat er was en dat er met spoed een veearts moest komen, ik werd uitgelachen.Hij zou zelf wel even gaan kijken.De pony had heel veel pijn en strompelde over het land, gelukkig werd de pony geleasd door iemand en die heb ik meteen gebeld. Die zei de veearts moet direct komen ik zei dat vind de eigenaar niet nodig.Waarop die man zei ik kom er meteen aan, toen ik bij de wei terug kwam was de eigenaar aan het schelden en tieren tegen de pony. De pony kon niet lopen maar werd gedwongen te lopen,de man pakt een slang(bbbrrrrrr)en zet een straal water op dat open been.Het paard verging van de pijn,gelukkig kwam toen die man die die pony huurde en die ging uit zijn dak. Die heeft toen gezorgd dat de veearts kwam, die zag het somber in maar hij kwam iedere dag en de pony heeft het gered gelukkig.Al gauw bleek dat de pony met haar been tegen een eg ius gekomen daar zaten superpunten aan en die lag voor oud vuil in de wei.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 10:24

Wat een naar verhaal! Gelukkis is het goed afgelopen. En Arlinde loopt opzich wel. Alleen de eerste paar pasjes zie je het nog niet zo goed alleen hoe langer ze loopt hoe erger ze gaat kreupelen.