rugprobleem? Zadel niet goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Luziream

rugprobleem? Zadel niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 16:37

hoi mensen,

Ik baal als een stekker!!! Heb sinds 4 maanden het idee dat ik helemaal niet meer lekker op mijn paard zit. Zit scheef, mijn vriend ook als hij rijdt. Mork voelt ook minder soepel aan maar ondanks dat loopt ie goed. Van de week kwam er een manueel therapeut op stal die veel paarden behandeld of nakijkt. Ik dacht ik ga mork toch eens laten checken. Wat bleek? Meerdere wervels waren verschoven dus die werden weer op zijn plek gezet. Daarnaast werd ie gemasseerd. Ik mag nu alleen even longeren(zonder extra's). Daarna vanaf dinsdag mag ik weer gaan rijden.
Maar ik blijf maar twijfels hebben over mijn zadel. Hij heeft er naar gekeken en constateerde ook dat het zadel niet goed ligt. 1 kussen drukt precies op zijn wervel.
Nou ben ik al een 1/2 jaar bezig om mijn zadel goed te krijgen. In april is het opgevuld en 2 weken geleden weer!!!
Dit is toch niet goed? Krijg ik te horen van anderen ja maar er rijden 3 mensen op je paard! Ja kom op zeg dat hoeft toch niet uit te maken? Volgens die manueel therapeut hoeft dat ook niet uit te maken. De eigenaresse van stal haalde haar zadel te voorschijn om eens te kijken hoe deze dus op zijn rug ligt. En wat denk je?
Ligt gewoon perfect!!!
Ik heb nu een Passier Grand Gilbert dressuurzadel( 3 jaar oud).
Ik krijg er nu zowat een puntkop van!
Eerst krijg ik te horen dat opvullen van een zadel "gewoon is".
Maar omdat ik nu aan het spitten ben enzo krijg ik steeds vaker te horen dat dit dus eigenlijk helemaal niet goed is.
Na ja hier heb ik dan weer van geleerd maar ik mag van een goede zadelmaker toch wel wat beters verwachten dan iedere drie maanden mijn zadel laten aanpassen?
Ik ga nu voor een seccond opinion naar een ander en in overleg met mijn moeder( is nu op vakantie) wil ik dan toch een ander zadel gaan aanschaffen. Dit wordt dan al zadel nummer 4 in 9 jaar tijd.
Ik ga ook niet meer zo'n dure aanschaffen. Dat zadel van die eigenaresse zit als een huis! En was niet zo duur, dus als ik nog een leuke prijs voor die Passier kan krijgen wil ik nu eindelijk eens een goed passend zadel hebben voor de rug van mijn paard!!!
Hebben meer mensen dit probleem wel eens gehad?

Ik wil gewoon het beste voor het welzijn van mijn paardebeestje. Denk je vertrouwen te kunnen hebben in de zogenaamde kunde van een zadelmaker maar ik begin nu toch wel ernstig te twijfelen, Zucht.....
Wish me luck mensen!!!!

Nog suggesties iemand?

Needje

Re: rugprobleem? Zadel niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:35

Als je zadel met t kussen op de wervels ligt, is ie gewoon te smal. Dan kan je opvullen wat je wil. Er moet, als je het zadel kaal op de rug legt, aan beide kanten van de wervels 1 cm vrij zijn. Dan hebben ze de juiste vrijheid. Verder moet ie natuurlijk bovenop ook genoeg ruimte hebben. Als je er op zit moeten en nog 2 vingers minimaal tussen je zadel en de schoft zitten, en eigelijk zou je van achter naar voor zo onder het zadel door licht moeten kunnen zien. Het zadle moet achter de schouder liggen, en het diepste punt van het zadel in het midden. Verder mag het zadel nergens klemmen.
Als je deze dingen bekijkt bij jouw zadel, en iets hiervan wijkt af, zou je dus idd een ander zadel moeten hebben. En die zou ik door een goeie zadelmaker laten aanmeten. (niet dezelfde dus die je nu hebt) Heel veel succes ermee!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 17:54

Toen ik dit zadel net had was dit dus ook allemaal zo, maar waarschijnlijk is mijn paard toch anders lichamelijk gaan ontwikkelen. Het zadel ligt netjes achter de schouders, maar sinds een half jaar zit ik dus gewoon scheef op mijn paard. Zadel helt naar links. Zadel heeft nu ook de neiging om wat meer naar achteren te hellen dus diepste punt is dan niet meer het midden ja. Ik wordt er gewoon moedeloos van als ik hoor dat anderen met hun zadel zo lang kunnen doen?.
Maar bedankt voor je reactie Needje!! Thanks!!!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:00

Mork schreef:
Zadel helt naar links.

Stap je wel met een opstapje op? Want je trekt je zadel naar verloop van tijd toch scheef met het opstappen.

Maar nu ben ik wel benieuwd wat voor zadel je erop gelegd dat wat wel paste.
De Euroriding Luxor heeft trouwens ook een breed kussenkanaal en ligt eigelijk op alle paarden goed.

En over de Passier Grand Gilbert ben ik ook niet zo te spreken. Alle keren dat ik dat zadel op een paard heb zien liggen, vond ik het gewoon knudde liggen.

Anyway, veel succes met je zadel en paard.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 18:19

Ik stap heel vaak op met een opstapje omdat ik maar 1.63 bent en mork dus 1.73 is. Bovendien is het beter voor je paard als je idd opstapt met en kruk ofzo dus dat doe ik ook.
Het zadel wat er dus oplag was een Knight Rider.
Ik ken het merk niet maar ziet er wel super uit en dus ook breed kussenkanaal. Ben benieuwd, nu nog mijn moeder overtuigen!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:22

ik zeg gewoon laat een zadelmaker komen als je zelf gaat prutsen word het mischien erger bel naar zadelmakers en vraag wat ze hebben liggen meestal ook 2de hands en jou ouwe kun je ook nog eens inruilen

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:23

Kan idd goed zijn dat je paard zich anders ontwikkeld heeft en daardoor je zadel niet meer past. Een Passier is vaak wel heel goed aan te passen. Ze kunnen ook de kussens wijder uit elkaar zetten. Zo heeft Van Rijs mijn Passier helemaal passend kunnen krijgen op mijn paard en dat was een hele klus. Als het nog net niet goed ligt past hij het gratis weer aan. Het moet niet uitmaken dat je er met 3 personen op rijdt. Zou er snel voor zorgen dat je zadel goed komt te liggen, omdat je anders straks weer een paard hebt met last van zijn rug. Misschien eens een andere zadelmaker proberen?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 18:27

Dit Zadel komt bij van Rijs Vandaan en ik heb nu dus al 2 maal in een half jaar tijd mijn zadel laten aanpassen en ook dus moeten betalen. Ik begin mijn vertrouwen in van Rijs een beetje te verliezen.......