flinke wond, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ancksunamun

flinke wond, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 21:30

Woensdagochtend toen ik mijn paard van de wei af haalde zag ik dat hij een flinke wond had aan de bovenkant van de binnenkant van zijn voorbeen (net onder zijn oksel zeg maar) en het bloedde ook, dus ik schrok erg en heb er meteen de manege-eigenaar bij gehaald, we hebben heb even laten lopen en draven en hij liep niet kreupel. De manegeeigenaar zei dat het vanzelf wel overging en dat het niet nodig was er een DA bij te halen en dat ik gewoon kon rijden. Heb die dag toch maar niet gereden, de dagen erna wel, kort en rustig, maar ik maak me toch zorgen om die wond. Hij is best groot en diep en er komt nog steeds wondvocht uit. Ik spuit het een paar keer per dag schoon met water en spuit er dan calendula wondspray op, maar ik zie het voorlopig niet helen en ben ook bang voor vliegen enzo. Wat zouden jullie doen? Er toch een DA bij halen voor antibiotica ofzo?

ellepel

Re: flinke wond, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:37

yep, zeker als je zo twijfeld. beter 1x te vaak de veearts dan 1x te weinig he?

zou t wel doen, zeker als t een rare wond is, rijden zou ik ook even weglaten tenzij het paard echt totaal geen hinder heeft van de wond.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 23:04

Dat is een lastige plek.
Het is een plek die steeds in beweging is als het paard loopt en het is een goed doorbloedde plek.

Is het niet dik geworden ?
Meestal wordt het op zo'n plek al gauw dik.

Zolang er troep uit blijft komen en het is niet dik, kan je het met regelmatig schoonmaken en betadine wel goed krijgen.

Het zal van binnenuit moeten helen.

Als het wel dik wordt zou je paard toch op de antibiotica moeten om een bloedvergiftiging te voorkomen.

Het criterium voor wel of niet een DA zou voor mij zijn of het been gezwollen is, ja of nee.

kingstons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 23:18

Mijn paard heeft in mei een wond gehad aan binnenkant been, die te groot was om gehecht te worden. Ik heb hem toen 2x per dag met betadine oplossing behandeld (bakje,water,sponsje) en verder vliegenspray in de buurt vd wond gespoten, niet gereden. Maar toch is het gaan ontsteken en krijg hij de hele week antibiotica ingespoten. Mocht ook niet rijden, geen weidegang 2 wkn, daarna een week of 2 halve dagen, en daarna pas weer rijden.

Zal er voor de zekerheid wel een da bij halen. Sterkte ermee!

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 23:42

Ik zou toch de Da halen. Ook ivm infecties enzo...

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:40

Mijn paard heeft ook een flinke wond opgelopen 2 weken terug.
Heb gelijk de DA gebeld en die was er binnen 10 minuten.
Wond moest eigenlijk gehecht worden, maar dat kon niet
het zat op een plek waar veel spanning op staat.

Antibiotica gekregen en 2x per dag met betadine ontsmet 2 weken lang
en ingesmeerd met helende zalf. Ben blij dat ik de DA heb gebeld
want de wond is best snel weer geheeld, nu zit er een dikke
korst op en kan er geen vuil meer in.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:43

Even de DA bij halen voor zekerheid.

3 weken geleden was er een paard door sloot gegaan en op een onverklaarbare manier een wond gekregen rechts achter in de "oksel" zeg maar.
Er werd niks aan gedaan. Wel afgespoeld (ze zat ook helemaal onder kroos) en ze had gewoon de hele dag/nacht de mogelijkheid om te lopen. Wel liep ze mank maar dat was gauw over.

(dit allemaal op aanraden van DA uiteraard

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:17

Een flinke wond kun je het beste wel een Da bij halen. Die kan dan beoordelen of het gehecht kan en moet worden. na 8 uur kan er meestal niet meer gehecht worden. De wond moet goed schoon gemaakt worden en ook in verband gepakt. Om te voorkomen dat bacterieen en vliegen hun gang kunnen gaan. De wond moet goed gereinigt worden met Betadine. Een goede wondzalf moet dan ook gebruikt worden. Kijk ook even na of je tetanus enting nog fris genoeg is. Rijden zou ik niet doen bij een wond aan het been. Dat bevordert vaak de wondheling niet. Spuit ook niet met een volle straal water op de wond. Je drukt hierdoor juist de bacterieen in de wond. laat het water langs het been lopen. Veel succes

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 17:09

Bedankt voor de tips, k ga morgenvroeg voor de zekerheid toch de DA laten langskomen. Het is niet echt dik of warm, maar vandaag zag ik zat er wit schuim uitkwam... Mss komt dat door dat spul wat ik er op spuit (calendulan wondspray), iig vond ik het erg vreemd. Weet iemand mss hoe dat kan en wat dat is? (hij is twee maanden geleden geeent, o.a. tetanus, dus dat is geen probleem denk k)

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:11

was het schuim of was het plakkerig wit spul? in het laatste geval is het etter en is de wond dus gaan ontsteken

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 17:23

Nee, het was geen etter, was echt schuim. Wit, leek n beetje op dat schuim in een bad zeg maar, erg luchtig was het. Heel vreemd...

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:12

Kan zijn dat de zalf de wond enigzins reinigt, Dat kan dat schuim zijn. De enting is inderdaad voldoende

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 11:22

Vandaag is dus de dierenarts geweest en die zei dat het een 'mooie' wond was, hij heeft het wat bijgeknipt en schoongemaakt en een antibioticaspuit gegeven omdat het heel licht ontstoken was. Vanaf donderdag (als de spuit uitgewerkt is) moet ik hem 4 dagen lang 2 x per dag een halve tube antibiotica geven en verder moet ik de komende 3 weken de wond elke dag een keer schoonmaken en inspuiten met betadinespray, verder mag ik er niks aan doen, behalve de vliegen weg zien te houden en de komende anderhalve week niet rijden. Ben erg blij dat ik de da toch gebeld heb!

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:31

nou weet je iig waar je aan toe bent! Succes en beterschap voor je paardje!

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:35

Als de wond schoon is, geen etter dus, zou ik er smeerwortelcreme op doen. Zelfs pure smeerwortel, als je weet hoe dat eruit ziet. Pas op: alleen gebruiken als de wond echt schoon is, want het heelt zo snel dat, als er nog bacterietjes in zitten, die ook worden ingesloten en dan heb je een abces. Heb je in de weide gekeken of daar iets is waar hij mee beschadigd kan zijn geraakt?
Bij twijfel altijd dierenarts bellen. Maar laat je niet aansmeren dat je de wond steeds moet bespuiten met koude waterstraal: dan krijgt het geen tijd om te helen, behalve natuurlijk als het moet omdat de wond vies is. En dan nog iets.... uierzalf erop kan volgens mij geen kwaad en dan kunnen de vliegen er niet in.

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 11:39

IK smeer er liever geen zalf op, dat heeft de DA ook afgeraden omdat je het dan dichtsmeert en de bacterien er dan niet uit kunnen en het niet kan ademen. Hij zei dat je bij wonden er het beste zo min mogelijk aan kunt doen, dan heelt het het beste. En ik heb antivliegenspray in de omgeving van zijn wond gespoten (natuurlijk wel de wond goed afgedekt toen ik dat eromheeb spoot) dus die vliegen blijven de komende 6 uur wel weg.