overdosering Equimax (jaarling)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

overdosering Equimax (jaarling)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 17:38

is me @%&!?** in geen 20 jaar eerder overkomen....maar uitgerekend bij Equimax bij de jaarling, dat dat ringetje het begaf en ze dus heel de spuit heeft gekregen voor 600kg.......en dat op zaterdagavond dat ik niet ff kan bellen met een DA. Ze had volgens de DA (die een paar weken terug hier was) voor 400kg moeten krijgen....200kg teveel dus

iemand dit al eens meegemaakt ? kan ik nadelige effecten verwachten, de bijsluiter staat niets over in.

casjuh

Re: overdosering Equimax (jaarling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:58

wat ik weet is dat je wormenkuren met ivermectine best een overdosering mag geven (zolang het maar geen 10 spuiten zijn...)
Over de overige stoffen (pyrantel/praziquantel) weet ik niet zeker. Ik geef altijd 100-200 kg extra om er zeker van te zijn dat het effectief zal werken. Een lage overdosis kan geen kwaad, een te kort wel!
Hoe dat zit met veulens weet ik ook niet... maar het lijkt mij dat veulens júist goed ontwormt moeten worden en een lage overdosis dus niet zo veel kwaad kan...

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:59

Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen. Ze zal misschien wat diaree krijgen, maar ik denk niet dat ze er echt ziek van wordt! Maar hoezo kan je niet bellen met een DA? bij ons kan je altijd terecht bij de DA, al is het zondag nacht, ze staan altijd voor je klaar! Gewoon bellen als je niet gerust erover bent!

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:01

Ik ben het met casjuh eens, bij ons moeten de paarden die de hele dag op de wei staan ook iets meer krijgen. Ik weet niet hoe dit met veulens zit, maar op zaterdag kan je de DA toch gewoon bellen en het vragen? Hij hoeft voor zoiets nou niet meteen langs te komen, lijkt mij.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 18:32

Normaal geef ik ze ook "ruim" zeg maar....maar Equimax heb ik respect voor gekregen sinds de 1e keer dat ik het gaf mijn grote bruine koliek kreeg (ws dus wel worminfectie- ondanks trouw ontwormen- maar ja, bij dat paard is alles mogelijk )

Punt is dat je bij ons de spoeddienst krijgt...dus eerst een telefooncentrale en dat je dan teruggebeld wordt door een DA (ws niet mijn eigen DA) en aan de ene kant vind ik het stompzinnig om voor zoiets de spoeddienst te bellen........aan de andere kant...misschien dat ik het toch maar doe ze verdienen tenslotte ook genoeg aan mij !

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 19:33

Ik heb gebeld....DA dacht dat het wel mee zou vallen. Mocht ze er last van krijgen dan zouden het neurologische symptomen zijn (ongecontroleerde bewegingen, instabiel lopen etc.) maar hij verwachtte het niet.

Advies was (voor de zekerheid) vanavond slobber voeren met lijnzaad of plantaardige olie.....zodat het sneller uit haar lijf is.

bedankt voor de reacties.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 19:47

ok, het valt gelukkig mee Ik hoop voor je dat ze er geen last van krijgt!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 23:07

5 x overdoseren van Equimax geeft geen bijwerkingen.
( zie bijsluiter)
Toch is 1 dosering voldoende