Als het einde nadert...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jessie1980

Als het einde nadert...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 16:52

Het klinkt misschien stom, maar het is toch niet verkeerd om er van te voren als over na te denken..
Als je paard komt te overlijden, wat zijn dan de keuzes??
Ik vind het een verschrikkelijk idee om je paardje, waar je zo van houdt op te laten halen door een destructiebedrijf... als ik er alleen al aan denk! Maar ik ben me er ook van bewust dat je geen groot gat kan graven in je tuin.....
Weet iemand een waardig afscheid?

Alvast bedankt!

Groeten Jessie

Mist

Re: Als het einde nadert...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:22

Een gat graven kan best hoor ! heb ook ooit iemand eens geholpen een pony te begraven

Maar tegenwoordig heb je ook crematoria voor paarden (sinds kort ook in Ned. maar in Belgie al wat langer) hier is onlangs nog een topic over geweest. Als je zoekt op "crematorium" vind je hem hopelijk (bokt is nog een beetje ziekjes )

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:13

Volgens mij heb je alleen de keus uit inslapen en op laten halen of naar een crematorium (als dat er is voor paarden), of naar de slager brengen. In Nederland mag je volgens mij je paard niet begraven op je eigen grond.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:06

nee, dat is hier verboden alhoewel ik heel wat veulens weet te liggen...

of in laten slapen thuis en op laten halen door rendac....
of de slager....

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 07:29

Als je meer info wilt over het wegbrengen naar de slacht, kun je met pb-en. (ik heb daar een positieve ervaring mee, tenminste voor zover dit positief kan zijn)

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 09:11

Bij Rendac heb je ook een aparte service voor paarden, als je graag wilt dat ze alleen opgehaald worden dat kost geloof ik rond de 500 euro.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:24

Mijn paardjes gaan mooi hier bij mij thuis de grond in.
Ik heb de ruimte ervoor, dus dan zou ik al helemaal niet willen dat Rendac hun meeneemt.

XxX Martine

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:41

Dierencrematorium Buitendijk in Rotterdam gaat binnenkort paarden cremeren. Kost wel een berg geld (>>1000 euro). Verder is er niets mis met de Rendac, hoor. Je paard wordt daar ook samen met ander vee (pluimvee, herkauwers en varkens) 'gecremeerd'. Wat overblijft mag niet meer tot veevoer verwerkt worden sinds de Gekke Koeien Ziekte. Eigenlijk dus een massa-crematie. Alleen bij het ophalen moet je zelf niet zijn, dat gebeurt namelijk met een grijper. Er is echter hoe dan ook niet echt een elegante manier om 600kg op te tillen.
Begraven klinkt leuk maar dan moet er minstens 1 meter grond nog overheen. Anders gaat het een beetje ruiken en komen er wilde beesten op af. Dus voor 600kg moet je dan een gat van 2 meter diep en ik schat wel zo'n 2x2,5m graven. Dan mag je nu al wel beginnen....
En dat mag inderdaad niet. Stel je voor dat je ergens gaat wonen en zo'n lijk/skelet tegenkomt. Best wel schrikken, maar daarnaast weet je niet of het beestje overleden is aan iets besmettelijks. Zo kan miltvuur wel 100 jaar besmettelijk blijven. Daarom heb je her en der nog 'miltvuurbosjes', plekken waar aan miltvuur gestorven vee is verbrand en begraven. Daar mag niet ver- of gebouwd worden vanwege de besmetting die er in de grond zit.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:50

Inderdaad een behoorlijk gat wat je moet graven; zou het zelf niet doen, vriendin van mij heeft t wel gedaan.

Heb al besproken dat als mijn paard zou overlijden (wat hopelijk nog ontzettend lang duurt) we hem laten cremeren, daar heb ik al mn centjes voor over

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 23:38

Tja maar 1000 euro is wel een hele hoop geld.
Ik heb hier ook al eens over nagedacht.
Een dier in moeten laten slapen is nooit leuk;
prutsmuts duur is het dan ongeveer om je paard bv op t elaten halen.
Ondanks het een vreselijke manier is het is niet zo net als bij je hond dat je hem achter kan laten bij de dierenarts

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 23:39

oei ik geloof dat er perongeluk een R achter hoe is gekomen

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 06:42

Voor mij is dood is dood, wat met het lichaam gebeurd maakt me niet zoveel uit. Ik vind het veel belangrijker dat periode voor de dood op een zo prettig mogelijke manier gaat, zodat jezelf na die tijd weer verder kunt.
Ik heb mijn paard begeleid tot de dood, dat wilde ik zelf. Na de dood is het een lichaam, het zieltje is er al uit.
Zo denk ik erover.

Maar een ieder moet het voor zich weten, en voor iedereen heb ik respect op wat voor een manier men er ook mee om gaat.

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:54

Het afscheid met je paard is ook heel erg belangrijk, voor je paard maar ook voor jezelf.

Mijn paard was erg ziek en kon niet meer staan, was dus zelf al gaan liggen. Ik heb haar in laten slapen en dat is heel erg rustig gegaan allemaal. Het afscheid met mijn paard: ik heb nog nooit zo'n band met haar gehad/gevoeld als het laatste uur met haar. Heel bijzonder en speciaal. Mijn paard is zonder stress in haar eigen box ingeslapen. Denk dat dat de mooiste en rustigste manier is voor je paard.

Het uit de box halen van je paard en het ophalen met de wagen, daar moet je inderdaad geen getuige van zijn.