ruin niet vooruit te branden en veel gapen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

ruin niet vooruit te branden en veel gapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 14:24

Hallo mijn ruin gaat nooit uit zijn dak sleept ene been voor andere en gaapt heel vaak.Hij is gaar zeg maar, ik heb rode bieten gekocht maar die lust hij niet.Weet iemand of dit ijzergebrek is?

Anita_D

Re: ruin niet vooruit te branden en veel gapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 14:34

Je zou eens wat bloed kunnen laten nakijken, komt hij wat tekort dan weet je dat meteen.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:28

Het kunnen ook de symptomen zijn van ziektes zoals Borreliose en leptospirose

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:00

marleen_usar schreef:
Hallo mijn ruin gaat nooit uit zijn dak sleept ene been voor andere en gaapt heel vaak.Hij is gaar zeg maar, ik heb rode bieten gekocht maar die lust hij niet.Weet iemand of dit ijzergebrek is?

Misschien zijn lever? Is zijn oogwit gelig?
Ik zou zeker bloed laten prikken!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:35

Klinkt niet als normaal; zou hier de dierenarts naar laten kijken. En die zal waarschijnlijk zoals hierboven staat, bloed onderzoeken om de oorzaak te achterhalen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 20:11

okee bedankt voor de tips ik laat zijn bloed maar nakijken want hij voelt zich niet fit.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 20:16

Gapen?Misschien een maagzweer?Een ruin bij ons op stal had precies dezelfde verschijnselen als jouw paad en hier kwam na onderzoek uit dat hij een maagzweer had.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 20:18

had hij nog meer symptomen?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:41

Bloed laten nemen.
Van daaruit kun je een behandelplan maken evt met de dierenarts.
Als daar niks uitkomt kun je verder gaan denken.
Hoe oud is je paard?
Wat doe je voor werk met hem, is dat wel afwisselend genoeg?
Heeft ie weleens vrijaf, zet hem lekker buiten.
Probeer hem door afwisseling wat wakker te maken.
Hoeveel voer krijgt ie, welk merk/kwaliteit?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 05:14

Hij is net 4 maar staat dag en nacht in de wei, hij wordt niet bijgevoerd maar dat ga ik nu wel doen. Er wordt iedere dag 1 tot anderhalf uur op hem gereden. ik weet niet of dat nu verstandig is?

Viking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 07:42

Ik weet wel waarom Ursa dat doet,hij loopt de hele dag te spelen en te ravotten in de wei,dus ja daar word je moe van!!
Ik kan echt niet merken dat hij ziek is,ik heel veel keren per dag bij de wei en ik zie hem altijd wel spelen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 09:09

Hij is niet ziek althans dat hoop en denk ik niet, maar hij heeft duidelijk een tekort van iets denk ik. Hij is zoooo traag en zooooo sloom en als ik buiten rij is hij niet vooruit te branden. Hij ia altijd blij als hij weer bij de wei terug is. Ik kan bij hem niet de conditie van een 4 jarige ontdekken. Uit zijn dak gaan dat moet ik nog meemaken, al staat hij 4 weken stil en ik stap er op dan is hij heel braaf. Ik vind het fijn hoor dat hij zo braaf is maar ik vind hem te traag hij loopt ook zo langzaam. En ik zou graag willen weten of e tekorten zijn je weet maar nooit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 09:49

begin met elke dag een half schepje normale basisbrok bij te voeren, na een dag of vier/vijf moet je verschil gaan merken dat hij toch wel energieker word..

zo nee dan is er misschien toch wat anders aan de hand..

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:16

Elke dag 1 tot anderhalf uur is wel errug veel voor een 4-jarige!
Zou maar eens beginnen met dat te minderen, bv een half uur tot drie kwartier.
Daarnaast zou ik idd zoals Ellepel al zegt beginnen met brok te voeren, zoveel werk op alleen gras kunnen ze niet aan.
Geef hem een of twee rustdagen in de week, doe een keer in de week iets anders dan rijden bv longeren of een beetje freestylen oid.
Ga een keer het bos in, zorg voor afwisseling.
Het lijkt er een beetje op dat ie wat overwerkt is
Succes!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:18

Weet je wat ik nou niet snap En dat is absoluut niet richting TS bedoeld.... MAar waarom, als jen ou weet dat je paard niet fijn in zijn vel zit, eerst de vraag hier op bokt neergooien en niet als de sodemieter een VA bellen.

Die is namelijk de enige die een diagnose kan stellen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:32

ik bel ook niet meteen een veearts hoor, bij sommige dingen zet ik t hier ook neer om wat info in te winnen..

maar bij dit diertje zou wat brok al genoeg moeten zijn..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:34

Ik bel de VA ook niet altijd, maar als ik het niet vertrouw dan bel ik eerst de VA en zet ik het daarna hier neer

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 10:42

zelf ben ik ook altijd moe en gaap veel is ook nooit een oorzaak voor gevonden, ik ga nooit meteen uit van het ergste, maar bij twijfel bel ik wel de veearts. Hij gedraagd zich niet zo dusdanig dat er met spoed een veearts moet komen, vandaar dat ik het eerst via bokt wil proberen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:47

Het gaat ook niet over specifiek dit geval Maar het was voor mij een algemene verwondering

Ik zou als ik jou was een beetje bijvoeren. Alleen dat gapen staat mij persoonlijk niet aan

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:54

Een vierjarige moet je volgens mij niet elke dag rijden, zeker niet zo lang. Training rustig opbouwen, half uur is meer dan genoeg. Na die tijd nemen ze ook geen nieuwe dingen meer op dus ze leren er niks van, je mat ze alleen maar af.
Ook af en toe een dag rust om te herstellen van een training is noodzakelijk en zoals hierboven ook al gezegd is, langzaamaan wat brok bij gaan voeren om wat meer energie te krijgen.

Voorzichtig zijn met jonge dieren!!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 13:00

Nou, wat ik van dat rijden gezien heb, is het heen en weer sjokken. Heeft niks met rijden te maken wat mij betreft. Dier staat bij mijn paard in de wei, en is levendig genoeg.
Denk dat het probleem van sloom zijn meer in de ruiter als in het paard ligt.
En dat gapen heb ik nog nooit van hem gezien, naar mijn idee doet hij dat niet meer als een ander paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 13:03

marleen_usar schreef:
zelf ben ik ook altijd moe en gaap veel is ook nooit een oorzaak voor gevonden, ik ga nooit meteen uit van het ergste, maar bij twijfel bel ik wel de veearts. Hij gedraagd zich niet zo dusdanig dat er met spoed een veearts moet komen, vandaar dat ik het eerst via bokt wil proberen.

Mij is ooit eens verteld dat een paard op je gaat lijken, je gaat copieeren. Sorry hoor, maar dat schoot mij als eerste te binnen.

elke dag 1 1- 1,5 uur vind ik wel veel voor 4 jarige. Dan hele dagen buiten kan ook vermoeiend zijn. Als mijn paard heel de dag op de wei is geweest en ook nog gespeeld heeft en ik ga hem aan het einde van de dag 1 tot 1 1/2 uur rijden en dat elke dag op alleen het gras dat er nu staat, is hij binnen de kortste keren niet vooruit te stampen. Te veel voor hem tezamen met zijn karakter. Dan gaat er dus ook 2 kilo krachtvoer in en dan doet ie ut weer....

Binnenkort ontwormen is ook een aanrader maar ik zou even 2 - 3 weken wachten. Heb de eerste horsels al gezien en dan kan je gelijk voor lintworm doen.

debbietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:16

onze pony was ook heel sloom, ging veel liggen, geen fut erin. We hebben de dierenarts erbij gehaald en die kon eigenlijk niets vinden, tot ik zei: De pony gaapt ook veel. Oh zei hij dan is het en soort depressiviteit, hij vroeg of er iets gebeurt was. Onze pony stond alleen in een wei, maar had eerst wel een maatje gehad, dat was het dus, hij was eenzaam en zat niet lekker in zijn vel. Nu staat hij al een hele tijd bij een andere pony en hij zit nu gewoon lekker in zijn vel. Ik weet niet of er bij jouw paard veranderingen geweest zijn ?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 06:03

echt grote veranderingen zijn er niet, hij staat met andere paarden in de wei, alleen is er 1 die hem steeds te grazen neemt, hij heeft al menige wond op zijn achterwerk gehad.Hij bijt niet van zich af, maar ik geloof niet dat het daar vandaan komt.

ijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 06:24

hoi hoi ,misschien heb je hier iets aan ,staan er eikenbomen in de buurt?,mijn paardjes gaan ne weer een paar weken uit logeren omdat de eikels beginnen te vallen en vorig jaar zijn ze erg ziek geweest ,ze worden dus eerst heel erg sloom ervan ,het is ook nog dodelijk als ze te veel binnenkrijgen.