Hoefijzer geschoven geeft wondje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_Mabel

Hoefijzer geschoven geeft wondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 22:23

Mable haar ijzer is van haar hoef geschoven in de wei (dinsdag). Hierbij is een nagel in het levende deel van de hoef gekomen en dat heeft een scheurtje veroorzaakt.
De smid heeft de ijzers eraf gehaald en het netjes bekapt. Het scheurtje is iets ontstoken dus ik doe het elke dag in de biotex.
Verder staat ze op stal en heeft ze antibiotica.
Mijn vraag: hoe lang duurt het voordat zoiets geneest?wanneer kan ik haar weer naar buiten doen?

ellepel

Re: Hoefijzer geschoven geeft wondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 08:36

raar dat ze op stal moet?

lijkt me dat de ondergrond daarvan lange niet zo schoon is als bijvoorbeeld in een weiland?

t_o_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:32

op www.hoofcare.nl staat mega veel info over de voeten van een paard en allerlei dingen er om heen, in het begin denk je meteen een zweverige site maar daar moet je maar niet op letten, er staat echt veel bruikbare info op!!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:30

t_o_m schreef:
op www.hoofcare.nl staat mega veel info over de voeten van een paard en allerlei dingen er om heen, in het begin denk je meteen een zweverige site maar daar moet je maar niet op letten, er staat echt veel bruikbare info op!!!

met de tip ben ik het eens........maar waarom "zweverig" dat snap ik niet ! Het is eerder een no-nonsense site

Diana, hoe bedoel je "levende deel" want als je de hoeflederhuid (de massa die om het hoefbeen zit) bedoelt, dan zou de correcte procedure zijn geweest om het gat trechtervormig groter te maken (met het wijde gedeelte van de trechter aan de onderkant van de voet) dit behandelen met betadine etc. (tenzij er kans is dat het hoefbeen geraakt is...want dan kan een spoeling van het gewricht op z'n plaats zijn + rontgenfoto om te zien of er geen chipje van het hoofbeen af is) Vervolgens een drukverband aanleggen (omdat de lederhuid heel zacht is en wil "uitpuilen" door het gat. Antibiotica is natuurlijk altijd aangewezen bij dit soort dingen.

Loopt het paard kreupel ?

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 08:58

In het tipje van haar hoef, het is niet heel diep. Inmiddels komt er al geen pus meer uit en ze loopt er weer goed op.
Ik geef haar nog een paar dagen rust tot ze weer goed loopt op het harde want dat doet ze nog niet.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:51

oh...dus er is alleen een soort hoefzweer ontstaan ? gelukkig !

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 08:12

Ja inderdaad en die was met 3 dagen al weer schoon dus pfieuw